Hva bør man fokusere på i internasjonale e-handelsprosjekter?

Krisen som oppsto på grunn av COVID-19-pandemien var utvilsomt et vendepunkt i nettsalg. Denne situasjonen har endret tilnærmingen til å drive virksomhet betydelig.

**automatisk oversatt tekst**

E-handel har blitt, for mange selskaper, en såkalt "trygg havn" og en måte å overleve nedstengningen på. Den dynamiske utviklingen av nettsalg har forårsaket situasjonen at faktoren for å avgjøre suksessen til en bedrift nå kommer inn på de internasjonale markedene.

miedzynarodowy_ecommerce1.png [39.91 KB]

Det europeiske e-handelsmarkedet er fortsatt ledende på den globale måten. Omtrent 90 % av befolkningen i Europa innrømmer å være brukere av Internett. I følge RetailX Global 2021 e-handelsrapporten handler så mye som 85 % av folk i Tyskland på nettet, og flertallet av tyskerne i alderen 25 til 35 brukte minst 120 € per måned på nettet. På den annen side, i Storbritannia, som er det største europeiske e-handelsmarkedet, merker de tradisjonelle gatebutikkene en betydelig nedgang, og som et resultat av det stenger de permanent.

Når det kommer til andre e-handelsgiganter, nordamerikanske land, hovedsakelig USA og Canada, har de den høyeste andelen av nettshoppere – 66 % av alle regioner i verden. I USA, som er det nest største e-handelsmarkedet i verden, er det observert en betydelig pandemidrevet vekst siden 2020. Så det er sannsynligvis ingen person i verden som faktisk er overrasket over tendensen til nettsalget. å åpne opp for nye, internasjonale markeder.

I følge Statista nådde detaljsalget for e-handel over hele verden i 2021 rundt 4 millioner dollar . Det er allerede forutsett å øke med 50 % i løpet av de neste 4 årene og å nå rundt 5,7 millioner dollar innen 2025. Det er neppe overraskende at de globale utviklingsmulighetene tiltrekker seg gründere. Flere og flere e-bedrifter bestemmer seg for å gå inn på de internasjonale markedene. De ønsker å øke fortjenesten og bli mer konkurransedyktige.

Start med analysen

Det første aspektet du bør vurdere før du bestemmer deg for å selge på internasjonale markeder, er valget av landet. Dessuten er en grundig analyse av et gitt marked og forbrukervaner avgjørende for å oppnå suksess. Å lage en salgsstrategi bør være basert på analyse av preferanser til lokale e-forbrukere, markedsspesifikke trender og sosiale og kulturelle aspekter. Det er også verdt å vurdere kvantitative data, f.eks. demografi, prosentandel av forbrukere som handler på nett, og kvalitative data, dvs. kundekrav, f.eks. standarder for kundeservice, ettertraktet sortiment, foretrukket ventetid på forsendelsen, eller online betalingsmetoder.

En annen ting er konkurransen, man bør bli kjent med markedet og bestemme aktørene i deres felt av markedet. Det betyr å forstå styrker og svakheter, finne plass til produktene og verifisere metningen av markedet. Det er viktig å gjøre prisen reell, med tanke på at det er forbud mot prisdiskriminering i EU. Prisene kan ikke bli påvirket av landet der kunden er bosatt.

Å kjenne reglene er viktig

Både lokale og internasjonale lovbestemmelser er ekstremt viktige elementer i planleggingen av markedsføringsstrategien. Den europeiske union har lagt til rette for internasjonal handel og standardiserte lovkrav for ulike typer forretningsaktiviteter . Man bør gjøre seg kjent med selgers forpliktelser overfor kjøpere. Disse retningslinjene finnes i EUs forbrukerrettighetsdirektiv, og gjelder blant annet:

  • Inkludert leselige regler og betingelser for kjøp og retur av varer på hver side av e-butikken.
  • Plikten til å informere forbrukeren om inngåelsen av en salgskontrakt sammen med muligheten til å bekrefte viljen til å inngå den.
  • Plikten til å informere kunden om full pris på varene, inkludert fraktkostnader og ekstra betalte tjenester.

