Nye ekom-regler i 2025: Har du cookies-kontroll?
– Dette området har på mange måter vært upløyd mark, og tolkningene har variert, forteller CEO Piotr Biernacki i programvarebedriften Ideo Solutions AS i Drammen. – Nå blir loven strammet inn, og ikke minst blir den klarere, konstaterer han.
Klarere regler
Hittil har EU-lovene og de norske vært ganske ulike. I EU har loven lenge vært at cookies krever aktivt samtykke. Den norske har vært mindre konkret, og blitt tolket som at den bare krever et «passivt samtykke». I begge tilfeller er det unntak for nødvendige informasjonskapsler.
Dermed når man minst to milepæler med nye regler: Det blir klarere regler for hvordan man skal be om samtykke til cookies, og loven samkjøres med EUs regelverk.
– Dette er noe som ikke minst er viktig for de som driver de samme nettstedene og e-butikkene i både Norge og i EU-land, mener Biernacki.
Kobles mot personvern
Den nye teksten i lovforslaget inneholder blant annet følgende: «Samtykke skal oppfylle kravene til samtykke i personvernforordningen».
Dette innebærer at loven knyttes til personvernforordningen, som blant annet stiller krav til at et samtykke til cookies må være aktivt for å være gyldig, og at passivt samtykke ikke lenger er nok. I noen tilfeller kan det også stilles krav til politiattest og taushetsplikt for de som behandler informasjonen, samt at flere andre elementer innen personvernforordningen kan slå inn.
Proff hjelp lønner seg
I tillegg til koblingen mot personvernforordningen, kommer det også krav om sletting av data. Et utdrag fra lovforslaget:
«Trafikkdata, lokaliseringsdata og data nødvendige for å identifisere abonnenten eller brukeren skal slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig for:
- kommunikasjons- eller faktureringsformål, eller
- å oppfylle andre krav fastsatt i § 3-13, eller i medhold av annen lov, jf. § 3-12.
Annen behandling av slike data krever samtykke fra bruker.»
– Lovtekster kan ofte være litt omstendelige og forvirrende, sier Biernacki. – Det kan være lett å misforstå og feiltolke hva man egentlig trenger å gjøre, og spesielt når det også refereres til andre lover og forskrifter, som blant annet GDPR i dette tilfellet.
– Vi i Ideo Solutions jobber med slike problemer hele tiden dersom vi har mange kunder i EU, så vi vet godt hva dette dreier seg om, og hva som må gjøres med nettstedet ditt så det oppfyller kravene. Bruker du proffer, unngår du å gjøre tabber. Dermed blir det billigere på både kort og lang sikt, og du sparer tid. Så ta gjerne kontakt med oss, oppfordrer Biernacki.