Marketplace – fremtiden for e-handel
**automatisk oversatt tekst**
For bare noen få år siden var det knapt noen som kunne se for seg salg drevet på en annen måte enn tradisjonell. Nettbutikker har over tid fått en fordel fremfor stasjonære, men i mange tilfeller er det fortsatt ikke nok.
Som en del av den digitale transformasjonen er de store aktørene fokusert på salgsplattformer, som også har dominert detaljhandelen. Hvorfor er markedsplasser fremtiden for e-handel?
Markedsplass - enormt potensiale for salgsplattformer
E-handel følger utviklingsveien til tradisjonell handel – fra små butikker til store kjøpesentre. I digitaliseringens tid fungerer salgsplattformer som en stor stasjonær butikk. En markedsplass er imidlertid mer enn bare en nettbutikk. Dette er et sted hvor produkter tilbys av mange selgere samtidig. Den kan spesialisere seg i en spesifikk bransje eller fokusere på helt andre sektorer.
Det er preget av umiddelbar tilgang til et allerede bygget, bredt spekter av kunder, uten behov for store investeringer i markedsføringsaktiviteter, takket være den høye merkevaregjenkjenningen.
Alle markedsplassplattformer fungerer på en sammenlignbar måte. En potensiell forbruker søker etter et produkt, legger inn en bestilling og betaler. Deretter blir bestillingen omdirigert til en bestemt selger, som fullfører den og sender til kjøperen. Det er en god grunn til at flere og flere gründere velger å selge produktene sine hovedsakelig på Internett. Det er tross alt forbrukere som er mer sannsynlig å dra nytte av netthandel.
Chamber of Digital Economy uttaler at Polen er ledende i utviklingen av e-handelsindustrien i Europa. 90 % av Internett-brukere kjøper på nettet, og verdien av B2C e-handelsmarkedet er estimert til over 100 milliarder PLN. Verdien av polsk B2B-e-handel er PLN 647 milliarder.
Markedsplattformer er blant de mest valgte netthandelskanalene – nesten 2/3 av polske forbrukere bruker dem regelmessig. Forskning viser at denne trenden vil fortsette.
Hvilken type markedsplass er best for din e-handel?
Avhengig av strategien og behovene til en gitt virksomhet, er det tre typer markedsplasser:
Global Marketplace
Den mest populære modellen for salgsplattform, med fokus på en internasjonal kunde. Kort sagt – den som tilbyr alt, for alle. Eksempler – Amazon, eBay.
Vertical Marketplace
Den tilbyr produkter fra en spesifikk industri (f.eks. fottøy, elektronikk) fra ulike leverandører. Dens utvilsomme fordel er det faktum at på grunn av fokuset på en spesiell kategori, samler den en bestemt gruppe kunder; de er virkelig interessert i tilbudet og fast bestemt på å foreta et kjøp.
Horisontal markedsplass
Dette er en kombinasjon av de to ovennevnte modellene. Det tilbyr produkter fra ulike bransjer og fra ulike leverandører; Imidlertid må begge avhengighetene ha fellestrekk, for eksempel plassering eller metode for å lage produkter. Eksempel - Etsy.
Markedsplassplattformer – Fordeler
Potensialet til e-handel har endret denne sektoren irreversibelt. Hva er fordelene med å selge med bruk av markedsplasser?
- Salgsvekst - Hver virksomhet er fokusert på å tjene penger. Markedsplassplattformer hjelper deg å vinne kunder uten plasseringsbegrensninger. Selgere må imidlertid sørge for en god presentasjon av tilbudet sitt.
- Kostnadsoptimalisering – Hvis tilbudet er forberedt på riktig måte, kan selgere umiddelbart plassere det gjennom plattformen uten å pådra seg høye kampanjekostnader. Din egen nettside må bygges fra bunnen av, noe som genererer ekstra kostnader for blant annet design og vedlikehold av serveren og domenet.
- Skaffe nye kunder – Det er mer sannsynlig at kunder kjøper i denne typen salgskanaler, fordi de har tilgang til mange produkter fra ett sted, og dermed er det mulig å sammenligne produkter fra ulike kategorier.
- Å bygge tillit – Å drive salg gjennom slike plattformer fører til større troverdighet blant kjøpere, noe som skyldes det faktum at de kjenner en gitt markedsplass.
- God start – Hvis en gitt butikk starter et eventyr med e-handel, kan det tjene mye på det takket være markedsplassens merkevare. Jo bedre gjenkjennelsen er, jo større er sjansen for at mottakerne vil være interessert i et gitt tilbud selv om de ennå ikke kjenner selgeren.
- Bedre markedsføring – Marketplace gir utmerket synlighet som ikke lett kan oppnås gjennom ditt eget nettsted. Utvalget av markedsføringsformer er bredt – selgere kan bruke bannerkampanje, Google Ads og SEO.
Hvilken type markedsplass er best for din e-handel?
Avhengig av strategien og behovene til en gitt virksomhet, er det tre typer markedsplasser:
Global Marketplace
Den mest populære modellen for salgsplattform, med fokus på en internasjonal kunde. Kort sagt – den som tilbyr alt, for alle. Eksempler – Amazon, eBay.
Vertical Marketplace
Den tilbyr produkter fra en spesifikk industri (f.eks. fottøy, elektronikk) fra ulike leverandører. Dens utvilsomme fordel er det faktum at på grunn av fokuset på en spesiell kategori, samler den en bestemt gruppe kunder; de er virkelig interessert i tilbudet og fast bestemt på å foreta et kjøp.
Horisontal markedsplass
Dette er en kombinasjon av de to ovennevnte modellene. Det tilbyr produkter fra ulike bransjer og fra ulike leverandører; Imidlertid må begge avhengighetene ha fellestrekk, for eksempel plassering eller metode for å lage produkter. Eksempel - Etsy.
