Sosiale medier er skapt av dine potensielle kunder
**automatisk oversatt tekst**
I Polen, ifølge Fanpage Trends-rapporten av Sotrender, publisert i desember, har Facebook-profilen 15,48 millioner brukere, hvorav 7,48 millioner er menn og 8 millioner – kvinner. Dataene viser også at denne nettsiden er den mest populære blant de to aldersgruppene: 19–25 og 26–33.
En sjanse til å nå en potensiell mottaker
Blant disse menneskene er det også en betydelig andel forbrukere som aktivt og villig handler – ikke bare på nett. Tilstedeværelsen av merkevaren på Facebook gir dem muligheten til å nå dem og påvirke deres kjøpsbeslutninger. En riktig forberedt og optimalisert kampanje i sosiale medier fører ikke bare til økt fanaktivitet, men bidrar også til økt salg. Det bør ikke glemmes at rundt 90 % av Facebook-brukere ser det via en applikasjon på smarttelefonen. Derfor er det så viktig å tilpasse butikken eller nettsiden til mobile enheter. Mobilversjonen av nettstedet eller nettstedet basert på RWD- eller AMP-teknologi er for tiden standardene som forventes av forbrukere. Merket vil enten tilpasse seg og kundene vil kjøpe produktet eller kjøpe det fra konkurrenter. Instagram spiller også en stadig viktigere rolle på det polske markedet. I følge de siste dataene brukes den av 3,4 millioner brukere i vårt land. Ikke rart at bedrifter er mer og mer villige til å velge det som en annen kanal for promotering og kommunikasjon.
Profilen din er telefonkortet ditt
Bedriftsprofilen i sosiale medier er et spesifikt utstillingsvindu for selskapet. Derfor er det verdt å holde det oppdatert og oppmuntre brukere til å samhandle. Høy aktivitet på profiler har også en annen betydelig fordel – det gjør internettbrukere mer sannsynlig å komme i kontakt med merket. Engasjerende og unikt innhold er ofte i stand til å vekke forbrukerens interesse for et gitt produkt, som også er et av de første stegene på den såkalte handleveien.
Kommunikasjon med brukere er nøkkelen til suksess
Forbrukere retter ofte sine første skritt til merkevarens profil når de leter etter informasjon, og det er der de sender sine henvendelser via private meldinger. Å henvise kunder til Servicesenteret eller sende dem til hotline er den desidert minst fordelaktige løsningen. Det forventes et raskt og presist svar, og det er derfor de vanligvis velger et sosialt nettverk i stedet for e-post eller telefonkontakt. Enten du liker det eller ikke, blir folk som arbeider med selskapets fanside en mellommann i kunde-butikkkanalen. De forventes ikke bare å svare på plagsomme spørsmål, men også å gi råd og hjelp til å velge den optimale løsningen.
Merkevarer er ofte i tvil om hvordan de skal kommunisere med kundene sine i private meldinger. Som en rekke studier og analyser viser, er Facebook-brukere stort sett unge mennesker. Derfor, hvis merkevaren er rettet mot slike mennesker, bør du ikke være redd for å forkorte avstanden og gi opp skjemaet ditt i korrespondanse med kunder.
Målgrupper som en sjanse til å oppnå konkrete resultater
Den ubestridelige fordelen med betalte kampanjer på sosiale nettverk er muligheten til å identifisere målgrupper veldig nøyaktig. Detaljerte data som samles inn om brukere brukes deretter til å lage betalte reklamekampanjer. Mange bedrifter gjør den feilen å definere sine målgrupper for bredt eller feil. Driver du et tatoveringsstudio? Vis annonsen din til unge single som bor i ditt område. Selger du møbler over Internett? Vurder å legge ut innleggene dine til unge par som har likt sidene med interiørideer og inspirasjon. Dette er bare to korte eksempler, men det er mange flere målrettingsalternativer. Nøkkelen til suksess og sjansen til å øke sluttresultatet er utvilsomt riktig analyse, tilpasning og innsnevring av målgruppen.
Rimelig valg av sosiale medier
Valget av sosiale medier hvor merkevaren skal være tilstede er en veldig individuell sak og avhenger av mange faktorer. En Instagram-profil er perfekt for selskaper som selger klær og tilbehør. Å drive en effektiv bildelekampanje er mye vanskeligere der, selv om det absolutt ikke er umulig.
I prosessen med å velge et sosialt nettverkssted som et selskap skal kjøre sin profil på, er det verdt å analysere nettstedstatistikken nøye i begynnelsen, og ta hensyn til blant annet demografiske data. Facebook har vært ledende på hjemmemarkedet vårt i årevis, så å investere tid og penger i markedsføring på andre plattformer ser ut til å være meningsløst. I mange tilfeller kan det imidlertid vise seg at andre plattformer vil være et bedre valg. Bedrifter hvis tilbud er rettet mot unge forbrukere og produkter presenteres på en attraktiv måte, bør vurdere å opprette en profil, for eksempel på Instagram. Et interessant eksempel på hvor mangfoldige brukerne av individuelle portaler er, er Twitter, som i Polen brukes primært av journalister og politikere, og ikke er like populært som de nevnte nettstedene. Styrken og potensialet ved bruk av sosiale medier blir i økende grad verdsatt av mange polske merkevarer. Sosiale medier behandles ikke bare som bildeverktøy, men også som de av salgskarakter, og riktig bruk av disse blir direkte oversatt til selskapets økonomiske resultater.
Komentarze ({{ all_count }})