Slik ble Båtbyrået til. Et mediehus som står på begge bena

Et mediehus som står på begge bena

Slik ble Båtbyrået til. Et mediehus som står på begge bena

 

Som for så mange hendelser i livet, ble også Båtbyrået unnfanget gjennom tilfeldigheter, men gjennom tilfeldigheter som likevel ikke er tilfeldige.

 

Norsk Maritimt Forlag har i mange tiår jobbet for å inspirere folk til å velge båtlivet som fritidssyssel. Vi har utgitt magasinene Båtliv, Seilas, Seilmagasinet og Båtguiden. For ti år siden tok forlaget skrittet ut på internett for å nå ut til nye mennesker med det glade budskapet om båtlivet.

Vi fikk fort mange lesere også på internett. Over 100.000 lesere var innom nettsidene i løpet av en god måned. Pilene pekte oppover inntil finanskrisen satte inn høsten 2008. Båtsalget bråstoppet. Mediebransjen gikk inn i en stor omveltning.

 


Båtbyrået prosjektet var et samarbeid mellom Norsk Maritimt Forlag og Ideo Solutions AS. Les flere av Ideo Solutions sine caser her.


 

Bransjen i bevegelse

Norsk Maritimt Forlag opplevde på samme tid at mange tradisjonelle annonsører ville forsøke nye veier. Svært mange ønsket å investere i nye og gode nettsider. På få år er mobiltelefonen blitt portalen ut til verden for mange mennesker. Det er nødvendig med responsive nettsider for å møte publikum når de søker etter deg. Mange kunder uttrykte også nysgjerrighet på søkemulighetene i Google, og stadig flere ønsket å utforske annonsemulighetene på Facebook.

Som Publisher i Norsk Maritimt Forlag A/S, er jeg også nestleder i Fagpressens hovedstyre. Hele Fagpressen med over 200 medlemsblader har de siste årene strevet med å omstille seg til en ny virkelighet der færre folk kjøper magasiner i kiosken, og annonsørene ser seg om etter nye løsninger på nett og i sosiale medier.

 

Gode resurser

Sammen med Ideo Solutions innledet vi samarbeidet om å utvikle Fagpressens nye nettportal for medlemsbladene. I dette prosjektet var flere ledende norske nettleverandører inne på anbudskonkurranse. Oppdraget gikk til Ideo Solutions. Det har fungert og gitt bra utgangspunkt til et nytt partnerskap. Ideo Solutions og Norsk Maritimt Forlag ble enige om å samarbeide om å hjelpe våre kunder over i en verden med nye muligheter.

 

Perfect Match

Ingen kjenner båtfolket og båtbransjen bedre enn forlaget. Vi har stor nisje-kundebase med kartlagt behov. Vi stiller med faglig kompetanse i maritimt innhold, produksjon av bilder og video, altså content marketing-pakke. Ideo leverer digitale løsninger med grundig kompetanse i norske markedet. Det har fikset websiden for byrået og gjør det for våre kunder, sammen med digital markedsføring, SEO,programmatisk adops og avansert annonseutvikling.
Sammen kan partene levere både kvalitetsinnhold og tekniske løsninger.
Dermed var Båtbyrået unnfanget.

 

Båtbyrået-prosjekt