Oppdaterte nettsider = flere besøk
Men i praksis er forskjellene enorme. Mens en av de største nyvinningene i analoge kjøpesentra – rulletrappen – er over 100 år gammel, lanseres det hver eneste måned nye programvareløsninger som kan gjøre nettsider og nettbutikker mer attraktive. Og kundene følger aktivt med på en utvikling som går stadig raskere.
Blant annet på grunn av dette, er det lurt å ha rutiner for revisjoner av nettsidene. De kan bestå av å analysere eksisterende egenskaper og teknologier, og vurdere hva du kan gjøre bedre for å styrke posisjonen din i markedet. Dette bør gjøres fra bunnen av, slik at endringer ikke bare vises som en ny fasade, men også innebærer effektive teknologier som for eksempel gjør sidene raskere og mer brukervennlige.
En slik videreutvikling av nettsider og nettbutikker kan omfatte flere områder, og her en noen av de mest aktuelle:
- Teknologi
Vi starter med det grunnleggende. En stabil og sikker programvare og en skalerbar og effektiv nettplattform påvirker i stor grad kundenes oppfatning av en merkevare. Selv om slike elementer ikke er synlige ved første blikk, har de nøkkelroller som å sikre raske og stabile nettsider, og drifte avanserte egenskaper og prosesser. Derfor bør plattformen din ha mulighet for videre utvikling og bruk av dedikerte funksjoner.
I nettbutikker er det nyttig å spore kundenes bruk under besøk, og sjekke om alt er effektivt og problemfritt. Kanskje noen trinn krever modernisering eller nye funksjoner? Her er avanserte søkemotorer med mange filtre nyttige verktøy for kunden. Har du mulighet for å skreddersy produkter til spesifikke kunder? Slikt skaper mer trafikk. Analyser av målgruppene dine gir nyttige tips om hvordan du bør tilpasse nettsidene til de mest aktuelle kundene.
- Utseende
Utformingen av nettsidene dine bør gjenspeile smaken og holdningen til kundene dine. Noen ganger er målgruppen bred, så man bør treffe flest mulig med designen, men i de fleste tilfellene bør utformingen avspeile hva man selger: For eksempel krever sport og aktiviteter andre virkemidler på nettsidene enn interiør og hjemmekos. Ny design på en nettside eller nettbutikk kan skape mer oppmerksomhet og flere kunder.
- UX
Brukeropplevelsen (User experience, UX) på nettet avgjør ofte om en besøkende blir på sidene og foretar et innkjøp. Nye funksjoner som gir en bedre opplevelse er alltid bra. Men det er også andre tilnærminger som bør vurderes, så som oppbygningen av nettstrukturen og kundens vei til fullført kjøp. Handelen bør kunne skje bekvemt, enkelt, raskt, sikkert og intuitivt, og alle deler av prosessen bør møte disse kravene.
Ideo Solutions AS gir gjerne råd om hvordan du kan pusse opp nettsidene dine!
Vis fram noe nytt
Mekanismene som gjør at kunder velger en butikk framfor en annen, er stort sett de samme for både analoge og digitale tilbud. Vindusutstillinger blir skiftet jevnlig i gammeldagse butikker, fordi nyheter selger. De samme virkemidlene som gir en god opplevelse i en fysisk forretning fungerer også på nettet, bare med den forskjellen at de er digitale.
Det kan kreve litt innsats å foreta visuelle endringer og legge inn nye tjenester på et nettsted, men du kan trøste deg med at det er mye tyngre og mer arbeidskrevende i en «ekte» butikk! Det finnes dessuten mange profesjonelle tilbydere som driver med dette til daglig, og som kan gi deg råd og vinklinger som du kanskje ikke har tenkt på selv. Har du nettsider som fungerer greit, men ikke opplever økning i antall besøk – eller enda verre: har en nedgang – er det nok på tide med en gjennomgang. Den digitale verdenen stopper ikke opp for å vente på deg, og de som hviler for lenge på gamle laurbær, risikerer å sakke akterut.