B2B-plattformer kan øke salget

Driver du med B2B, er det ikke likegyldig hvilken plattform du velger. Nye, dedikerte B2B-plattformer kan gjøre nettbutikken din raskere, og gi flere salg.

 

B2B-plattformen

 

Partnerskap medfører gjerne mange aktører som påvirker handelsprosessene, og ting kan fort bli kompliserte. Hovedoppgaven til en B2B-plattform er å legge til rette for forretningsforbindelser (kunder), og effektivisere kontakten med leverandører. Det å samle innkjøp og salg i én plattform er en enorm fordel for de fleste større aktører.

B2B-plattformen gjør at bedriften alltid har tilgang til styrepanelet for å lage tilbud og følge kjøpsprosessen. Plattformen støtter flere språk, og gir all nødvendig informasjon fra innkjøp til fakturering.

 

Hensikten og funksjonene

De mange funksjonene som en B2B-plattform kan ha, gjør det mulig for bedrifter i alle bransjer å personliggjøre funksjonene i et tilbud. Grunnfunksjonen i en B2B-plattform er å selge engros online. En optimert bestillingsprosess gjør salgsjobben enklere, og selve ordre-effektueringen mindre slitsom. En del av denne prosessen er grundige produktpresentasjoner og beskrivelser. Nøyaktige beskrivelser reduserer spørsmål fra kundene, og kan også redusere antall forlatte handlevogner.

Avanserte plattformer har også produkt-søkemotorer slik at potensielle kunder lett finner det de leter etter. En interessant mulighet er stemmesøk, QR- og strekkoder, eller bildebaserte søk.

En annen god egenskap er kundens eget dashbord, som brukeren kommer til etter innlogging. Her er det fornuftig å presentere personaliserte produkter basert på produkter som allerede er kjøpt eller besøkt. Ordrestatus, tilbud og anbefalinger hører også hjemme her.

Et viktig element i B2B-plattformen er en seksjon for spørsmål og kommunikasjon. Der kan kunden legge inn en forespørsel som behandles av B2B-systemet, i stedet for å måtte behandles der og da av en person. Prisforhandlinger kan foregå på samme måte. En leverandør som tilbyr sin pris via plattformen, sender informasjon til systemet, hvor en selger bekrefter tilbudet med prisgrensen som tidligere er satt, og deretter enten aksepterer eller avslår tilbudet fra kunden. Denne systematiseringen av prosessene gir et fleksibelt arbeidsmiljø.

 

Slik kan en B2B salgsprosess foregå

En godt forberedt salgsprosess øker profitten og ytelsen til plattformen. Prosessen består av flere trinn som lager en sekvens av ønskede handlinger, og skal lede kunden gjennom alle trinnene, fra valg av varer til avslutningen av kjøpet. Prosessen starter når kunden gir deg sin e-postadresse. Da kan du sende et tilbud og finne ut hva kunden ønsker. Å bygge et godt kundeforhold hjelper deg å finne behovene og skreddersy tilbud for å gjøre dem attraktive. I denne prosessen må kunden få mulighet til å komme med kommentarer eller betenkeligheter rundt tilbudene. Å finne løsninger her gir ofte tips om hvordan fremtidige tilbud bør forberedes.

For å fullføre transaksjoner, bør man huske noen elementer som er essensielle for å opparbeide tillit blant forretningspartnere og tiltrekke seg nye.

  • Plasser kundeomtaler og testimonials på nettstedet så besøkende umiddelbart kan identifisere seg med andres opplevelser.
  • Legg inn informasjon om promoteringer og rabatter på plattformen for å få kundene til å handle uten utsettelser. Be om ordren!
  • Bruk språk og bilder som ser ting fra kundens perspektiv. Kunden vil kanskje ha en tørr vare, men er helt uinteressert i lageret ditt. Kunden vil kanskje ha rask levering, men bryr seg ikke om hvilken lastebil som kjører. Fokuser på fordelene kunden får.
  • Å oppmuntre til samhandling øker sjansene for en vellykket kjøpsprosess. Et vanlig insentiv for publikum er alle typer knapper, eller felter som må fylles ut. En riktig CTA (Call to Action) kan være avgjørende.

 

Nye B2B-plattformer får jobben gjort

En moderne B2B-plattform gir automatisering av bestillingsprosessen, og færre feil. Bedre kommunikasjon med leverandører har en positiv effekt på kostnadene til kundeservice. Kontinuerlig tilgang til aktuelle produkt-tilbud gir høyere salg, bedrer bedriftens stilling i markedet, og gir mulighet for flere forretningspartnere. Netthandel vil fortsette å ta en stadig større del av omsetningen, og den som ikke er innenfor, er utenfor.