Søkemotorer for e-handel - verktøyoversikt

En søkemotor i en e-handelsplattform er et must når du vurderer forbrukernes økende krav, og forventningen om raskere, enklere og mer nøyaktig levering av verdifulle resultater.

**automatisk oversatt tekst**

Mange verktøy tilbyr en søkemotorfunksjon, men funksjonaliteten, fleksibiliteten til verktøyene eller måten de faktureres på, er forskjellig fra hverandre. Som et resultat er det litt av en utfordring å velge det beste alternativet for nettbutikken din.

Vi presenterer en liste over søkemotorer som er i stand til å møte kravene til selv svært komplekse salgsplattformer og har moderne løsninger. Under opprettelsen ba vi utvalgte representanter om å si sin mening: "Hva anser du for å være det største potensialet til produktsøkemotorer for e-handel?". Svarene vi fikk inngår i beskrivelsen av noen av verktøyene.

La oss bli kjent med søkemotorer med potensial til å generere salgsøkninger i e-handelen din. En fullstendig liste over de mest bemerkelsesverdige verktøyene finner du i sammendraget.

 

Elasticsearch

Det første verktøyet vi så nærmere på var Elasticsearch. Åpen kildekode-søkemotoren er bygget på en slik måte at den først og fremst gir brukerne en praktisk utvidelse, men også enkelt å betjene den implementerte løsningen. Leveringshastighet er resultatet av kraftig analyse ved bruk av et avansert, utviklervennlig spørrespråk som inkluderer strukturerte, ustrukturerte og tidsseriedata. Selve implementeringen er en svært fleksibel sak, både med tanke på plattformen og måten den utføres på. Derfor skiller søkemotoren seg ut fra andre løsninger kun basert på skyen.

I Elastic-motoren er søkefunksjonaliteten delt inn i to kategorier – brukt internt i bedriftsstrukturer (Workplace Search) og en søkemotor for nettsider og nettapplikasjoner (Site Search & App Search). Den andre gir nettbutikker en sjanse til å implementere ett enkelt, konsistent verktøy uansett hvor det trengs av brukerne. Ved å bruke Voice to Speech API kan en stemmesøkemotor også implementeres, noe som i økende grad forventes av forbrukere. Dette skyldes vanene med å bruke Googles søkemotor.

 

På grunn av Elastics åpen kildekode-tilnærming er mange av funksjonene tilgjengelige som plugins, selv om dette gjør mulighetene ganske store. For øyeblikket er det eneste som mangler den visuelle søkefunksjonen.

Priser og støtte: Prisen avhenger av implementeringstype og størrelse, inkludert antall funksjoner som brukes eller nettbutikkens størrelse. Det er en omfattende priskalkulator tilgjengelig, der du kan anslå de estimerte kostnadene. Skapere gir deg også sjansen til å teste systemet i løpet av prøveperioden. Elasticsearch fungerer globalt og gir dedikert støtte for ulike land eller regioner.

 

Doofinder

En løsning skapt med en moderne tanke hva vi kan se på alle trinn. Med Doofinder er du i stand til å implementere et omfattende semantisk, stemme- eller visuelt søkeverktøy (søkemotoren fra elementbildet fanger opp funksjonene, f.eks. form og farge, og velger deretter resultatene på dette grunnlaget). Alle søkemetoder er tilgjengelige samtidig i mobil- og desktopversjonen. Fra implementeringssynspunkt vil en slik omfattende tilnærming helt sikkert fungere i butikker med et stort produktutvalg eller et mangfoldig bransjeomfang.

Søkemotoren oppfyller de komplekse nettbutikkenes forventninger, ved å tilby tilgang til et bredt spekter av funksjonalitet, plassert i verktøyets moduler.

Smart søk - semantisk søkemotor som bruker NLP, forslag og synonymer for å berike resultatene.
Mobil-, tale- og visuelt søk – raffinerte søkealternativer som leverer resultater til brukerne gjennom bildene deres sendt fra mobile enheter
AI-søk – søkemotor overvåker kundeadferd og lærer av den, trekker konklusjoner om kjøpsveimønstrene. Basert på innsamlet informasjon oppdaterer den søkereglene for å muliggjøre mer relevante forslag når en bruker ser etter et spesifikt merke eller produkt. Dette er også en funksjon som er ansvarlig for å utvikle og forbedre personalisering i e-handel.
Searchandising – en markedsføringsfunksjon som gjør det mulig å legge til spesielle bannere i søkelaget, produktkampanjer eller rett og slett styrke et spesifikt merke. Det inkluderer å lage våre egne rangeringsregler
Statistikk – verktøyet henter sanntidsstatistikk slik at vi kan se få et detaljert bilde av hva og hvordan brukere egentlig søker i vår e-butikk. Analytics vises i dashboards f.eks. "Toppsøk" eller "Null resultater" alle med en mulig inndeling i ytelse på desktop- og mobilversjoner. Da vil det være mye lettere å modifisere og implementere endringer for å forbedre salget av produkter med lavere effektivitet.

