Effektive strategier for å øke fortjenesten i nettbutikken din!
Hovedmålet til hver e-bedriftseier, og til og med leder, er å øke salgsfortjenesten i selskapet. Å redusere faste kostnader øker utvilsomt virksomhetens lønnsomhet, men det kan også innebære tap av konverteringer, for eksempel fra betalt annonsering eller andre markedsføringsaktiviteter.
Faktum er at å øke antall inngåtte transaksjoner vil resultere i en økning i konverteringsraten og fremfor alt en forbedring av lønnsomheten til e-butikken.
Men bak denne enkle uttalelsen er det mange muligheter og små handlinger som vil være nyttige for å oppnå denne effekten.
Konverteringsfrekvens
Omfattende kunnskap og regelmessig analyse av denne koeffisienten viser trafikken på nettsiden og indikerer hvordan den slår ut i salg. Kunnskap innhentet fra grundige analyser bidrar til å lede potensielle kunder langs kjøpsveien – husk at den også må være kort. Parallelt med å jobbe med koeffisienten bør du jobbe med å skaffe kunder, altså ny trafikk til nettsiden. Hvordan gjøre det?
Nøyaktig kunnskap om trendene til kunder som besøker butikken vår gjør at vi kan få omfattende kunnskap om hva de kjøper. Dette gjør det mulig å skreddersy produkter etter forbrukerens interesser, altså personalisering. Å etablere et slikt samspill mellom bedriften og kunden gjør at det virker mer personlig og menneskelig.
Dette kan øke deres interesse for et gitt produkt og gjøre transaksjoner på dette nivået oftere. UX/UI-analyse ved hjelp av varmekart vil fungere bra på dette stadiet. Takket være analysen vil vi få informasjon om stedene på nettsiden som er mest interessante blant besøkende.
Slik kunnskap vil tillate deg å optimalisere og plassere CTA-knapper riktig for å maksimere funksjonen deres. Ytterligere informasjon gitt av analysen gjelder tilfredshet med driften av den interne søkemotoren og filtrering. Dette lar deg bestemme nivået av kundetilfredshet med søkeresultater og oppnåelse av antatte mål.
Hvis den ikke oppfyller kundenes forventninger, bør den optimaliseres umiddelbart. En feilkonfigurert søkemotor for kundenes behov er en av de vanligste feilene ved utforming av nettbutikker. Det hender ofte at nettsiden jevnlig blir optimalisert takket være mobilversjonen, og dens posisjon i søkemotoren holder seg også på et høyt nivå.
UX/UI-analyser indikerer ikke at nettstedtrafikken går i feil retning, og likevel er fortjenesten fortsatt liten. Hva så? Hvis ingen av de ovennevnte tekniske aktivitetene øker lønnsomheten til butikken din, er det verdt å tenke på å bygge lojalitet blant nåværende kunder og oppmuntre dem til å foreta ytterligere transaksjoner.
Trenger du en strategi som hjelper deg med å utvikle e-handelen din?
Sjekk hva vi kan gjøre for din bedrift
Bygge et forhold
Grunnlaget for å bygge gode relasjoner med kunder er gjensidig kommunikasjon. Vi kan begynne å bygge relasjoner med aktiviteter knyttet til e-postmarkedsføring og et godt utarbeidet nyhetsbrev. Ta vare på kundene dine, send dem informasjon om uferdige kjøp, kampanjer, og til og med takk for at du foretok et kjøp.
Positive inntrykk og en godt husket butikk øker sannsynligheten for å gjenta transaksjonen og dele en positiv mening med venner som vil se etter produkter fra konkurrerende selskaper. La kundene dine legge inn kommentarer og meninger om kjøpte produkter.
Varme anbefalinger vil tillate deg å øke antallet brukere som besøker nettbutikken din, og som et resultat, kjøpere. Det er også verdt å tenke på å integrere plattformen med budfirmaer og betalingssystemer. Et bredt utvalg av tilgjengelige alternativer vil gi forbrukerne frihet til å bestemme hvilke leverings- eller betalingsmåter de vil bruke. Sørg for at kjøpere blir informert om alt via e-post og varsler tilgjengelig fra kundekontoen.