Et annet viktig direktiv er forbudet mot prisdiskriminering, som også inkluderer spørsmålet om geoblokkering. I EU er det forbudt både å gjøre prisen på produkter og tjenester avhengig av kundens bostedsland og å begrense tilgangen til dem på grunn av brukerens plassering.

Hvert land har også rett til å innføre lokale forskrifter, som selgeren er forpliktet til å følge. Et av de viktigere spørsmålene er momssatsen, som varierer ikke bare fra land til land, men også fra en produktgruppe til en annen. Lokale forskrifter setter også terskelen for salgsomsetning. Når nivået er overskredet, er gründeren forpliktet til å registrere sin virksomhet i salgslandet.

Europa dekker ikke bare land i EU. Virksomheten kan også utvides til andre store europeiske land, som Sveits, Norge eller Storbritannia. Det er imidlertid verdt å huske at kravene til fortolling også må oppfylles. Dette innebærer å registrere seg i riktig system, legge dokumenter på emballasjen til pakken eller betale tilleggsgebyrer.

Riktig salgsplattform

Å komme inn på det utenlandske markedet er forbundet med riktig tilpasning av nettbutikken for å lette utviklingen av virksomheten. Dette er et avgjørende spørsmål når det gjelder e-handel, på grunn av det faktum at den riktig utformede salgsplattformen gir muligheten til å oppnå suksessen.

Man kan velge å beholde den eksisterende nettsiden, men også sjekke om den vil kunne betjene det valgte markedet. Det er viktig ikke bare å kunne legge til forskjellige språkversjoner, endre valuta, og også å integrere plattformen, for eksempel med lokale leveringsselskaper. Et annet alternativ er å lage en helt ny nettside til e-butikken, som kun støtter utenlandssalget.

Det er også veldig innledende å ta vare på nettstedets synlighet i søkemotorer. Å oversette produktbeskrivelser eller innholdet er ikke nok for at nettstedet skal være høyt posisjonert.
 

Sørg for at oversettelsen av siden ble gjort nøyaktig

Den transkontinentale nettbutikken må inneholde ulike språkversjoner. Hele siden skal oversettes sammen med alle meldingene som vises adressert til kunden i alle trinn av kjøpsprosessen. Bare den beste handleopplevelsen vil føre til fullføringen av bestillingen og vil be kunden om å kjøpe på nytt.
 

Internasjonale betalingsmetoder

Når du bestemmer deg for å opprette en internasjonal e-butikk, er det verdt å sjekke på forhånd hvilke betalingsmåter som fortrinnsvis brukes på interessemarkedet.

I følge informasjonen på nettsiden til Polish Chamber of Electronic Economy, erklærer et stort antall e-forbrukere over hele verden at en spesielt viktig faktor for butikken når det gjelder å ta en kjøpsbeslutning, er tilgangen til lokale betalingsmetoder. Dette gir raske og praktiske transaksjoner, og gir en følelse av trygghet, noe som utvilsomt er viktig ved nettsalg.

Kunder i det internasjonale markedet har ulike preferanser når det gjelder valg av betalingsmåter. DPD E-shopper Barometer- undersøkelser viser at den mest populære måten å utføre transaksjoner på i Sveits, Belgia og Frankrike er kredittkortet, mens det i Portugal, Italia og Irland brukes e-lommebøker, og nederlenderne velger stort sett lokale elektroniske betalinger iDEAL . Ungarere og slovakker foretrekker oftest betalingsmåten ved levering på grunn av følelsen av trygghet, spesielt under første kjøp. Betalingen på leveringen er imidlertid problematisk for selgere, fordi det dreier seg om et stort antall uavhentede pakker, noe som genererer kostnadene ved retur.

Å tilpasse betalingsmåter til det lokale markedet er ikke lett. Hvert av landene hvor e-handel vokser raskt, karakteriserer seg selv ved en annen tilnærming til forbrukerne til å foreta nettbetalinger. Det er verdt å bli kjent med preferansene til kundene i landet vi ønsker å samarbeide med, f.eks.

