WMS-plattformimplementering

Dawid Rój, prosjektleder i Asiston, snakker om implementeringen av WMS-systemet og bestemmer hva som påvirker verdien for selskapet.

**automatisk oversatt tekst**

WMS -systeet støtter kontroll og koordinering av lagerprosesser. Det effektiviserer og fremskynder styringen av lagerlogistikk på mange områder.

I forrige artikkel skrev Dawid Rój, prosjektleder i Asiston om forberedelsene til implementeringen av WMS-systemet . I dag skal vi se hvordan en WMS-implementering ser ut og verdien den tilfører et selskap .

b2b_ecommerce_1.png [82.21 KB]

Er WMS-plattformen enkel å bruke?

Dawid Rój:  Det kommer an på plattformen. En av hovedfordelene med Asiston WMS er den brukervennlige UX. Den ble designet fra bunnen av på en slik måte å være enkel i bruk og brukervennlig. På grunn av denne tilnærmingen er det ikke så tidkrevende å introdusere en person til det nye systemet som før.

Presentasjonen av data, avhengig av avdeling i bedriften, er tilpasset for å gi brukeren kun nødvendige data. Dette muliggjør enkel identifikasjon av informasjon som kan resultere i å oppfylle oppgaven senere. Et eksempel er frigjøring av varer av en lagerholder. Ved behandling av bestillingen vet brukeren allerede hvilke varer som skal samles inn, hvor mange av dem trenger han, og hvor de kan finne dem. For en lagerholder er slik informasjon tilstrekkelig til å fullføre oppgaven på riktig måte.

Asiston WMS-systemet er også tilpasset for bruk på mobile enheter. Dette betyr at arbeidet med datainnsamlere, nettbrett eller andre enheter er enda enklere og brukervennlig.

Er det noen kurs om drift av systemet?

Dawid Rój:  Når du implementerer et nytt lagerstyringssystem eller en hvilken som helst annen stor IT-plattform,  kan riktig opplæring være av stor betydning for å maksimere avkastningen på investeringen.

Brukeropplæring kan redusere feil, maksimere ytelsen og teste mange av funksjonene, slik at teamet ditt har tid til å gjøre feil og utvikle seg før det påvirker den økonomiske ytelsen til selskapet. Opplæring gjennomføres både under implementeringen av WMS-systemet og etter at det er fullført. Takket være dette har selskapets ansatte støtte når de tar i bruk systemet i den endelige versjonen.

Er WMS tilpasset for bruk på mobile enheter?

Dawid Rój: Selvfølgelig! Dette er spesielt viktig ettersom mobile enheter gjør det lettere å utføre ulike daglige lageroppgaver. De fungerer hele tiden, selv når du flytter mellom steder, på grunn av tilgang til et mobilnettverk og Wi-Fi. Dette gjør ansatte i stand til effektivt å spore, samle inn, legge bort, oppfylle bestillinger eller flytte varelager uten å bekymre seg for dårlig Wi-Fi-tilkobling, et problem som ofte dukker opp i varehus.

Den mobile støtten til WMS-systemet gjør også teamet i stand til å ta skritt for å løse problemer. En tradisjonell skanner kan kanskje se varer som burde være i hyllene, men den praktiske tilgangen til det mobile WMS-systemet vil hjelpe deg å sjekke de forventede lagernivåene eller den siste historikken for å se et datagap i flytting av varelager eller ordreoppfyllelse som bør gjøres med jevne mellomrom.

Ved å pare ditt mobile WMS med eksisterende skannere og smarttelefoner med skannervedlegg, kan du utvide WMS-inngangene dine ved å bruke eksisterende maskinvare som leveres til dine ansatte.

Mobil tilgang via applikasjoner og nettportaler gir enkel bruk av eksisterende teknologi og forbedrer arbeidet. Spesielt på grunn av at WMS fungerer på ulike (kundeorienterte) enheter med Android og iOS samt mobiltelefoner, nettbrett, og skannere fra merker som f.eks Zebra. Disse enhetene støtter teamet mens de jobber i et kjent miljø og reduserer tiden som trengs for å lære og begynne å bruke den på en vellykket måte med den nye teknologien.

WMS implementering

Hva er kostnadene ved å implementere systemet?

