Slik vil PIM-plattformen endre markedsaktivitetene dine
Det gamle uttrykket «The more you tell, the more you sell» ble adoptert av blant annet reklameguruen David Ogilvy. I dagens digitale marked, med ubegrenset plass til tekst og bilder, er dette mer sant enn noen gang før. Men det er naturligvis også viktig hvordan du sier det.
Kundene har enorme mengder informasjon tilgjengelig bare noen tastetrykk unna, og de vet å utnytte det. Men også du kan dra nytte av dette, og et nyttig verktøy er PIM-systemer for å få ut interessante produktdata. Og selv om du har et hundretalls eller til og med tusentalls produkter, kan du få styring på dataene som gir unike kundeopplevelser. Her er oppskriften i et nøtteskall:
Trinn 1: Dataimport og strukturering
Uansett hvilket innhold man skal lage, begynner vi med å samle inn og organisere dataene. Men dette krever ofte mye jobb for markedsføringsteamet.
Når man jobber med mange leverandører, vil de ofte komme med produktdata via ulike kanaler og formater. Denne prosessen kan optimeres med en kontrollmodul til plattformer for styring av produktinformasjonen. Dermed forsvinner mye av behovet for å konvertere filer og overføre dem til en egen database. I tillegg vil framsynte som stadig leter etter nye utviklingsmuligheter for butikken, ha enkel tilgang til vurdering av nye produkter i PIM-systemet.
DAM (Digital ressursstyring)
Produktlistingen har en detaljert beskrivelse, pluss fotos, videoer eller grafikk. Avhengig av verktøy, kan du administrere filer via PIM-plattformen som en modul, eller et system med enkel integrering. DAM-modulen lar deg styre alle de multimedia-filene som trengs for å lage engasjerende produktinformasjon. Dette gjør markedsføringsjobben vesentlig enklere.
Lage kataloger og produktkategorier
Innsamling av data blir altså enklere. Men PIM-plattformer gir også en intuitiv prosess for å systematisere produktkategorier. Avhengig av individuelle behov, kan vi justere katalogfiltrene etter materialer, størrelse, farge eller funksjon. Når strukturen er ferdig, optimerer den effektivt aktiviteter koblet til dataorganisering, noe som eller måtte blitt gjort manuelt. Og nye produkter blir automatisk definert i produktinformasjonen i den rette katalogen. Kontakter du oss, kan vi analysere hvordan en PIM-plattform kan hjelpe deg på denne måten.
Trinn 2: Samle inn produktdata, og gjøre dem presentable
Å lage et produkt-informasjonskort som ikke bare gjør brukeren interessert, men også øker kundens tillit, er en utfordring som mange kreative team får. Kunden må bli kjent med tilbudet, og sikre at produktet samsvarer med kravene til kunden – og gjerne krav som kunden ikke engang var klar over.
Dette er en tøff oppgave, men den blir mer overkommelig om vi lar et PIM-system ta bort forstyrrende rutinearbeid fra den kreative prosessen.
Kontroll på kvaliteten
Tiden vi sparer på å unngå kjedelig rutinearbeid innen markedsføring er gull verd. Et nytt verktøy for å spare inn her er Data Quality Insights (DQI). Dette intelligente programmet gjør det enklere å kontrollere kvaliteten på produktinformasjonen, og overvåker om innholdet er fullstendig og relevant.
Brukes DQI-modulen i PIM-systemet, kan du raskt verifisere at all viktig informasjon er med, ligger som konsistent tekst, og har god kvalitet. Dette setter fart på produksjon av produktinformasjon og endringer av denne, og gjør det raskere å publisere nye produktkort.
Oversettelse til andre språk
Bedrifter som driver internasjonalt trenger ikke nødvendigvis oversettere for å lage produktkort på flere språk. Avhengig av typen PIM-verktøy, tilbyr produsentene oversettelser til flere språk.
Integrering med eksterne verktøy
PIM-systemer har også andre funksjoner som gjør arbeidet med multimedia-filer enklere.
Å ha alle nødvendige filer på ett sted, sammen med verktøy som Illustrator, InDesign eller Photoshop er nyttig, og også noe som gir mange muligheter. Slike programmer har alle spesielle egenskaper som kan gjøre presentasjonen attraktiv. Å gjøre et produktkort innbydende på en måte som egner seg for et spesifikt produkt, blir enklere og mer intuitivt når alle funksjonene finnes ett sted.
Slik kan du få en nettbutikk med konsistent innhold, og med gode visuelle virkemidler i produktkortene. Dette gir kunden en sammenhengende og fullverdig kundeopplevelse (CX), og resultatet er høyere tillit, som igjen fører til positiv omtale og økte salgsmuligheter.
Trinn 3: Distribusjon av produktinformasjon
Mens Internett blir tilgjengelig på stadig nye fronter og medier, gir dette også nettbutikker nye muligheter. Dermed følger vi kundene ved å åpne opp salg via flere kanaler, der vi samtidig kan treffe flere potensielle kunder. Men vi må huske av kunden ofte trenger flere kontakter med varemerket for å gjøre et valg. PIM-plattformen lar salgsavdelingen justere eksisterende produktinformasjon til spesifikke krav i ulike kanaler.
PIM gir målbare fordeler
Fullstendig og engasjerende produktinformasjon er et av de viktigste elementene i et marked med sterk konkurranse. Effektiv styring av dette sparer tid og ressurser, og øker effektiviteten. Her er de viktigste fordelene:
- Økt effektivitet i produksjon av produktdata
- Transparent kommunikasjon og kundeopplevelse
- Fleksibelt tilgang- og autoriseringssystem
- Målbar støtte for flere kanaler
- Sømløs dataimport fra leverandører
- Effektiv organisering av teamets arbeidsplaner
- Engasjerende grafikk skreddersydd til innholdet på ett sted
- Lett tilgjengelig informasjon grunnet egne kataloger for produktkategorier
- Enkel dataeksport til eksisterende systemer.
For å fortsette med litt mer David Ogilvy-filosofi:
Du forteller mer. Du forteller det effektivt og til lavest mulig kostnad, og du forteller det på en innbydende og overbevisende måte via flere kanaler.
Og da selger du mer. Kontakt oss gjerne for mer utfyllende detaljer.