  • BRASIL – er det mest utviklede e-handelsmarkedet i Sør-Amerika, men så mange som 30 % av landets befolkning har ikke en gang en bankkonto. Den mest populære betalingsmåten på nett er et lokalt kredittkort (Elo, Hipercard), som gjør omtrent 80 % av brasilianerne i rater. Hvis man planlegger å gå inn i dette markedet, er et viktig alternativ å tilby kundene Boleto kontantbetalingsmetoden, som gjør det mulig å kjøpe både online og offline.
  • INDIA - det raskest voksende e-handelsmarkedet. Nettsalg over landegrensene er 50 % av verdien av det indiske e-handelsmarkedet. Den mest populære betalingsmåten på nett er nettbank, og systemet Unified Payments Interface (UPI) som tilbys på salgsplattformer i India.
  • TYRKIA - det tredje raskest voksende markedet for nettsalg i Europa. Her til lands foretar 70 % av befolkningen kortbetalinger gjennom avdragsprogrammer , som lar forbrukere fordele utgiftene sine i månedlige avdrag for de daglige innkjøpene. Hvis man ønsker å åpne seg for dette markedet, så bør kundene fra Tyrkia absolutt få lov til å betale med et lojalitetskort, som er ekstremt populært her i landet.
  • TJEKKIA – er et av de tre beste landene i EU med størst vekstpotensial innen e-handel. Omsetningen innen e-handel i Tsjekkia når 5 milliarder dollar. Til tross for at økonomien utvikler seg dynamisk, er den mest brukte metoden for nettbetaling fortsatt betaling ved levering.
     

Logistikk og levering

Å møte kundenes forventninger når det kommer til levering er en av nøkkelfaktorene for å tilby tjenester på det internasjonale markedet. Dette faktum bestemmer i stor grad vellykket gjennomføring og gjennomføring av transaksjonen. 

Det er imidlertid verdt å investere i rask levering til en gunstig pris og gi forbrukeren muligheten til å velge det mest praktiske leveringsalternativet. Avstanden og tilgjengeligheten til pakkeskap, stolper eller andre innsamlingssteder er av stor betydning. Internasjonale forsendelser kan utføres av internasjonale giganter som DHL, FedEx eller UPS.

Det er imidlertid også verdt å vurdere samarbeid med lokale leveringsselskaper, som ofte tilbyr tjenester av høyere kvalitet og bedre kunnskap om infrastrukturen i et gitt land, f.eks. Royal Mail i Storbritannia eller Collissimo i Frankrike.

Hva kan du tilby kunden din?

  • Budforsendelse – den mest populære leveringsformen, både rask og praktisk. Det er en rekke faktorer som letter hele prosessen, for eksempel sporing og omdirigering av pakken, valg av nøyaktig tidspunkt og leveringsdato. Avhengig av plasseringen og avstanden pakken må reise for å nå den tiltenkte destinasjonen, tilbyr leveringsselskapene å levere pakker på Europas territorium innen 48 timer. Den internasjonale forsendelsen kan leveres selv neste dag, men det er en ekstra betalt mulighet for ekspresslevering.
  • Click&Collect – ingenting annet enn henting på hentestedet, som nå blir stadig mer populært. Det kan være en stasjonær butikk til selgeren, et innsamlingssted for et leveringsselskap, eller et dedikert skap (f.eks. pakkeskap). Dette er en alternativ leveringsmåte, som hovedsakelig verdsettes av innbyggere i store byer, hvor nettverket av innsamlingspunkter er ganske stort. Når du velger denne typen tjeneste, bør du være oppmerksom på antall og plassering av poeng og deres tidstilgjengelighet.
  • Postlevering – i mindre byer og landlige områder er dette den hyppigst valgte leveringsmåten. I det internasjonale området tilbyr postkontoret mange innovative løsninger, som sporing av forsendelsen, eller nettverk av pakkeskap og innsamlingssteder tilgjengelig 24 timer i døgnet. Ekspresstjenester og luftpost gjør det mulig å redusere leveringstiden.
  • Fulfillment – ​​en veldig god løsning for å starte på et utenlandsk sted. Det er et eksternt selskap som spesialiserer seg på omfattende ordrebehandling. Fulfillment sørger for lagring, pakking, frakt og til og med håndtering av returer og reklamasjoner. Bruk av en slik tjeneste akselererer leveringsprosessen, på grunn av det faktum at varene ofte er plassert i et lager som er nær kunden. Logistikkoperatører er i stand til å tilpasse logistikkmodellen til omfanget av forretningsaktiviteter, produktkategori og spesifisitet til et gitt marked.