Dawid Rój:  Som vi allerede har nevnt, varierer kostnadene ved å implementere WMS-systemet fra noen få til flere hundre tusen zloty. Den øvre grensen eksisterer faktisk ikke og avhenger av kundens forventninger til systemet – hvilke funksjoner og integrasjoner de trenger. Kostnaden er en av hovedbegrensningene ved valg av mulige programvareleverandører.

Hvor lang tid tar det å implementere systemet? Hva er det avhengig av?

Dawid Rój:  En standardimplementering av et lagerstyringssystem tar vanligvis fra 4 til 6 måneder. Denne tiden avhenger i stor grad av størrelsen på organisasjonen, antall lagerfasiliteter, karakteren av systemintegrasjon og antall løsningsforbedringer (hvis noen).

Hva er de ulike stadiene av systemimplementering? Kan bedriften fungere på vanlig måte under implementeringsprosessen?

Dawid Rój:  For at WMS skal være virkelig effektivt, må det reflektere de faktiske forretningsbehovene til en gitt bedrift. Den skal også sikre forretningskontinuitet og feilfri drift. Derfor er det bare en systematisk og metodisk tilnærming til et slikt prosjekt som kan garantere suksess. Implementeringen av WMS-systemet bør deles inn i flere stadier.

Implementering av lagerstyringssystem

Fase I - kravanalyse. Det viktigste å gjøre i starten er å definere implementeringsmålene og beregne kostnadene. Det er ett av de to planleggingsstadiene på grunn av hvilke du kan forhåndsdefinere kravene, og det er relatert til den omfattende fastsettelse av WMS-implementeringsbudsjettet.

Fase II - pre-implementeringsanalyse.
Takket være analysen kan vi lage et avansert design av hele systemet. Det dreier seg blant annet om identifisering av kundekrav til driften av lageret. Takket være dette kan vi enda bedre tilpasse det fleksible WMS-systemet til kundens krav.

Fase III - implementering av ytterligere grensesnittendringer til det eksterne systemet.
I denne fasen utarbeides alle tilleggsfunksjoner som følge av de tidligere analysene. Testkjøringen av systemet foregår også i denne fasen.

Fase IV - opplæring av ansatte.
Etter testkjøringen er det på tide å lære opp ansatte til å betjene WMS på riktig måte og presentere dem for alle mulighetene.

Fase V - faktisk implementering av systemet.
Det er det viktigste og vanskeligste stadiet i implementeringsprosessen for WMS. Det kan sies at i denne fasen skjer all magien. Eksperter utfører den kompliserte, men gjentatte praktiserte prosessen med den generelle WMS-implementeringen i bedriften.

Kan bedriften fungere normalt under implementeringsprosessen?

Dawid Rój:  Ja, vi begynner å implementere systemet som en testversjon. Testing av systemet forstyrrer ikke virksomhetens funksjon. Etter positiv godkjenning av testene av oppdragsgiver, lastes systemet opp til produksjonsversjonen, noe som skjer utenom arbeidstid.

Gir du støtte etter implementering? Kan oppdragsgiver stille spørsmål eller rapportere problemer etter implementeringen?

Dawid Rój:  Etter implementering lar vi ikke kundene våre være i fred. Vi føler oss ansvarlige for systemet vi har implementert, og derfor gir vi støtte etter implementering. Kunder kan rapportere problemer under garantien og utover den.

Innebærer implementeringsarbeidet kun å introdusere WMS-systemet i bedriftens strukturer eller er det også din oppgave å løse problemer på klientsiden eller å forbedre prosesser?

Dawid Rój:  Vi løser problemer som en del av støtten etter implementering. På grunn av det faktum at alle systemer er våre egne, forbedrer vi dem hele tiden.

WMS-systemmoduler

Hvilke systemmoduler velger kundene dine oftest?

Dawid Rój:  Oftest velger klienter basismodulene. Også:

