Hvordan kan du gjøre nettbutikken din klar til Black Friday? Trender og utfordringer å ta hensyn til

Black Friday er en av de viktigste datoene innen netthandel. Det er en mulighet til å øke salget og skape en lojal kundebase.

**Tilpasset av AI fra Ideo Software internasjonale nettside www.ideosoftware.com(Link do innej strony)**

Black Friday, som faller på den siste fredagen i november, markerer starten på høytiden og tradisjonen med å gi gaver, men ikke bare det. På denne dagen søker forbrukerne aktivt etter rabatter og spesialtilbud, noe som fører til en rask økning i omsetningsvolumet og et stort inntektspotensial.

 

black-friday-nettbutikken.jpg [42.82 KB]

 

For å skille seg ut fra konkurrentene og vinne kundelojalitet er det viktig å tilby konkurransedyktige tilbud som presenteres på en interessant måte. Det lønner seg å holde seg oppdatert på de nyeste trendene og utfordringene i den heteste shoppingsesongen og utarbeide en strategi som øker salget, styrker merkevareposisjonen og tiltrekker seg faste kunder.

 

Trender

Mange netthandelsbedrifter benytter seg av populære teknologitrender for å fange kundenes oppmerksomhet og gi dem en best mulig handleopplevelse. Det kan være avgjørende å følge disse trendene for å øke salget under årets største shoppinghendelse. Noen av disse trendene er blant annet

  • Virtuelle prøverom, som ved hjelp av utvidet virkelighet lar kundene prøve produkter virtuelt og se hvordan de vil se ut i virkeligheten.
  • Automatisering av kundeservice og chatbots, som tilbyr personlig service gjennom chatbots som skreddersyr anbefalinger etter individuelle preferanser. Chatbots er tilgjengelige 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, gir umiddelbare svar og gjør kjøpsprosessen raskere.
  • Personalisering av anbefalinger og tilbud, som analyserer kundeatferd og behovet for å matche relevante tilbud til en bestemt kunde. Dette innebærer også justering av produktpriser i sanntid for å sikre at kundene får best mulig tilbud.

 

Logistiske spørsmål

Lager- og distribusjonsstyring under Black Friday er en vanskelig oppgave som krever gode forberedelser.

For å oppnå dette er det viktig å analysere data fra tidligere år for å identifisere de mest populære produktene under Black Friday.

På bakgrunn av denne analysen kan man lage prognoser, noe som er avgjørende for å tilpasse forsyningsnivået. Det er også viktig å fokusere på å optimalisere lagerplassen, samarbeide med leverandørene og overvåke lagernivåene.

Organiseringen av lageret gjør det mulig å finne og frigjøre produkter raskt. Regelmessig kommunikasjon med leverandørene bidrar til å bekrefte at leveransene kommer i tide, og bruk av lagerstyringssystemer gjør det mulig å overvåke lagerbeholdningen i sanntid, noe som gjør det enklere for de ansatte å finne bestemte produkter raskt.

 

Dropshipping som et alternativ

Dropshipping er et interessant alternativ for gründere som ønsker å drive virksomheten sin uten å måtte ha produkter på lager. Dropshipping er en forretningsmodell der nettbutikken ikke trenger å lagre produkter på eget lager eller håndtere frakt. Produktene lagres hos en leverandør som sender bestillingene til kundene på vegne av nettbutikken.

 

Markedsføring og promotering

Markedsføringsverktøy som e-postmarkedsføring, PPC-annonsering (pay-per-click) og sosiale medier kan øke effekten av en Black Friday-markedsføringsstrategi betraktelig.

E-postmarkedsføring

Når du planlegger en e-postkampanje, må du tenke nøye gjennom hvilke kampanjer og tilbud du vil oppfordre kundene til å handle i butikken din. Når du retter deg mot kunder, bør du tenke nøye gjennom hvem du ønsker å selge produktene dine til, og lage en passende målgruppeliste basert på disse forutsetningene.

PPC-annonsering

Nøkkelen til effektivitet og optimalisering av PPC-annonser er presis målretting. For å nå potensielle kunder som er interessert i produktene dine, må du ha riktig målgruppe og riktige søkeord i tankene.

Sosiale medier

Når du planlegger en kampanje i sosiale medier, bør du lage en kalender med innhold som skal publiseres på sosiale medier i løpet av kampanjeperioden. En godt planlagt kampanje inkluderer faste datoer, spesifikke publiseringstider, interessant innhold og attraktiv grafikk.

Husk også at det er viktig å være aktiv i sosiale medier, dvs. svare raskt og effektivt på spørsmål og kommentarer fra kundene. Dette skaper tillit til varemerket og en følelse av at kundene alltid får riktig hjelp.

 

Optimalisering av nettsteder

Det finnes mange eksempler på nettet som viser at selv de største butikkene hadde plattformsvikt under Black Friday eller ytelsesproblemer med nettsidene sine.

Dette er noe av det verste som kan skje når man driver en online-kampanje. Hvis én kilde til kundeakkvisisjon ikke er tilgjengelig, finnes det alltid andre kommunikasjonskanaler.

Men hvis selve butikken ikke fungerer, kan situasjonen være svært uheldig. For å unngå slike situasjoner er det en god idé å optimalisere nettstedet på forhånd.

Optimalisering bør prioriteres gjennom hele året for å håndtere den økte trafikken og gi kundene en god handleopplevelse. Følg disse trinnene for å forberede nettstedet ditt på økt trafikk og forbedre konverteringen ved hjelp av UX/UI-optimalisering:

  • Sørg for at nettstedet lastes inn raskt. 
  • Optimaliser nettstedet for mobile enheter. 
  • Effektiv navigering.
  • Forbedre nettstedets design. 
  • Forbedre kjøpsprosessen.

Ved å følge disse trinnene kan du garantere rask lasting, tydelig navigering, responsivitet og et attraktivt design. Dette vil ha en positiv innvirkning på konverteringen og øke salget av produktene dine.

 

Kundeservice

Det er viktig å forberede kundeserviceteamet på Black Friday for å sikre at det forventede økte antallet henvendelser håndteres raskt og effektivt. Det er en god idé å gjennomføre en egen opplæring i kundeservice for denne perioden, som bør inneholde informasjon om kampanjene som er tilgjengelige denne dagen.

Som en del av opplæringen bør man samle inn de vanligste spørsmålene og problemene fra kundene, slik at man kan utarbeide svar og rutiner på forhånd. Ved å legge ut dette materialet på organisasjonens e-læringsplattform, hvis det er tilgjengelig, kan du redusere forberedelsestiden for fremtidige arrangementer av denne typen.

Og la oss ikke glemme å automatisere kundeserviceprosessene. Bruk av chatbots er en fin måte å svare raskt på kundehenvendelser på - gå gjennom de vanligste spørsmålene med kundeservicemedarbeiderne, og sett opp chatbots som gir tilfredsstillende svar og omdirigerer kundene til de riktige produktsidene.

 

Oppsummering

Konklusjonen er at Black Friday representerer en utmerket mulighet for e-handelsbedrifter, drevet av forbrukernes endrede handlevaner som gjør det enklere å handle på nettet. Hvis du erkjenner hvor viktig denne dagen er for e-handelsbedrifter og forbereder nettbutikken din deretter, kan du øke fortjenesten, gjøre merkevaren mer synlig og skaffe deg et konkurransefortrinn.

 

 Har du Black Friday foran deg?
Se hva mer du kan gjøre! 

 

Black Friday

Trender

Optimalisering av nettsteder

Kundeservice

Dropshipping