IT-leverandør og nettbutikk: Slik blir samarbeidet vellykket

Forstår e-handelsbedriften og IT-leverandøren hverandre godt nok? Her er noen forslag til løsninger som gjør at et programvarehus jobber bedre sammen med kunden.

it-leverandor-nettbutikk.jpg [140.64 KB]

 

Å ha riktig IT-partner er avgjørende for utvikling av nettbutikker i årene som kommer. En stadig raskere utvikling forutsetter at både kunder og leverandører følger med i timen. Og spesielt hverandre. 

Mens netthandel tidligere kunne være en biinntekt, er den i dag essensiell for stadig flere. Den har rett og slett blitt en viktig gren å sitte på. Og hvis du ikke ønsker at den skal knekke, bør du kanskje se på mer enn pakkeløsninger og billig hyllevare når du velger nettplattformer.

Mindre nettbutikker ønsker ofte lave kostnader og raske resultater. Og det får de ved å bruke for eksempel Magento; et program som kan lage et interessant prosjekt som kan møte middels behov uten store modifikasjoner. Men dette låser ofte nettbutikken med løsninger som begrenser utviklingen, og med leverandører som ikke klarer å følge opp en rask og kraftig vekst – eller senere ønsker å tenke større.

 

Nettbutikken og IT-teamet

Når forretningsdrift og datateknikk møtes, får man noen ganger kollisjoner. Dette er to ulike verdener. IT-teamet skal gjerne lage et system innen en tidsfrist, og innenfor kundens rammer. Kunden forstår ofte ikke hva arbeidet til utviklingsteamet går ut på, og på den andre siden vet kanskje ikke selv de mest erfarne utviklerne hvordan kundens bedrift fungerer. Man risikerer ganske enkelt å snakke forbi hverandre.

En løsning på dette, er at IT-teamet setter seg grundig inn i alle prosessene til nettbutikken og forstår hvordan de fungerer. Dermed kan de kartlegge dem mer nøyaktig i e-handelsprosjektet. Da kan man utvikle løsninger som ikke må endres på et senere tidspunkt, og dermed generere merkostnader. Brukes det litt tid her, kan man spare mye tid senere.

 

Arbeidsmetodikk i en jungel av oppgaver

Et stort e-handelsprosjekt trenger et støttesystem for prosjektledelse, og et verktøy som vil fungere veldig bra i Scrum-modellen er Jira-systemet. Denne løsningen gir god teamledelse, arbeidskontroll, testing og rapportering. Innebygde Scrum-tavler lar deg lage og administrere oppgaver og sprints. Helt fra prosjektet settes i gang, kan man fokusere på individuelle stadier av programvareutvikling og arbeid.

Jira har også arbeidstidssporing og resultatrapportering i sanntid, noe som gir god kontroll over teamets produktivitet – noe som også er nyttig for oppdragsgiver. Dermed kan det gripes inn når som helst, for eksempel når det gjelder fremdriften.

 

Tid er penger

Svært ofte må ting gjøres «i går», men kanskje med feil prioriteringer. Selve brukeren av butikken er ikke interessert i om alt er klart og automatisert fra backend eller om utseendet til administrasjonspanelet med tanke på UX er perfekt. Brukeren ønsker å dekke sine behov: å kjøpe et bestemt produkt eller en tjeneste problemfritt, og raskt motta den informasjonen som trengs.

Dermed blir prosessen ofte en balansegang: Hvilke oppgaver er viktigst akkurat nå? Skal man stoppe arbeidet i lengre tid, og skape nedetid som påvirker andre elementer i prosjektet, eller foreta en quick fix til senere?

 

Kjøpsprosessen – SEO og markedsføring

Godt planlagt er halve jobben, både internt eller eksternt. Men ofte begynner for eksempel utviklingsteamet og markedsføringen å jobbe i helt ulike faser av prosjektet. En markedsplan kommer veldig ofte når utviklingsarbeidet går mot slutten. Deretter blir markedsføring tvunget til å innføre en hel rekke funksjoner, som igjen genererer mer programmering, eller til og med endrer forutsetningene for det opprinnelige prosjektet.

Sporing av brukeratferd som fører til et kjøp eller forlatt handlevogn er viktig for utviklingen av et dedikert verktøy. Statistikken for visning av produktkort, kategorier eller kampanjesider lar deg optimalisere nettsiden og innholdet for en bestemt målgruppe.

Det er også verdt å ta hensyn til bruken av programvare for markedsføringsautomatisering.

Endringer av nettsiden eller integrasjon med eksterne markedsføringssystemer må avklares med utviklingsteamet på et svært tidlig tidspunkt. Dette vil kunne korte ned gjennomføringstiden for hele prosjektet.

 

Business Intelligence

Business Intelligence (BI)-systemer støtter innsamling av forretningsdata og videre analyse av dem. Forretningskunnskap gjør det mulig for bedrifter å ta raske og nøyaktige beslutninger innen salg, markedsføring og en rekke andre spesialiteter. Dataene innhentet fra BI kan redusere utgifter i bedriften, samt gi mer effektive prosesser.

I en forretningsanalyse for e-handel bør det angis spesifikke data:

  1. Tolke trender. Business Intelligence observerer endrede tendenser og atferd.
  2. Primærmarkedet. Teknologien gjør at de mest lønnsomme kundene, reklamekampanjene, varer og moduler kan brytes ned i hovedfaktorer, basert på relevante data.
  3. Markedsføringsrapporter. BI analyserer varene i vognen og de som ligger i forlatte vogner, nylig innlagte passord etc. Basert på dataene utarbeides en sanntids markedsføringsrapport.
  4. Margintolkning. Business Intelligence gransker fortjeneste og kostnader. En liste over produkter og linjene deres er også utarbeidet, og indikerer hvor det er mulig å øke marginen.
  5. Beholdningsoversikt. Virksomhetsanalyse viser bl.a. varer som er utsolgt, kasse- og nettbestillinger, etterbestillinger, antall varer og mye mer. Disse dataene tolkes for å kunne administrere dem mer effektivt.
  6. Salgssammendrag. Gjennom Business Intelligence er det mulig å få rapporter om salg, rabattkuponger, kampanjetilbud eller kredittkort.

 

Arkitektonisk design og strukturutvikling

Når man gjennomfører implementeringen av nettbutikkens forutsetninger, er det nødvendig å utvikle den arkitekturen som i vil være sentrum for forretningsdriften. Detaljene i strukturen avhenger av dokumentasjon og materialer levert av kunden.

Et riktig designet system er skalerbart, og gir butikken muligheten til konstant utvikling og støtte.

Et av de mest betydningsfulle programmeringsprinsippene er «Open-closed-prinsippet», og består i at koden skal være lukket for modifiseringer og åpen for utvidelser.

 

Proffe barn jobber best

Dette har bare vært en skraping i overflaten til noen de utfordringene som alltid finnes når to verdener møtes og må kommunisere. Det aller viktigste når du som er nett-butikk eller IT-leverandør skal velge samarbeidspartnere, er at begge parter er lydhøre, kjenner problemstillingene, og er profesjonelle nok til å forstå og forutse dem. Eller klarer å tilegne seg dette.

nettbutikk løsninger

ny nettside

B2B nettbutikk

nettside på Wordpress

funksjonell nettbutikk