Nøkkelmoduler for å støtte motivasjonen til brukere av e-læringsopplæring
Å opprettholde et høyt nivå av medarbeiderengasjement er en av de viktige faktorene for å nå bedriftens forretningsmål. Som dataene viser, er det ikke lett å utføre denne oppgaven.
Problemet med lav motivasjon hos sysselsatte er svært alvorlig. Rapporten «State of the Global Workplace 2023» publisert av Gallup Institute indikerer at bare 14 % av polske ansatte er engasjert i arbeidet sitt. I denne forbindelse ligger vi foran de fleste europeiske land.
Dårlig medarbeidermotivasjon kan være et stort tilbakeslag for bedrifter som ønsker å drive e-opplæring. Dette er fordi lavt engasjement vil forhindre vedvarende og effektiv tilegnelse av kunnskap, og dermed ikke vil tillate at e-læringsmålene satt av organisasjonen blir realisert.
Bruk av hensiktsmessige mekanismer og implementering av nøkkelmoduler for å støtte motivasjonen til brukere er avgjørende for at en satsing som implementeringen av en e-læringsplattform skal lykkes. Så hvilke elementer av treningen må vi ta hensyn til?
Å kjenne brukernes behov - det første trinnet i å bestemme moduler for å støtte motivasjon
Å tilpasse formen og innholdet til e-læringsopplæringen til de ansattes behov er nødvendig for å øke eller opprettholde motivasjonsnivået. En måte å finne ut hva ansatte forventer er å gjennomføre undersøkelser blant dem. Det kan imidlertid også være effektivt å basere innsatsen på forskning og vitenskapelige teorier.
Data som «E-learning in the Face of Change and the New Normal»-rapporten laget av blant annet Gromar, viser hvilke faktorer som oppmuntrer folk til å ta nettbasert utdanning. De vanligste svarene inkluderer:
- sparer tid og penger;
- mobilitet;
- evnen til å lære hvor som helst;
- fortettet kunnskap.
Når du tilpasser et LMS og e-læringskursene der, er det også verdt å vurdere undervisningsmodellene som brukes av mange bedrifter. En av dem burde absolutt være ARCS-modellen.
Hvordan vil ARCS-modellen bidra til å forstå hva som motiverer brukere av e-læringsopplæring?
Den ARCS didaktiske modellen ble laget av John Keller og gir en bedre forståelse av faktorene som påvirker elevens motivasjon. Som angir nøkkelelementene som påvirker engasjementet, er bokstavene i rekkefølge:
- A - oppmerksomhet - å opprettholde elevens oppmerksomhet er mulig ved blant annet å sikre et mangfold av materialer og måter å presentere dem på, tilstedeværelse av testspørsmål eller bruk av humor eller historiefortelling;
- R - relevans - en følelse av relevans for den tilegnete kunnskapen er avgjørende for at eleven skal ønske å fortsette å lære, så det er verdt å vise den praktiske anvendelsen av informasjonen og referere til kunnskapen brukeren har tilegnet seg under tidligere stadier av opplæringen;
- C - tillit - takket være overbevisningen om kontinuerlig fremgang, vil ansatte være mer villige til å fullføre opplæring; derfor bør det sikres at de kan observere prosessen og gi tilbakemelding på oppnåelsen av påfølgende mål;
- S - tilfredshet - en ansatt som er fornøyd med resultatene av opplæringen vil være mye mer sannsynlig å fortsette å tilegne seg kunnskap; slik at vi kan sikre tilstedeværelsen av evalueringer, belønninger eller muligheten for praktisk bruk av den innhentede informasjonen.
Kunnskap om disse prinsippene vil hjelpe oss til å skreddersy plattformen til brukernes behov. Dette fordi det vil gjøre det mulig å identifisere de viktigste modulene for å støtte motivasjonen til traineer.
Sjekk hva vi kan gjøre for deg! Gratis konsultasjon
Treninger som kombinerer ulike former for kunnskapsoverføring
En nøkkelmåte for å beholde oppmerksomheten og motivasjonen til brukere av e-læringstrening vil helt sikkert være godt planlagte, engasjerende leksjoner. Informasjonen de inneholder bør leveres i ulike former – tekst, lyd og video.
