Slik kan en skreddersydd mobil-app få fart på netthandelen
Skal en ferie planlegges, er telefonen et førstevalg for informasjon. Gå til frisøren? Timen bestilles på mobilen. Hvem har billig dobbeltsidig tape i nærheten? Noen tastetrykk på skjermen gir svaret.
De egenskapene brukerne ønsker seg mest hos en smarttelefon er kortere kjøpsprosess og enklere produktsøk. Begge disse tingene kan optimeres ved å lage en mobil-app, og det gir også andre positive effekter.
Tettere kontakt
Når du gjør bruken enklere for kunden ved å lage en app for e-handel, lager du også en ny salgskanal. En tettere og hyppigere kontakt mellom varemerket og brukeren med for eksempel push-varslinger øker effekten av et tilbud. Den åpenbare fordelen her er at en mobil-app kan brukes raskt og mer målrettet/personlig enn en butikk som bare finnes i nettlesere. Selv om slike butikker kan ha en mobilversjon av nettstedet, har de ikke alltid de samme mulighetene som en ren mobil-applikasjon.
Dette kan en netthandels-app gjøre
- Øke brukerens engasjement
Med en mobil-app kan bedriften oppnå effektiv og engasjerende kommunikasjon med kundene, både før og etter handelen, og kan spore dem til mer handel. Et internt app-samfunn øker interessen, og gir muligheter til å legge inn fotos og kommentarer om produkter. Dette øker åpenheten, og skaper tillit.
- Øke synligheten til bedriften
De fleste bruker smarttelefonen daglig. Dermed er en mobil-app en enkel metode for å være synlig for kundene. Brukerne husker ubevisst bilder og tekst på skjermen hver gang de bruker telefonen. Så hvis de ønsker å kjøpe et visst produkt, vil de huske annonsen de så, eller logoen til produktene. Folk foretrekker gjerne å handle via en mobil-app fordi det er raskt og enkelt – en installert app vil være tilgjengelig inntil brukeren avinstallerer den, mens en nettleser krever at du må bruke tid på å skrive navnet i en søkemotor og laste ned siden.
- Kan treffe globale markeder
Mobil-apper kan fiske inn nye kunder. Når du fører sammen folk med like interesser, og lar dem dele erfaringer med produkter som interesserer dem, vil du utvilsomt øke omsetningen. Kunder som bruker mobil-apper for å handle, bryr seg ikke om beliggenheten eller størrelsen til en bedrift, noe som ofte er tilfelle med bruk av nettlesere. Det økende antallet internasjonale brukere er også med på å bygge merkekjennskap.
Gir konkurransefordeler
Mobil-apper kan brukes av alle bedrifter, uansett størrelse på butikken. Apper gir både små og store bedrifter et fortrinn ved å gjøre tilbudene tilgjengelige til et bredere publikum og øke rekkevidden. Men slike konkurransefordeler er egentlig ikke et spørsmål om man skal ha mobil-apper, men hvordan de skal fungere og se ut.
Og det finnes mange løsninger. ZARA e-store er blant de mest innovative e-butikkene, og mobil-appen deres bruker en AR-teknologi som kan utføre bildesøk, mens en strekkode- og QR-skanner lar deg sjekke lagerbeholdning og produktversjoner.
Et annet eksempel fra skjønnhetsbransjen er Douglas, som bruker en innovativ tilnærming i appen sin. Her kan man kombinere kosmetikk og ulike nyanser før man kjøper ved å bruke kameraet på smarttelefonen.
Begge disse nettbutikkene gir brukeren noe som en online søkemotor ikke klarer. Raskere ytelse og mer personliggjøring gjør mobil netthandel til noe mer enn handel via en nettleser på en PC.
Surf på mobilbølgen!
Netthandelen som startet med store desktop-PC-er for rundt 30 år siden, har gått veien via laptoper og nettbrett til små smarttelefoner. Om du ikke akkurat har butikkene i lomma, har du i hvert fall handledisken der.
Mobilhandel tar en stadig større del av omsetningen, og dette vil bare øke framover. Dette gir nye utfordringer, og nye muligheter for de som griper dem. Stadig flere kunder forventer at e-butikken din har en mobil-app, og det er en solid og viktig salgskanal som brer seg til nær sagt samtlige aldersgrupper.