Takket være den kunstige intelligensen som brukes, er søkemotorimplementering i en butikk som drives på alle språk ikke et problem (for øyeblikket håndterer Doofinder søk etter nettsteder i 54 land).

Chiara Algarotti, PR-spesialist for Doofinder på e-handelssøkemotorpotensial: "Avansert Søkemotor forbedrer unektelig søkeopplevelsen for e-handel. Algoritmen som brukes i Doofinder lærer av kundeadferd, og øker nettsalget med opptil 20 %."

Priser og support: Det er en gratis mulighet til disposisjon, selvfølgelig med noen begrensninger i funksjonalitet, mens de resterende buntene er basert på antall henvendelser/måned. Det er også en tilleggsavgift for mobilversjonen av søkemotoren. Betalte pakker starter på 29 €, og den dyreste, allerede med mobilversjonen, er tilgjengelig for 120 €. Til tross for tilleggsoppgjøret for en mobil søkemotor, er det et ganske lønnsomt alternativ. Men før du bestemmer deg for dette verktøyet, gir produsenten en 30-dagers prøveperiode. Doofinder-teamet gir støtte for mer enn 10 språk.

 

Algolia

Algolias nettstedsøkemotor er en fransk løsning laget i SaaS-modellen (Software as a Service). Leverandører har gjort det til et av hovedmålene deres å oppnå høyest mulig hastighet på å levere resultater. Deres beste distribusjoner kan behandle en spørring i løpet av millisekunder. Ved siden av sanntidssvaret gir Algolia oss en rekke nødvendige funksjoner for å forbedre søkenøyaktigheten.

Fra panelet kan vi sette regler i henhold til hvilke produkter som skal vises - resultatene vises mens du skriver inn søket, og fortsetter å endre seg etter hvert som spørringen blir lengre og mer detaljert. Kampanjebannerne kan også legges til spesifikke søkefraser for å drive søk og øke salget.

Algolia-verktøyet er delt inn i to deler:

1. Algolia Search - hovedmodulen, ansvarlig for alle standardfunksjonene. Vi kan finne stavefeil og synonymgjenkjenning ved bruk av kunstig intelligenskraft (synonymer generert av systemet uten behov for å opprette databasen manuelt), mulige spørsmålsforslag og tilgang til statistikk og oppnådde resultatanalyse. Det er også mulig å bruke stemmesøkemotoren.

Systemet gir oss fleksibiliteten til å tilpasse søkemotoren til e-butikkens spesifikke krav (f.eks. dens bransje osv.) Vi kan administrere søkeregler selv, som minimum og maksimalt antall merker i boksen, eller rangere søkene fra de som er nærmest tilgjengelig etter geografisk plassering, og til og med lage tilpassede rangeringsregler. Med hjelp fra Visual Editor får vi total kontroll over hvordan den endelige søkeopplevelsen vil se ut.

2. Algolia anbefaler - denne modulen er ansvarlig for å matche lignende eller komplementære produkter for å vise dem som for eksempel "De oftest kjøpte sammen med (...)". Det gjør oss i stand til å bruke og utvikle kryss- og mersalg i en nettbutikk, og til og med kjøre en simulering på de implementerte anbefalingene for å øke konverteringen fra første øyeblikk de brukes på nettsiden. Dessuten er dette en måte å bringe personalisering til påfølgende interaksjonspunkter med brukeren.

 

Priser: Søke- og anbefalingsmoduler faktureres separat. I begge tilfeller er en gratisversjon av verktøyet tilgjengelig for e-butikker med mindre enn 10 000 poster og antall forespørsler per måned, men det har en distinkt funksjonsbegrensning. I tillegg tilbyr de to planer - Standard ($1 for 1000 forespørsler og 1000 produkter) og Premium ($1,50 for 1000 forespørsler og 1000 produkter).

Noen funksjoner belastes separat med $0,60, avhengig av produkt- og spørringsnummer, så den endelige prisen er veldig individuell. Alt i alt vil det absolutt ikke være den billigste løsningen, men likevel være en av de mest lovende på markedet.