  • Lager  - modulen inneholder en liste over lagrede produkter, muliggjør effektiv surfing og søk via kategorier. Ordrer for utstedelse og mottak av varer opprettes.
  • Rapporter  - systemet gir informasjon om mottak, utgivelser og overføringer av varer. Det genererte dokumentet er en strukturert bekreftelse på utført arbeid.
  • Visualisering  - lar deg forhåndsvise distribusjonen av produkter. Den generelle oversikten er en plan over lageret, hvor stativene er merket med forskjellige farger. Den detaljerte visningen består av nivåer av segmentet med spor og palleplasser.
  • Konfigurasjon  - modulen lar deg administrere, opprette, redigere eller slette pakker. Systemoppgave kan også opprettes.
  • Administrasjonspanel  - en modul som er ansvarlig for å legge til, redigere og fjerne applikasjonsbrukere. Muligheten til å definere brukerens rolle i applikasjonen.
  • Lagermottak  - et produktkvitteringskort opprettes i modulen ved å velge en produktkategori, og deretter, ved å skanne strekkoder, tilordner det passende varer til det. Etter å ha fullført informasjonen eksporteres filen til Subiekt.
  • Lageroverføringer  – lar deg overføre varer eller materialer mellom stativer, nivåer, spor og lagerplasseringer.
  • Lagerutgivelser  - modulen lar deg finne og skanne strekkoder på de bestilte produktene. På denne måten kan du lukke bestillingen. Etter fullføring vises et varsel i emnet.
  • Helpdesk - en modul som er ansvarlig for å motta forespørsler fra brukere og kontrollere løsninger.

Etter implementering av WMS-systemet

Utvikles WMS-systemet med selskapet? Hvordan kan et WMS-system utvikles?

Dawid Rój:  Et godt WMS-system må utvikles sammen med selskapet. Dagens bedrifter har stadig flere behov, derfor bør WMS møte alle forventninger.

Systemet bør oppdateres med nye moduler og forbedres med jevne mellomrom. Implementeringen kan iscenesettes for å muliggjøre kontinuerlige oppdateringer med nyutviklede funksjoner på en konsistent måte, og dermed opprettholde effektiviteten til varehusene. Dette gjør at lageret kan introdusere nye prosesser og innovasjoner over tid.

Kan implementeringen av systemet på en reell måte slå ut i en økning i selskapets overskudd?

Dawid Rój:  Selvfølgelig! En god WMS-løsning vil hjelpe deg å øke fortjenesten som følger:

Sterkt forbedret nøyaktighet . Nøyaktighet på lager har stor innvirkning på kostnadene. Enten det er på grunn av feil som skjer under introduksjonen av ordreinformasjon, feilplassering av produkter, feil plassering eller emballasje av produktet, eller feilstyrt varelager, kan feil data alvorlig påvirke driftskostnadene som reduserer fortjenesten. Å ha et automatisert datainnsamlingssystem som digitaliserer lagerstyring og hjelper plukkere og pakkere på lageret. Det kan øke nøyaktigheten opp til 99,9 %.

Høyere effektivitet. Å øke effektiviteten til lageret ditt kan ha stor innvirkning på kostnadene. Takket være automatisert datainnsamling trenger du ikke lenger å legge inn papirdata, eller legge inn informasjon på nytt i systemet. Alle data oppdateres i sanntid. Dette gjør at ansatte kan gjøre mer produktive ting i løpet av arbeidstiden. Tilgang til data er også lettere tilgjengelig slik at lagertelling skjer automatisk, uten å måtte stenge lageret i noen dager for å telle produkter.

Bedre kostnadsstyring. Det er flere faktorer som påvirker lagerstyring, inkludert dataregistrering, plukking og pakking. Dataregistrering er digitalisert, plukking er enklere med mer effektive ruter som krever mindre tid å krysse lageret, og pakking er mer nøyaktig med skanning. Alle disse faktorene bidrar til mer effektiv bruk av arbeidskraft, på grunn av mindre trafikk og mulighet for å gjøre feil.

Eliminere mangel på inventar. Å unngå mangler kan ha stor innvirkning på ditt økonomiske resultat. Jo oftere bestillinger behandles raskt og jo færre feil kundene dine opplever, desto større er sannsynligheten for at de kommer tilbake. Hvis kundene føler seg frustrerte mens de venter på at en bestilling skal oppfylles, kjøper mange den andre steder eller bare bytter leverandør.

For å oppsummere: hva er de største fordelene med å implementere et WMS-system?

Dawid Rój:  Fordelene med lagerstyringssystemet:

  • Optimalisert plass og lavere driftskostnader
  • Nøyaktig synlighet av inventar
  • Mer effektivt personale
  • Enkel materialidentifikasjon
  • Optimalisert forsyningskjede
  • Bruk av ekstra automatiseringsteknologier på lageret
  • Effektiv forsendelseshåndtering for bedre kundeservice

 Vil du vite mer om oss?

WMS

WMS-plattform