Hvordan takler du ferieavviklingen på jobben?
Kundene dine har sjelden stor forståelse for at tjenestene dine er nede fordi de IT-ansatte er på badeferie. Så hva gjør du for å unngå redusert omsetning, og i verste fall kundeflukt?
En av de mest effektive løsningene er å sette ut IT-tjenestene til et annet land. Velger du en samarbeidspartner med tilstrekkelige muskler, kan du være trygg på at det alltid er noen som kan ta tak i både påkrevet vedlikehold og uventede hendelser.
Polen er blant de landene som kan være gunstig å vurdere i en slik sammenheng; blant annet fordi de ansatte vanligvis bare tar to ukers sommerferie. Dermed blir sommertiden like stabil og produktiv som de andre årstidene. I tillegg er arbeidsstyrken ofte fleksibel, og Polen har et kostnads- og lønnsnivå som er vesentlig lavere enn i Norge.
Slik fungerer det i praksis
Det polske programvarehuset Ideo Solutions AS har lokale konsulenter i Norge, mens hele produksjonsapparatet ligger i Polen. Modellen kalles nearshoring, som innebærer at de opererer fra et annet land, men likevel så nær at effektiv kommunikasjon blir enkel og ikke begrenses av ulike tidssoner og andre hindre.
I løpet av 20 år har internett- og programmerings-spesialisten Ideo vokst fra å være en liten bedrift i Rzeszów til et stort senter for IT-utvikling som leverer nesten alle typer IT-løsninger til store og små kunder.
– Internett tilbyr i dag ubegrensede muligheter. Å kommunisere og utføre felles prosjekter over store avstander er ikke lenger noe problem, og åpner dører for mange nye løsninger. Hos Ideo Solutions bruker vi velprøvde verktøy og løsninger for å styre prosjekter og kommunisere effektivt, forteller CEO Piotr Biernacki hos Ideo Solutions AS.
Også større bedrifter jobber i dag i stadig større grad internasjonalt på ulike kontinenter og over flere tidssoner. Likevel har hvert land og hver bedrift og person regler og kulturer som må respekteres og tas med i betraktning når slike samarbeidsprosjekter planlegges.
– Når det gjelder Polen og Norge er ikke kulturelle ulikheter noe hinder, mener Biernacki. – Vi har faktisk mer til felles enn de fleste andre befolkninger. Vi er alle europeere og har europeiske standarder, lever i den samme tidssonen, og bruker engelsk som et felles kommunikasjonsspråk, fortsetter han.
– Hos Ideo Solutions legger vi stor vekt på samhandling og samarbeid mellom de som jobber i team. Og nearshoring gir gode muligheter for dette. Dermed kan programmererne våre enkelt og raskt kontakte kundene våre, og lære seg forretningskulturen deres. Slik kan vi stadig justere samarbeidet med dem.
Løsningen med outsourcing av IT gjør at behovene til gründere og ansatte blir dekket, samtidig som de kan planlegge og gjennomføre ferier uten å måtte bekymre seg om hvorvidt bedriften fungerer knirkefritt. Så når sidemannen i baren spør deg hva du jobber med, kan du trygt puste ut, og svare:
«Ingen verdens ting. Det er det noen andre som gjør, akkurat nå.»
I flere år har vi drevet effektivt og vellykket samarbeid med våre kunder fra Norge. Se hva vår klient Nina synes om det og hvorfor IT-outsourcing rett og slett lønner seg.