Returer og klager

I denne forbindelse er regelverket plassert på nettsiden til nettbutikken avgjørende. De definerer klart betingelsene for retur og reklamasjon av varer. Man bør være klar over at prosedyrene for retur er forskjellige i EU-landene, og utenfor unionen . Derfor er det veldig viktig å informere kunden om det.

I landene i EU har kjøperen 14 dager på seg til å trekke tilbake kontrakten uten å oppgi noen grunn. Dette er en ensidig erklæring, som gründeren ikke har noen innflytelse over. Forbrukeren velger fraktmetode og bærer kostnadene. På den annen side er selgeren forpliktet til å returnere verdien av varene og levering opp til beløpet for det billigste tilbudte alternativet. Det er verdt å ta vare på enkle og problemfrie returer slik at kunden forblir trofast mot merket og gjør et kjøp på nytt. Som et ledd i å lette samarbeidet er det verdt å feste en returetikett på pakken.

Det hender at varer er defekte, og kunden har rett til å reklamere på grunnlag av garantien eller garantien. I Den europeiske union skal det være to år fra datoen for utstedelse av varene, eller fra datoen for utstedelse av garantien.

Prosedyren for retur av varer er helt annerledes i land utenfor EU. Det krever mer lovlighet, gebyrer og tilleggsdokumenter. Det er bra om alle nødvendige formaliteter er gjennomført før returen av varene sendes.

Det største problemet med retur av varer i land utenfor EU er å bestemme statusen til en slik pakke. Tollkontoret kan se det som en innførsel og be om betaling av toll og merverdiavgift. Det er mulig å unngå disse ekstra kostnadene, men man må forberede seg på dette på forhånd.

Et sentralt aspekt er anvendelsen av returprosedyren . Det gjør det mulig å reimportere varene og fritas fra avgifter (toll, avgifter for varer og tjenester, særavgifter) på grunnlag av Fellesskapets tollkodeks. Men for å dra nytte av kanselleringen av de ovennevnte kostnadene, er det ett viktig vilkår som skal være oppfylt - man må bevise at det returnerte produktet er det samme som ble eksportert. Derfor bør dokumentene som bekrefter identifiseringen av varene utarbeides før forsendelsen, f.eks. en faktura med detaljert spesifikasjon. I tillegg kan et INF3-dokument legges ved, som gir bevis på samsvar for de eksporterte varene.

Effektiv markedsføring

Når du går inn på det internasjonale markedet, er det verdt å huske på en effektiv online markedsføring . Globale, offentlig tilgjengelige verktøy som Google Ads-kampanjer, nettstedplassering eller annonser i sosiale medier kan brukes til markedsføring. Uansett hvor en nettbutikk befinner seg, vil e-postmarkedsføring alltid fungere bra.

En vesentlig del av markedsaktiviteter er analyse av resultater. Takket være slike handlinger er det mulig å sjekke hvilken kanal som har fått høyest konvertering og å investere i hvilke former for promotering som «betaler seg».

Når du bestemmer deg for internasjonal ekspansjon, er det verdt å vurdere samarbeid med et utenlandsk reklameselskap, som har erfaring i et gitt marked. De minste elementene, som å tilpasse teksten i annonsen til lokalsamfunnet, kan avgjøre suksessen til reklamekampanjen.
 

Markedsplass som en port til nye markeder

Markedsplassplattformer har blitt den enkleste måten å komme inn på et utenlandsk marked. Det er et sted som har som mål å forbinde kjøpere og selgere. På grunn av tilstedeværelsen av et stort antall potensielle kunder, har mange gründere en tendens til å selge i denne modellen. Til tross for at det er mye anonymitet på markedet, ser selgere en mulighet til å utvide virksomheten til internasjonale markeder, øke omsetningen og enkelt få tilgang til de nye kjøperne.