 

Prefixbox

Blant produktsøkemotorene som tilbyr det største utvalget av muligheter, peker vi ut Prefixbox. Den er basert på motoren fra Elastic som er beskrevet ovenfor. Derved kan verktøyet sikre språklig uavhengighet for den implementerte søkemotoren (så langt er det mulig å bruke over 90 språk). Synonymer og feilstavinger gjenkjennes sømløst, sammen med Natural Language Processing (NLP) som er ansvarlig for å forstå hver setning, selv den mest brukte. Dette er en funksjon som gjenkjenner det naturlige språket vi ville brukt i en ekte samtale med en butikkassistent, i stedet for å sette strenge nøkkelord i fraser for å gjøre søkemotorens oppgave enklere.

En gjennomsiktig struktur av tilgjengelige funksjoner, proprietær, integrert analytisk plattform og alle andre nødvendige funksjoner kan finnes innenfor rekkevidden til en søkemotor bygget på Prefixbox.

Skapere har fokusert på tre viktige brukervennlighetsaspekter:

Autofullfør – mulige ord for forslag til søkeresultater når du skriver inn søket.
Relaterte søk - søkemotoren viser alternative forslag til lignende produkter når en gitt vare mangler eller et uklart søk har blitt brukt.
Semantic Product Finder - hovedverktøyets modul, utstyrt med dynamiske filtre, synonymtoleranse, rangeringssystem, etc. Alt er basert på detaljerte data, som konstant indekseres av det interne analytiske systemet.
Moduler implementeres via API-grensesnittet. Alle bruker AI (Artificia l Intelligence), NLP (Natural Language Processing) teknologi, og dermed er det mulig å effektivt personalisere resultater, tilbud osv. Skaperne av Prefixbox utvikler hele tiden NLP-funksjonen for å møte selv de mest avanserte brukerformuleringene.

 

En interessant funksjon er også forslagene til interaktive produkter i utfyllingsboksen, som vises selv før vi i det hele tatt bestemmer oss for å bruke det. En interessant løsning for å oppmuntre kunder til å se etter spesifikke fakta, støtte pågående kampanjer og drive salg. Det går et skritt videre, i tilsynelatende enkel og standard funksjonalitet som forslag. Det er verdt å huske på at de ikke er så sjeldne at de utgjør den største forskjellen for brukeren.

Paige Tyrrel fra Prefixbox-teamet fortalte oss: "Hvis kunder ikke finner produktene de vil kjøpe, kan de ikke kjøpe dem. 80 % av nettinntektene genereres av de 20 % av kundene som bruker søkefunksjonen fordi de har en høy kjøpsintensjon. Det er en så fremtredende funksjon på et nettsted og spiller en så kritisk rolle i kundeopplevelsen at eTailers ikke har råd til å overse det. Selv om det ofte bare er knyttet til Autofullfør søkefeltet, er søk mye dypere enn det, og det tar tid og ekspertise å utvikle en flott løsning som gir resultater. Søk pleide å være vanskelig; vi gjør det enkelt!"

Pris: Du kan velge mellom flere bunter med individuelle funksjoner, og den endelige kostnaden avhenger av antall henvendelser som legges inn av brukere i løpet av måneden. De tilgjengelige "boksene" starter fra 500€ og som med de fleste andre verktøy, avhengig av veldig spesifikke krav, er prisen individuell. Dette verktøyet er priset ganske høyt sammenlignet med de andre, men det er hovedsakelig rettet mot mellomstore og store bedrifter.

 

Luigi’s box

Et annet verktøy er tilgjengelig på markedet ikke så lenge - siden 2016. Ved å analysere de enkelte funksjonene som ligger til grunn, men også de mindre vanlige, viser det seg at Luigi's tilbyr en svært omfattende pakke. En tradisjonell semantisk søkemotor er tilgjengelig, men også visuelt, tale- og geolokaliseringssøk. Sistnevnte gjør at søkeresultatene varierer avhengig av stedet som søket kom fra og viser tilgjengelige produkter stasjonære eller på lager innenfor et forhåndsdefinert område. Denne funksjonen er valgfri, men absolutt effektiv og praktisk hvis vi selger online og offline samtidig. Resultatenes relevans i semantisk søk ​​forbedres ved bruk av tidligere omtalte NLP, dynamiske synonymordbøker eller feil- og synonymtoleranse.

