Bruk av utvidet virkelighet (AR) i e-handel

Utvidet virkelighet, eller Augmented Reality (AR) er kombinasjonen av en ekte og en virtuell verden. I Norge ble AR kjent og spredd for alvor sommeren 2016, da farsotten Pokemon Go traff oss. Nå har kraftige AR-løsninger for alvor truffet netthandelen, og brukes stadig mer i markedsføring innenfor nesten alle bransjer.

AR i e-handel

Hvor allsidig AR er, vises godt innen e-handel. Her øker AR rekkevidden for handel, reduserer problemer med forlatte handlevogner, og øker salget. AR lar brukeren sjekke produkter uten å forlate hjemmet, ved hjelp av 3D-visualisering, bruk av filtre og virtuelle prøverom. Mote-, skjønnhets- og møbelbransjen er blant pionerene innen effektiv bruk av AR.

 

Slik fungerer AR

AR-teknologi lar kunden «se» et produkt på et ekte sted via kameraet til en smarttelefon, og gir inntrykk av at man ser artikler fysisk. Dette gjøres ved at 3D-modeller «overføres» fra den virtuelle verdenen til den ekte. Ofte er det mulig å skreddersy og endre produktegenskaper, så som farge. Her er noen av fordelene med AR i nettbutikken:

  • En helt unik og veldig god handleopplevelse
  • Realistisk presentasjon av produkter i riktig størrelse
  • Praktisk løsning for dem som av ulike grunner ikke kan presentere produktet (f.eks. på grunn av størrelsen)
  • Færre forlatte handlevogner og returer
  • Flere kunder og flere salg

 

Eksemplet på AR-applikasjoner

  1. Veggmaling

Hos fargehandlere er veggene vanligvis godt opplyst, og med mulighet til å teste farger i ulikt lys. Men disse mulighetene gir ikke alltid den effekten kunden ønsker. AR-teknologi lar kunden virtuelt male veggene i et rom, og teste fargene «hjemme» på et gitt sted. Dette gjør valget enklere, og vil naturligvis øke salget.

Et eksempel på en slik applikasjon er Dulux Visualizer. Her kan du teste individuelle farger med kameraet på smarttelefonen.

 

ar-e-business.jpg [239.39 KB]

Dulux Visualizer | Dulux

 

  1. Sminke

AR i skjønnhetsbransjen lar kunden prøve ut makeup uten å besøke for eksempel et parfymeri. Støtte fra en virtuell assistent kan få kunden til å føle seg godt ivaretatt, og skape oppmerksomhet.

Et eksempel på AR for makeup er Sephora. Applikasjonen lar deg laste opp et foto av ansiktet ditt, og via noen få trinn kan brukeren skreddersy og finjustere sminken de er interessert i. Konfiguratoren sammen med AR, leder kunden til de rette produktene og lager en handleliste basert på den valgte sminken.

 

ar-iphone-sephora.jpg [125.44 KB]

Kosmetikk, skjønnhetsprodukter, dufter & verktøy | Sephora

 

  1. Møbler

Mobilbrukere liker muligheten til å teste et produkt før de kjøper det, og se resultatet av en spesiell kombinasjon. Man kan for eksempel sjekke om farger og gardinlengder vil passe på soverommet, eller om størrelsen på en sofa passer i en stue. Visualiseringen gjør blant annet at man når kunder som ikke har en fysisk butikk i nærheten. Et godt eksempel på dette er IKEA Place, som lar deg visualisere produkter i ekte størrelse mot plassen som er tilgjengelig via smarttelefonen eller et foto som lastes opp.

 

ar-e-business-ikea.jpg [253.05 KB]

Ikea App – IKEA

 

Nyttig verktøy

AR kan i grove trekk brukes på tre måter for å skape en brukeropplevelse: AR backfacing, når smarttelefonens bakre kamera pekes mot spesifikke objekter (f.eks. Dulux Visualizer), AR frontfacing, når frontkameraet pekes mot brukeren (f.eks. Sephora), og når appen bruker 3D-animert grafikk i sanntid (f.eks. IKEA Place).

Det er nå seks år siden Pokemon Go gjorde veier og andre omgivelser utrygge i Norge. Det som skjedde da, viser hvor virkningsfull AR kan være, og spesielt dersom man bruker det til noe som faktisk er nyttig: Å hjelpe kundene med å velge riktige produkter, og gi dem en god handleopplevelse. AR er fremdeles en ung trend, og den utvikler seg hele tiden så den passer stadig bedre inn i nettbutikker.

Men her er det – som ellers innen e-handel – viktig at en utvidet virkelighet er intuitiv og enkel, slik at ikke unødvendige snubletråder bremser salget.