Markedsplattformer er fremtiden for e-handel
For bare et drøyt tiår siden var det få som så for seg butikker på noen annen måte enn den tradisjonelle analoge (og naturligvis postordre). Så kom nettbutikkene – først som stavrende forsøk med merkelig grafikk og rare løsninger. Men vi ble bedre, og mer profesjonelle med tiden.
Men det koster, og det krever innsats. Derfor satser også store kjeder mye på store markedsplattformer, som nå dominerer detaljhandelen. Årsakene til dette er flere.
Markedsplattformene gir potensial raskt
Utviklingen digitalt er altså veldig lik den som har skjedd i den analoge kjøpesenter-verdenen: Mindre butikker og kjeder samler seg på én plattform, og drar nytte av felles markedsføring, stordrift, og den «gravitasjonen» som nødvendigvis oppstår når man er stor og mange og kan tilby nesten alt. Plattformen kan spesialisere seg på en spesifikk bransje, eller ha et veldig variert tilbud.
Men det aller største fordelen er naturligvis at butikken får umiddelbar tilgang til en ferdig opparbeidet kundegruppe via en kjent merkevare, uten å måtte investere tungt i markedsføring.
Alle markedsplattformer fungerer veldig likt. En potensiell kunde søker etter produkter, legger inn en bestilling, og betaler. Bestillingen går deretter til selgeren, som sender varen til kjøperen – altså en løsning som er skreddersydd for online-salg, og gunstig for oppstartsbedrifter.
Hvilken markedsplattform passer best for din e-handel?
I hovedsak kan man dele opp markedsplattformer i tre grupper:
- Global markedsplattform
De mest populære markedsplattformene er internasjonale. De tilbyr kort og godt alt til alle. Eksempler på slike er Allegro, Amazon og Ebay.
- Vertikal markedsplattform
Disse tilbyr produkter innen en spesiell kategori (f.eks. sko eller elektronikk) fra ulike leverandører. Fordelen er at fokuset på én spesiell kategori samler en spesifikk kundegruppe – de som er virkelig interesserte og som sannsynligvis er klare for kjøp.
- Horisontal markedsplattform
Dette er en kombinasjon av de to modellene ovenfor, den tilbyr produkter fra ulike bransjer og ulike leverandører, men de må ha noen felles egenskaper, f.eks. beliggenhet, eller måten produkter lages på. Eksempel: Etsy.
Markedsplattformer – fordeler
Nye muligheter innen e-handel – og spesielt markedsplattformer – har endret netthandelen for alltid. Dette er noen av fordelene de tilbyr:
- Økt salg – Alle forretninger fokuserer på profitt. Markedsplattformer lar deg få flere kunder, uten geografiske begrensninger. Men selgeren må likevel presentere tilbudet godt.
- Optimering av kostnader. Hvis selgeren har et godt tilbud, kan det umiddelbart legges ut på plattformen uten masse promotering.
- En egen nettbutikk må bygges fra bunnen av, og dette fører til ekstra kostnader til blant annet design og vedlikehold av server og domene.
- Skaffe nye kunder – Det er større sjanser for at kunder kjøper varer via en slik salgskanal, siden de har tilgang til mange produkter på ett sted, og mulighet til å sammenligne produkter fra ulike kategorier.
- Bygger tillit – Å selge via en plattform gir trygghet hos kjøperen, siden kunden ofte kjenner den aktuelle plattformen godt.
- Gir en god start – Hvis en butikk skal starte med e-handel, kan den dra nytte av markedsplassens varemerke. Jo større varemerke-effekt, desto større er sjansen for at markedet blir interessert i et spesielt tilbud, selv om de ikke kjenner den aktuelle selgeren.
- Bedre markedsføring – Leverandører av markedsplasser gir en veldig god synlighet som du ikke så lett kan oppnå på egen hånd. Muligheter for promotering av mange: Du kan bruke en bannerkampanje, Google-annonser eller søkemotoroptimalisering.
Plattformer – finnes det ulemper?
Det er utvilsomt flere fordeler enn ulemper med markedsplattformer. Men det finnes utfordringer som alle innen e-handel må takle:
- Mye konkurranse – På slike plattformer har ingen selger monopol – det vil alltid være mange konkurrenter som kjemper om de samme kundene med samme tilbud, og som gjør det vanskelig å skille seg ut. Det er ikke til å unngå at pris spiller en vesentlig rolle her.
- Provisjoner – Mens selgeren ikke trenger å bekymre seg om høye promoteringskostnader og utgifter til eget nettsted, må man regne med salgsprovisjoner og innmeldingsavgifter.
- Hos markedsplasser er den vanligste faktureringsmetoden en kommisjonsmodell, der selgeren betaler en fastsatt prosent av salgssummen, noe som minimerer risikoen for ubehagelige konsekvenser ved uteblitt betaling.
- Du forplikter deg – Selgere må oppfylle reglene og policyene som gjelder på en markedsplattform, så som 36 timers levering, likelydende retur- og klageregler for alle brukere, og rettigheter for kjøperen.
- Men et slikt regelregime kan også være en fordel for mange: Eierne av nettbutikken trenger ikke å lage sine egne regler og prinsipper, men må bare forholde seg til eksisterende og velprøvde løsninger.
- Omtaler og kommentarer – bare noen få negative omtaler av et produkt eller en transaksjon sender selgerens tilbud ned flere hakk. På den andre siden vil da de som legger arbeid i god kundeservice, stå klarere fram i mengden.
Salgsplattformer som verktøy for gjensalg
En analyse av ThredUp viser at re-commerce, eller bruktmarkedet, er forventet å nå 64 milliarder dollar i 2024. De er en dobling på noen få år. De største markedsplassene som spesialiserer seg på gjensalg av brukte varer, fokuserer i hovedsak på luksusartikler, klær, elektronikk og bøker.
Markedet for brukte varer vil fortsette å vokse, siden det både gir økt kjøpekraft og utvikling av miljøvennlige vaner. Dette har vært en sterk trend innen e-handel lenge.
Oppsummering
Markedsplattformer er nå den dominerende løsningen innen e-handel, og det er få grunner til at veksten ikke skal fortsette. Det er ikke tilfeldig at mange av grunnleggerne av store markedsplattformer er blant verdens rikeste mennesker.
Men alle tjener: Kundene får enkel tilgang til varer og tjenester de leter etter, selgerne får ferdigsydde løsninger og slipper å forholde seg til alt det trivielle som må fungere for at butikken skal gå rundt.