Plattformen tilbyr selgeren:

  • Ferdiglaget infrastruktur – som sparer mye tid og krefter. En gründer trenger ikke å bygge eller oversette sin egen nettside, vurdere kategoriene, skrive forskrifter eller integrere betalingssystemer.
  • Tilbakevendende kunder – markedsplass genererer mye trafikk og en kundedatabase, men for å skille seg ut i denne mengden og få kunder, må man markedsføre produktene deres. Ens fokus bør være på positive tilbakemeldinger og perfekt kundeservice, samt godt posisjonerende beskrivelser av produkter.
  • Global promotering – den globale rekkevidden som tilbys av markedsplassen øker sin posisjon på det globale markedet gjennom høy posisjonering på søkemotoren, innovative lojalitets- og abonnementsprogrammer og engasjerende reklamekampanjer. Alle disse elementene sikrer konstant trafikk på siden.
  • Integrasjon av e-butikken med markedsplassplattformen – en flott tilrettelegging for nettbutikker som vil inn på utenlandske markeder. Dette gir en mer effektiv kundeservice, raskere informasjonsflyt, og enkel import av produktdatabasen til innkjøpsplattformen.

Hvordan velge riktig plattform for internasjonalt salg?

Det er ingen tvil om at den største fordelen med markedsplass i internasjonalt salg er dens brede tilgjengelighet og enkelhet. I tillegg til stor rekkevidde, er det et par ting å ta hensyn til:

  • Foreslåtte markedsførings- og reklameverktøy
  • Produkt kategorier
  • Populariteten til plattformen blant forbrukerne i landet der man ønsker å selge
  • Innholdsmessig og teknisk hjelp (helpdesk)
  • Alle kostnader knyttet til driften av e-butikken (både faste og variable)
  • Tilleggstjenester, f.eks. logistikk (internasjonal oppfyllelse)

Konklusjoner

Det dynamisk utviklende e-handelsmarkedet gir mange muligheter for utvikling, og det internasjonale nettsalget byr på lovende perspektiver. For å dra full nytte av dette, bør man følge enkle regler. Nøye analysere sin egen virksomhet og bestemme løpet av utviklingen.

Er suksessen mulig?

Svaret er så enkelt som det – SELVFØLGELIG. Det er mange kjente selskaper som har funnet seg godt til rette i e-handel og lykkes på internasjonale markeder:

  • LPP – Polsk klesselskap som eier fem kjente merker: Reserved, Cropp, House, Mohito og Sinsay. Samlinger av disse merkene selges i nesten 40 land både online og stasjonært (over 2000 butikker). LPP-gruppen er til stede i seks geografiske områder – Sentral- og Øst-Europa, Østersjøregionen, Øst- og Vest-Europa, Sørøst-Europa og Midtøsten.
  • Zalando – tysk selskap med registrert kontor i Berlin. Det er Europas største nettbaserte moteforhandler som tilbyr mote- og livsstilsrelaterte produkter i rundt 23 europeiske land.
  • Alibaba Group - Kinesisk selskap som tilbyr ikke bare C2C, B2C og B2B-salg, men også elektroniske betalingstjenester, eller cloud computing-tjenester. I 2020 ble Alibaba Group også vurdert som det femte største kunstig intelligensselskapet som opererer i mer enn 200 land.
  • Amazon – amerikansk teknologiselskap, som er verdens mest verdifulle merkevare. Det ble etablert i 1994 som en online markedsplass for bøker, og består nå av flere datterselskaper som Amazon Web Services, Amazon Prime Video, Amazon Music, Twitch, IMDb, Whole Foods Market og mange andre.
  • Rakuten Group – et annet selskap med opprinnelse fra Asia - Japan. Det er en butikksentrert markedsplass, men ikke bare. Selskapet har mer enn 70 filialer, som spesialiserer seg på ulike temaer, for eksempel reiseliv, digitalt innhold, bank, forsikringer, elektroniske betalinger mv.

 Vil du vite mer om oss?

e-handel

e-handelsprosjekter