Trender for e-handel: Hvordan er fremtiden for markedsplasser?
Statistikker viser at salget via markedsplass-plattformer står for 60% av e-handelen på verdensbasis, og prognoser tyder på at dette tallet vil stige til så mye som 75% de neste få årene! Det er derfor en veldig god idé å satse på en løsning som fungerer bra i dag, og vil fungere bedre i morgen. Men hvilke trender vil vi se i fremtidens e-handel og markedsplasser? Vi tar en titt…
Mobil e-handel vokser stadig
Stadig flere konsumenter bruker mobilt utstyr for å søke på nettet og gjøre innkjøp der. Netthandel har fremdeles et potensial for videre vekst, så toppen for mobil netthandel er slett ikke nådd. Dermed blir det stadig mer påkrevd at markedsplasser tilbyr en skikkelig skreddersydd versjon av plattformen sin (responsiv design, sider som lastet raskt og intuitive grensesnitt). Dette er en av faktorene som vil bidra til at noen skaffer seg en konkurransefordel.
Personalisering av kundeopplevelsen
Dagens kunder forventer i stadig større grad en personlig opplevelse fra selgerne. Dette er en av de sterkeste trendene akkurat nå. De vil ha et spesiallagd tilbud om et produkt som tar hensyn til deres preferanser og behov. Markedsplasser som kan levere slikt innhold og anbefalinger basert på kundedata, vil øke engasjementet hos kundene, forbedre omsetningen, og bygge lojalitet.
Kunstig intelligens i e-handel
Bruken av kunstig intelligens (KI/AI) i e-handel gjør det mulig å automatisere og strømlinjeforme ulike områder, så som produktanbefalinger, prognoser for handelstrender, lagerstyring, kundeservice og dataanalyser. KI-algoritmer lar systemene lære av kundeadferd, og kan gi personlige anbefalinger. Med KI-baserte verktøy som chatboter eller virtuelle assistenter, kan kundene få svar på spørsmålene sine og løse problemer raskt og enkelt.
Utsatt betaling
Transaksjonsmetoder som involverer utsatt betaling blir stadig mer aktuelt i dagens e-handel. Kunder velger ofte denne betalingsmetoden når de kjøper møbler, spill, mat og elektronikk. Prognosene antyder at nettkunder vil bli enda mer villige til å bruke utsatt betaling i årene som kommer, så det kan lønne seg å legge dette inn som en mulighet i nettbutikken din.
Vekst i talestyrt handel
Stemmestyrte assistenter, så som Amazon Alexa og Google Assistant blir stadig mer populære. Stemmestyrt handel blir mer vanlig, og markedsplasser bør forberede seg for denne endringen. At plattformen er optimert for stemmestyrt handel slik at den lar brukerne gjøre innkjøp med stemmekommandoer, blir et selvfølgelig element for markedsplasser om kortere tid enn mange tror.
Ekpanderende markeder
Internett og teknologiske utviklinger gir stadig enklere tilgang til globale markeder. Markedsplasser vil satse mye på å ekspandere inn i nye markeder, slik at forhandlere kan tilby varer og tjenester verden rundt. Internasjonal handel forventes å øke, og kunder får stadig færre hindre å forholde seg til ved grensepasseringer. Nøkkelen til suksess blir å forberede plattformen til å støtte ulike valutaer, språk og lokale preferanser.
Utnytt den teknologiske innovasjonen
De teknologiske fremskrittene vil fortsette, og åpne dører til nye muligheter for markedsplasser. Kunstig intelligens, blokkjeder, utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR) vil bli brukt stadig mer innen netthandel. Markedsplasser vil kunne bruke disse teknologiene for å gi en mer interaktiv og engasjerende handleopplevelse. AR vil for eksempel la kunden prøve klær før de kjøper dem, og med VR vil de kunne utforske virtuelle butikker.
Hold tritt!
Fremtidens e-handel og markedsplasser vil møte nye muligheter og utfordringer. Den stadig viktigere mobile e-handelen, personliggjøringen av kundeopplevelsene og utviklingen innen kunstig intelligens er bare noen av trendene som har potensial til å revolusjonere e-handel de neste årene. Markedsplasser som klarer å tilpasse seg disse trendene, investerer i nye teknologier og tilbyr en mer personlig handleopplevelse, får en konkurransefordel og bygger tillit hos kundene. Ligger du i forkant, følger kundene etter. Blir du hengende etter, drar kundene et annet sted. For i dagens omskiftelige verden er gammelt nytt ganske enkelt bare – gammelt nytt.