Derfor vil det være viktig å velge et LMS som gjør det enkelt å lage opplæringskurs og legge til multimedia til dem. Dette er nøyaktig hva Ideo e-læringsplattformen gir. Hvis vi ønsker å gjøre det enklere å utarbeide et engasjerende e-læringskurs, kan vi også bruke eksperthjelp.
Å velge tjenestene våre spesialister vil garantere at materialet ikke bare vil inneholde all viktig informasjon, men også presenteres i en form som garanterer lettere å beholde ansattes oppmerksomhet.
Tester som en måte å øke følelsen av relevans av ervervet kunnskap
Opplæringsmoduler med hensiktsmessig utformede tester er også viktige både for å holde på brukernes oppmerksomhet og for å bygge i dem en følelse av nytten av den tilegnete kunnskapen.
Spørsmålene som finnes der vil kunne utføre ulike funksjoner - å minne og konsolidere tidligere lært informasjon, for å øke ansattes involvering eller å verifisere effekten av deres læring.
Takket være mulighetene som tilbys av Ideo e-læringsplattformen, vil det være veldig enkelt å lage ulike quizer og eksamener. Dette lar deg velge form, volum eller frekvens for tester for å møte brukernes behov.
Treningsspor for å sjekke e-læringsfremskritt
Å spore ens fremgang og tro at prosessen med å tilegne seg kunnskap går bra er en annen av faktorene som påvirker traineenes motivasjon, ifølge ARCS-modellen. Å ordne materialet i riktig og oversiktlig rekkefølge vil sikre at ansatte kan se fremgangen sin gjennom opplæringen.
Så hvordan gi dem denne muligheten? En modul som treningsveier vil være svært nyttig i dette tilfellet. Takket være denne løsningen, som finnes i Ideo e-læringsplattformen, vil brukerne kunne se hvor mange trinn av opplæringen de allerede har fullført, og hvor mange av dem de fortsatt trenger å fullføre.
I tillegg vil administratoren kunne lage flere ulike individuelle opplæringsveier. Dette vil unngå situasjoner der ansatte må tilegne seg kunnskap som ikke vil være nyttig for dem i utførelsen av sine oppgaver.
E-læringssertifikater
Det siste av elementene beskrevet i ARCS-modellen som påvirker ansattes motivasjon er å sikre at ansatte er fornøyde med resultatene av opplæringen.
Å nå dette målet er mulig gjennom en rekke tiltak. Tilfredsheten til traineene vil imidlertid sikkert også påvirkes av sertifikatene de mottar.
Ideo e-læringsplattform sikrer automatisk generering av sertifikater som inneholder alle dataene til eleven. Så ansatte slipper å vente på å motta dokumentet. På den annen side kan utseendet på selve sertifikatet fritt endres, noe som vil bidra til å tilpasse det til kundens behov og forventningene til treningsdeltakerne.
Gamification – en måte å engasjere e-læringsstudenter enda mer
Gamification er en engasjementsfremmende og motiverende teknikk som flere og flere e-treningsutviklere er interessert i. Dette verktøyet kan vise seg å være svært nyttig under visse omstendigheter – ettersom individuelle elementer hentet fra spill kan svare på alle faktorene beskrevet i ARCS-modellen. Effektiviteten av gamification når det gjelder å øke involveringen av e-treningsdeltakere er også bekreftet av en rekke studier.
Som dataene indikerer, føler så mange som 83 % av personer som deltar på treningskurs som bruker spillelementer seg motiverte. Dette er et resultat som absolutt ikke kan passeres likegyldig.
Ideo e-læringsplattformen tillater også implementering av moduler ved hjelp av gamification-elementer. Dette er muliggjort av dedikerte løsninger laget for å møte behovene til våre kunder.
Et godt LMS gjør det lettere å holde ansatte motiverte og engasjerte
Å skape engasjerende opplæring er en prosess som krever at vi har mye kunnskap. Selv om vi er klar over hvilke elementer som vil bidra til å øke medarbeidernes motivasjon, vil vi ikke kunne bruke dem uten en e-læringsplattform som gir de riktige modulene.
Å velge et system som tilbyr de viktigste funksjonalitetene er derfor nøkkelen til å nå forretningsmålene til selskaper som er avhengige av nettbasert utdanning. En løsning som Ideo e-læringsplattformen vil gi alle nødvendige verktøy for å lage engasjerende kurs som vil øke motivasjonen til dine ansatte.