Produktkonfigurator i nettbutikk: Slik lokker du inn kundene

E-handelen begynner å bli voksen, og stadig nye hjelpemidler dukker opp for å gjøre interesserte besøkende om til profitable kunder. Fint, ikke sant? Vel, ikke alltid. For alle andre vet også dette, og det unike blir raskt en standard, og ikke så interessant lenger. Det blir det alle forventer seg. Men med de rette verktøyene kan du ligge et hakk foran konkurrentene. Ett slikt verktøy er en produktkonfigurator.

Produktkonfigurator i nettbutikk: Slik lokker du inn kundene - Ideo Solutions AS

 

Dette er en produktkonfigurator

En produktkonfigurator er et verktøy som kan konfigurere noen produktparametere. Det lar kunden bli bedre kjent med produktet, og hvordan det ser ut. Kunden kan for eksempel justere størrelsen, formen og fargen, og dermed kan man skape et individuelt produkt. Noe av det viktigste her er visualisering, så kunden får et bilde av det skapte produktet; vanligvis i 3D. Denne sanntids visualiseringen kombineres med beregning av endelig pris, inkludert modifiseringer og tillegg.

Alle funksjonalitetene blir individuelt skreddersydd til hver enkelt bruker av verktøyet. Disse justeringene ligger i admin-panelet, som drifterne av nettbutikken har tilgang til. Her legges alle produksjonsmulighetene inn, som farge, form og materialer. Programvaren er enkel å bruke for kundene, og de får enkle instruksjoner som gjør dem i stand til å skape sitt eget, unike produkt.

 

Slik virker en konfigurator

Funksjonalitetene til en konfigurator kan variere sterkt, men her er noen hovedelementer:

  • Personalisering av tekst eller grafikk. Funksjonen lar kunden legge inn gravering, tekst eller bilde – for eksempel en kopp med bilde av kunden.
  • Valg av farge, størrelse eller materiale. Disse finner du mange av på nettsidene til bilforhandlere, hvor du for eksempel kan velge interiør og farge.
  • Lagring av utkast. Lar kunden gå tilbake til en forlatt handlevogn med tegninger, og jobbe videre med en tidligere versjon.
  • Dynamisk prising av et ferdig prosjekt. Produkter personaliseres på grunnlag av en viss egenskap, og pengeverdien defineres i admin-panelet.

Konfiguratoren lar kunden sjekke og evaluere hvordan produktet har blitt visuelt, og dette trinnet avgjør som oftest om det blir et kjøp. Personliggjøring av et produkt gir kunden en følelse av å være unik, og at butikken er åpen for kundens behov. Høy grad av produkttilpasning av for eksempel interiør, gjør at en fornøyd kunde kan bli din beste selger, og bygger tillit.

 

Disse bransjene vil bruke produktkonfiguratorer

Dette verktøyet vil finne sin plass innen de fleste nettbutikker; både små og store. Konfiguratorer og automatisering vil redusere arbeidsmengden for de ansatte, og gjøre effektueringen av ordre raskere, samtidig som kunden får en mer personlig opplevelse.

Et marked i kontinuerlig endring får folk til å lete etter noe annerledes og unikt. Er du der med den riktige nettbutikken og de riktige produktene som kundene selv kan tilpasse så de blir akkurat slik kunden ønsker, vinner både du og kunden.

 

Eksempler på produktkonfiguratorer

Det finnes mange eksempler på nettbutikker som bruker dette med hell i dag, blant annet innen kles- og motebransjen. Nedenfor er et eksempel med mulighet for full personifisering og konfigurering av en veske med aktuell prising.

Eksempler på produktkonfiguratorer

Kilde: https://www.obag.eu/eu/o-bag-32581.html

 

Et annet eksempel er skobransjen, hvor du ofte kan velge materialer og farger på individuelle elementer. Denne omfattende konfiguratoren finnes i Nikes nettbutikker, og tilbyr skreddersydde sko ned til minste detalj.

 

Også møbelbutikker lar deg modifisere individuelle elementer som størrelse, farge og plassering av ulike elementer. Du kan også justere med dimensjoner som ikke er standard, og plassere skuffer og hyller der du vil.

Produktkonfigurator i nettbutikk Ikea.png [570.32 KB]

Kilde: https://www.ikea.com/in/en/planners/design-your-dream-home-pub66945dd9

 

Produktkonfiguratorer blir stadig mer populære innen netthandel, både innen B2C og B2B. Noen av «tilleggsgodene» er at muligheten for feil reduseres, og at handelsprosessen blir raskere. Men det viktigste er at du øker salget, og får flere og mer trofaste kunder.

Vi forteller deg gjerne mer om produktkonfigurering. Kontakt oss!