Et moderne nettsted for Norsk Journalistlag

Allianser med reklamebyråer kan ofte gi fordeler begge veier. Vi driver ikke bare med programmering, men noen ganger trenger vi kreativ hjelp for å levere alt kundene trenger. Norsk Journalistlag var et fint eksempel på dette i denne casen med Godt Sagt/BDO.

Norsk Journalistlag (NJ) er en organisasjon for journalister, og har representert medlemmenes interesser i mange år, innen arbeidsrett, rettigheter til åndsverk og forhandlinger med arbeidsgivere. NJ hjelper også til med å øke medlemmenes profesjonelle kvalifikasjoner, og fremmer etisk journalistikk. For bedre å dekke behovene til medlemmene, bestemte organisasjonen seg for å lage et nytt informasjons-nettsted. Denne oppgaven krevde et samarbeid som kombinerte både strategisk og teknologisk dyktighet.


Prosjektet for Norsk Journalistlag ble basert på partnerskapet mellom to grupper: Vår og Godt Sagt, som nå drives under BDO-merket. Gruppen fra Godt Sagt fokuserte på forretningsanalyser og prosjektdesign, mens vi var ansvarlig for den teknologiske implementeringen.

Godt Sagt gjennomførte en forretningsanalyse og workshop med kunden, og ga innsikt om nettbrukerne og behovene deres. Basert på dette, ble det lagt et nytt rammeverk og en optimalisert nettstruktur. Nøkkelmålene med det nye nettstedet omfattet:

    • Forenklet navigering, mer tydelig innhold, og en bedre brukeropplevelse
    • Implementering av søkeverktøyet Elasticsearch, som lar brukerne finne ikke bare relevant innhold på nettstedet, men også i dokumenter som lagres der
    • Integrering av et SMS-basert verktøy for brukerverifisering


Norsk.png [123.09 KB]


Designet som ble laget av Godt Sagt oppfylte ikke bare estetiske krav, men var også optimert for funksjonalitet. En oversiktlig layout og en oppdeling i seksjoner ga bedre tilgang til ressursene på nettstedet, noe som er viktig for både journalister og andre brukere av tjenesten.

Rollen vår i prosjektet var fokusert på å implementere nettstedet basert på WordPress-plattformen. Vi forsynte kunden med et fleksibelt og brukervennlig verktøy for innholdsstyring, noe som er essensielt for en dynamisk organisasjon som Norsk Journalistlag.

Vi integrerte også nettstedet med eksterne systemer, blant annet analyseverktøy og systemer for medlemskap, som er helt nødvendige for den daglige driften. Det ble lagt spesiell vekt på å optimere ytelsen til nettstedet, og å sikre at det fungerer godt også under stor belastning.

Samarbeidet mellom vårt team, Godt Sagt og Norsk Journalistlag ble bygd på jevnlige dialoger, og dette gjorde det mulig med rask respons når behovene til prosjektet endret seg. Prosjektet forløp dermed knirkefritt, og det endelige produktet ble akkurat slik kunden forventet.

Resultatet av denne felles innsatsen er et moderne og intuitivt nettsted som dekker behovene til Norsk Journalistlag. Nå kan brukerne få tilgang til den informasjonen de leter etter raskere og enklere, og de nye egenskapene har vesentlig forbedret den generelle brukeropplevelsen.

 

 

Norsk Jornalistlag

BDO

nettsideutvikling

wordpress implementering

brukeropplevelse

integrasjoner