Lær av de største: Nyttige tips om mobil-apper til e-handel
To hovedgrupper av apper
App-teknologiene kan deles inn i hybride og spesialbygde (native) apper. Hybride apper kombinerer nett-applikasjoner og spesialbygde apper. Native løsninger er primært spesiallagd programvare for et gitt operativsystem.
Som navnet antyder, er en hybrid-app en kombinasjon av to løsninger. Dette gjør det mulig å lage ett universelt program som passer til alle operativsystemer. Det som skiller disse løsningene er grensesnittet og hastigheten. Begge har fordeler og ulemper, blant annet at en nativ løsning krever utgifter for vedlikehold av to ulike programmer i to operativsystemer. En hybrid løsning er basert på én delt kode, noe som er nyttig ved modernisering og oppgradering av design.
Brukeropplevelse i mobile applikasjoner (UX)
De viktigste funksjonene og brukergrensesnittet til en app er noe av det første som blir satt inn. Allerede her er det viktig å tenke brukeropplevelse, samt hvilke problemer brukeren kan oppleve, og hvordan de kan unngås. Her kan brukerundersøkelser være et nyttig verktøy som kan avsløre svakheter og spare nettbutikken din – og ikke minst kundene – for dårlige opplevelser.
En brukeropplevelse er individuell, og vi har alle vaner og uvaner. Dette gjelder også hvordan vi bruker nettet på mobilen, og ofte bare bruker tommelen å sveipe med. Derfor bør de mest brukte og viktigste knappene alltid være innen rekkevidde for tommelen. Andre viktige stikkord er intuitive ikoner, og lik og riktig avstand mellom knappene, så man slipper å irritere seg over å trykke feil.
Call to action (CTA)
Å oppfordre kundene til å foreta visse handlinger når de besøker nettstedet ditt (Call to action), kan øke omsetningen betraktelig, når det gjøres på riktig måte. Handlingen kan være så enkel som å oppfordre til å gå til en lenke, melde seg på et nyhetsbrev, logge inn i nettbutikken, eller vise at de vil lese mer om et emne.
Slike oppfordringer må plasseres synlig og lett tilgjengelig, og må gi brukerne en fordel som de ellers ikke ville fått: Tips og info om trender, rabattkoder, eller ganske enkelt tilgang til promoterte eller rabatterte varer. Prinsippet er enkelt: Aktivitet fører til omsetning.
Slik lager du mobil-apper for netthandel
Det er mange faktorer som avgjør hvordan en mobil-app blir, og her er noen av de viktigste. Grensesnittet bør alltid være klart, og uten unødvendige elementer. Informasjonen bør begrenses til det helt nødvendige, og være oversiktlig. Begrens navigasjonen til det viktige, som «Kjøp nå», «Legg i favoritter», «Søk», «Kategorier» og «Konto». Men det viktigste er at trinnene skal gi raskest mulig kjøpsprosess. Ja raskere kundene får kjøpt, desto mindre er muligheten for at kunden ombestemmer seg halvveis i kjøpet.
Selve transaksjonen må også forberedes nøye. Kunden vil at den skal skje kjapt og enkelt, og bør ha mulighet til å handle både som registrert bruker og som gjest. Skjemaer bør være enkle, og betalingsmulighetene mange. Ofte kan det være lurt å bake inn fraktkostnader, så kunden ikke føler seg lurt av økt pris i det siste trinnet.
Interessante mobil-handelsløsninger for merkevarer
Zalando
Allerede etter første handel eller klikking på et produkt, får du personlige tilbud basert på søkene dine. Bedriften har også fotosøk i mobil-appen. Den lar deg sende et foto av plagget du er interessert i, og så søker appen etter lignende produkter i butikken.
For å gi en bedre kjøpsopplevelse, legger Zalando inn info om størrelsen på modellens klær ved siden av produktbildene. På grunnlag av tilbakemeldinger fra kunder, kan de også informere om hvorvidt størrelsene er store eller små.
AliExpress
Appen lar deg ikke handle som gjest, men har mange andre fordeler for brukeren. En av dem er kuponger for spesifikke produktkategorier. Kupongen har også informasjon om minimum ordresum som kreves for å benytte rabatten. Et annet tillegg er lojalitetsprogrammet, hvor du kan samle poeng ved å kjøpe spesielle produkter og gjennom små spill. Poengene som du samler, kan byttes i rabatter. AliExpress er en salgskanal med mange selgere som ofte tilbyr samme varer til ulike priser. Brukerne av appen får tilbud om spesielle tilleggsrabatter, noe som øker oppmerksomheten rundt spesifikke selgere. Appen tilbyr også felles levering når du bestiller fra ulike selgere.
Betalingsprosessen er intuitiv, og har flere betalingsvalg. Hele ordreprosessen kan overvåkes via en egen fane på appen. Dette er en hyggelig app hvor skaperne har fokusert på høyt utviklede funksjoner som skiller den fra de fleste andre, for eksempel med at du kan «plante planter», som gir deg noen poeng.
IKEA
Det første som fanger blikket til brukerne, er de mange visualiseringene av ulike rom som oppmuntrer oss til å velge disse møblene. Her finner du lenker til spesifikke produkter, med informasjon om navn, dimensjoner og pris. Bildene av ferdige rom lar kundene se for seg et spesielt produkt presentert sammen med andre elementer.
Applikasjonen lar deg bestille produkter som gjest, men etter gratis registrering får brukeren tilleggsgoder som rabatter og et bokmerke med favorittprodukter som du kan lagre – for eksempel om de ikke finnes på nett for øyeblikket.
Prosessen etter at produkter er lagt til, er klar og enkel. Etter å ha valgt betalingsmåte og gjort transaksjonen, sender appen en bekreftelse som e-post.
Hvor går vi nå?
Avhengig av spesifikasjonene til produktet som kjøpes, vil appen kunne skreddersys og justeres mot denne kundegruppen. Egenskapene kan dreie seg om farge på produktet (f.eks. klær) eller muligheten for å motta kuponger eller rabatter, mens andre vil motta best mulig visuelle presentasjoner av bestemte produkter. Dette er kundebehandling på et helt nytt og avansert nivå.
Og det har bare så vidt begynt. Mens telefonene blir kraftigere og nettet går i 5G-fart, øker mengden big data og algoritmene som lar oss finregne på forventet omsetning ned til noen få prosent. Kundene vinner, fordi de får det de vil ha, og nettbutikkene vinner, fordi de kan levere det. Kombinerer vi dette med god og sunn butikkdrift, blir fremtiden et bedre sted.