Markedsplassplattformer – Fordeler
Potensialet til e-handel har endret denne sektoren irreversibelt. Hva er fordelene med å selge med bruk av markedsplasser?
- Salgsvekst - Hver virksomhet er fokusert på å tjene penger. Markedsplassplattformer hjelper deg å vinne kunder uten plasseringsbegrensninger. Selgere må imidlertid sørge for en god presentasjon av tilbudet sitt.
- Kostnadsoptimalisering – Hvis tilbudet er forberedt på riktig måte, kan selgere umiddelbart plassere det gjennom plattformen uten å pådra seg høye kampanjekostnader. Din egen nettside må bygges fra bunnen av, noe som genererer ekstra kostnader for blant annet design og vedlikehold av serveren og domenet.
- Skaffe nye kunder – Det er mer sannsynlig at kunder kjøper i denne typen salgskanaler, fordi de har tilgang til mange produkter fra ett sted, og dermed er det mulig å sammenligne produkter fra ulike kategorier.
- Å bygge tillit – Å drive salg gjennom slike plattformer fører til større troverdighet blant kjøpere, noe som skyldes det faktum at de kjenner en gitt markedsplass.
- God start – Hvis en gitt butikk starter et eventyr med e-handel, kan det tjene mye på det takket være markedsplassens merkevare. Jo bedre gjenkjennelsen er, jo større er sjansen for at mottakerne vil være interessert i et gitt tilbud selv om de ennå ikke kjenner selgeren.
- Bedre markedsføring – Marketplace gir utmerket synlighet som ikke lett kan oppnås gjennom ditt eget nettsted. Utvalget av markedsføringsformer er bredt – selgere kan bruke bannerkampanje, Google Ads og SEO.
Salgsplattformer – hva er fangsten?
Det er utvilsomt mange flere fordeler enn ulemper ved å selge på markedsplassplattformer. Imidlertid er det flere utfordringer som hver nettselger må møte.
- Sterk konkurranse – På slike plattformer har selger aldri monopol – det vil alltid være et stort antall konkurrenter som kjemper om samme kunde og har samme tilbud. Som et resultat er det vanskeligere å skille seg ut. I slike tilfeller spiller prisen en vesentlig rolle.
- Provisjoner – Selv om selgere ikke trenger å bekymre seg for høye kostnader ved markedsføring, utforming og vedlikehold av sin egen nettside, må de vurdere salgsprovisjoner og inngangsavgifter.
Når det gjelder en markedsplass, er den vanligste faktureringsmetoden en provisjonsmodell, der selgeren betaler en prosentandel av salget, noe som minimerer risikoen for konsekvenser ved manglende ferdigstilte transaksjoner.
- Avhengighet av plattformen – Selgere må overholde reglene og forskriftene fastsatt av en gitt markedsplass, f.eks. 36 timers levering, samme retur- og klagepolicy for alle brukere, program for kjøperbeskyttelse. Merk at denne tilnærmingen også kan være en fordel – butikkeiere trenger ikke sette egne regler og forskrifter, men kun tilpasse seg eksisterende, velprøvde løsninger.
- Anmeldelser og kommentarer – allerede noen få negative anmeldelser for et gitt produkt eller transaksjon gjør at hele tilbudet til selgeren faller med noen få poeng. På den annen side gjør dette det lettere å fremheve de som tar mye hensyn til kundene sine.
Trender i utviklingen av salgsplattformer
I de kommende årene vil markedsplasser bli den dominerende online salgskanalen. OC&C-undersøkelser viser at innen 2025 vil markedsplasser overta direkte utgifter til e-handel i de såkalte modne kategoriene (dvs. klær, reiser og bøker, som utgjør ca. 50 % av nettutgiftene) og utvide virksomheten til nye . : eiendom, bilindustri, personlig økonomi og forsikring eller kommunale tjenester. Utviklingen av salgsplattformer vil gi en nedgang i direkte netthandel i enkelte markedssegmenter.
Utvikling av moderne teknologier som støtter tilpasning
Butikkene som bruker AR (augmented reality) for å teste produkter og tjenester, som åpner stadig oftere, og de velkjente produktkonfiguratorene viser at e-handelsverdenen prøver å bedre følge behovene til folk som er vant til tradisjonelle - stasjonær shopping.
Selv om disse løsningene i 2022 heller har forblitt ideer, bør teknologier som øker personalisering tas på alvor i fremtiden. I de kommende årene vil merkevarer skape økosystemer for å tilpasse kundeserviceprosessen.
Salgsplattformer som videresalgskilde
En analyse utført av ThredUp viser at re-handelsmarkedet forventes å nå en verdi på 64 milliarder dollar innen 2024. Det er mer enn en dobling på få år. De største markedsplassene, som spesialiserer seg på videresalg, fokuserer hovedsakelig på luksusvarer, klær, elektronikk og bøker.
Bruktvaremarkedet vil fortsette å vokse, da det både gir mulighet for å øke kjøpekraften og utvikle miljøvennlige holdninger, noe som har vært en sterk trend i e-handelsbransjen i flere år.
Konklusjon
Marketplace er den mest valgte løsningen i e-handelen. Blant de mange mulighetene markedet gir, er salgsplattformer den mest foretrukne salgskanalen for polske forbrukere.
Takket være dem har gründere ubegrensede muligheter til å nå forskjellige kunder, ved å presentere tilbudet på ett sted. I tillegg erstatter markedsplasser oftere og oftere selgere av flere grener, noe som er ekstremt praktisk for kunder som forventer moderne løsninger fra merkevarer.