Som svar på de ulike industriens behov, bruker Luigis boks, i tillegg til tradisjonelle setningssøk, funksjonen Smart Product Codes. På den måten kan den gjenkjenne inntastede produktkoder og deres "derivater" med manglende mellomrom, bindestreker, etc., og fortsatt gi kunder med nøyaktige resultater. I området som utvides under søkefeltet, som inneholder en forhåndsvisning av resultatene, kan du legge produkter direkte i handlekurven, noe som forbedrer ytterligere kjøp for kundene.

 

Luigi's box tilbyr også:

Problemfri søk og forbedring ved å dra elementer i ønsket rekkefølge,
Gjennomføring av kampanjer for å støtte gjeldende kampanjer,
Definere dynamiske filtre, som oftere og oftere finnes i progressive løsninger (viser kun filtre som er nyttige i en gitt produktkategori, i stedet for alle tilgjengelige på nettstedet),
Gjennomføring av A/B-tester, også offline i form av syntetiske tester, før onlinetester for en omfattende effekt.
Priser og support: Prisen avhenger av hvor stor nettbutikken vi ønsker å implementere søkemotoren i. Luigis boks tar hensyn til nettstedtrafikk, månedlige bestillinger, antall produkter osv. For større nettsteder (+20 000 visninger/måned) betales i tillegg et analytisk verktøy levert av produsenten.

Det er selvfølgelig også mulighet for å tilpasse løsningen til butikkens spesifikke behov, sammen med et individuelt tilbud. Produsenten gir oss muligheten til å teste motoren i 14 dager. Dedikert støtte er tilgjengelig på 5 språk: tsjekkisk, tysk, engelsk, polsk og slovakisk.

Skriv til oss. Vi vil analysere e-handelen din og foreslå hvordan en riktig søkemotor kan hjelpe den med å vokse.

 

FACT-finder

Det som absolutt er verdt å ta hensyn til i FACT-Finder er Predictive Basket-modulen, basert på kunstig intelligens. Denne funksjonaliteten lærer den individuelle og generelle atferden og kjøpsmønstrene til søkemotorbrukere. På den måten kan den nøyaktig forutsi hvilke produkter som mest sannsynlig vil bli kjøpt igjen, og minne kundene om å bestille på nytt i personlig tilpassede forslag før de går tom.

En annen interessant funksjon som finnes i FACT-Finder er Worldmatch®. Den kan korrekt identifisere ordkomponenter i ulike kombinasjoner og matche dem på en feiltolerant og (viktigst) språkuavhengig måte. Det er ikke NLP, men en proprietær algoritme som inkluderer noen funksjoner ved naturlig språkbehandling. FACT-Finder tilbyr ikke en visuell eller stemmesøkemotor, produktet er har fokusert på å forbedre den klassiske søkemotoren, så du vil finne mange svært raffinerte funksjoner som tilsvarer de semantiske og fasetterte søkemotorene. Blant tilleggsfunksjonene til verktøyet er å lage landingssider for kampanjer relatert til søk og mer.

 

På spørsmålet: "Hva anser du for å være det største potensialet til produktsøkemotorer for e-handel?" Jessica Harding, Senior Marketing & Partner Manager hos FACT-Finder svarte: «Det er ingen tvil om at detaljhandelen har blitt endret for alltid, og netthandel er på et rekordhøyt nivå. Kunder forventer å intuitivt kunne finne produkter i nettbutikken din akkurat som de er vant til å gjøre i fysiske butikker. Hvis de ikke finner det de leter etter raskt, er det en enveisbillett for dem å hoppe over til konkurrentens nettsted. Hvis du kan møte (eller overgå) kundenes forventninger ved å tilby en optimalisert og sømløs kundereise, så vil du være i forkant – og det er derfor du bør stole på markedsledende løsninger for å nå dine mål."

Priser: Prisen varierer avhengig av hvilke moduler som velges, sammen med antall månedlige forespørsler og nødvendige søkekanaler. De billigste planene starter fra 216€, men selskapet tilbyr fleksibilitet når det gjelder å velge funksjonene du trenger - så blir prisen laget på individuell basis. Det er mulig å prøve DEMO-versjonen.

 

En trend som ikke kan overses blant søkeverktøy er implementering av kunstig intelligenspotensial på ulike måter og til ulike formål. Det brukes oftest til å utvikle effektiv personalisering av de leverte resultatene og naturlig språkbehandling. Verktøyenes prisklasser varierer veldig, og samtidig er de veldig like når det gjelder tilgjengelige funksjoner. Det bare noen produsenter merkbart bestemmer seg for å tilby er visuelle og stemmesøkeskjemaer, men dette vil sannsynligvis også øke.


Komentarze ({{ all_count }})