Engasjerende programmer
Riktig utformede og implementerte lojalitetsprogrammer vil absolutt oppfylle formålet i hver butikk. Dette trenger ikke å være store, tidkrevende programmer, sesonglotterier eller små henvisningsbaserte aktiviteter vil være tilstrekkelig, hvor kundene får en fordel i bytte mot en handling spesifisert av arrangørene. Disse kan for eksempel omfatte rabatter på senere kjøp eller gratis levering.
En annen like populær metode er poengprogrammet, der brukerne samler poeng for hvert kjøp. Bruken av dem er spesifisert i regelverket og kan være kuponger som skal brukes på et bestemt tidspunkt eller en virtuell valuta som kunden kan veksle mot materielle varer.
Å engasjere kunder og utarbeide et mål for dem å strebe etter vil gi oss konstant fortjeneste med liten innsats. Hvis vi skaper muligheten for forbrukere til å investere tid og følelser i samhandling med selskapet vårt, vil vi motta deres lojalitet og spre informasjon om produktene eller tjenestene våre. Små handlinger oppmuntrer kjøpere til å foreta regelmessige transaksjoner fordi de ser en ekstra fordel for seg selv.
Lojalitetsprogrammer er skreddersydd for behovene til en gitt butikk. En individuell tilnærming påvirker en ekstremt verdsatt verdi i næringslivet, som er kundenes tillit til merkevaren. Å skaffe lojale kunder og skape et bilde av en butikk verdt å anbefale øker utvilsomt lønnsomheten. De viktigste fordelene ved å implementere lojalitetsprogrammer inkluderer stimulering av kjøp av spesifikke produkter.
Gjennomsnittlig ordreverdi
Å øke den gjennomsnittlige ordreverdien kan være en flott løsning med bare noen få små endringer. En kunde som allerede er i salgstrakten er mer sannsynlig å velge flere produkter som du tilbyr ham rett før bestillingen fullføres. Du trenger bare å presentere dem på riktig måte. Det er flere strategier for å øke verdien av bestillinger. Den første er krysssalg, som er preget av presentasjon av produkter som utfyller det eksisterende innholdet i kurven.
Den nest mest brukte handlingen er bundling, som presenterer en pakke med komplementære produkter til en mer attraktiv pris enn ved kjøp av hvert produkt separat. Den siste strategien er mersalg, der selgeren tilbyr kunden produktet han eller hun leter etter med høyere parametere som en dyrere, men bedre utstyrt modell.
Hver metode er preget av en litt annen tilnærming til klienten, men de kan utfylle hverandre.
Andre kostnader
For å holde seg til emnet for kundens kurv, er det verdt å legge til elementer som vil være til nytte for både kunden og butikken, og deres attraktive presentasjon vil oppmuntre forbrukere til å dra nytte av det presenterte tilbudet, samtidig som det øker fortjenesten.
Å øke prisene trenger ikke alltid bety å miste eller skremme bort kunder. Butikker setter ofte en minimumsbestillingsverdi for å oppmuntre kunder til å legge inn større bestillinger.
Denne handlingen bestemmer den gjennomsnittlige kurvverdien, som fortsatt er ganske lav. Minste bestillingskostnad kan for eksempel være PLN 49, kunder vil søke etter produkter som litt overstiger dette beløpet, som uansett vil øke som følge av tilleggsavgiften. Det kan også være en god praksis å eliminere minimumsbestillingsverdien i bytte mot et gratis leveringstilbud for bestillinger som overstiger for eksempel PLN 99.
I kundens øyne vil det være mer attraktivt å bruke et høyere beløp på produkter de ikke hadde planlagt enn å betale fraktkostnader. Bunting vil fungere bra med denne typen løsninger, da det er mer sannsynlig at kunder velger produktpakker som overskrider minimumsbeløpet.
Sjekk hva vi kan gjøre for deg!
Gratis konsultasjon
Populære produkter
Når du analyserer trafikken til nettstedet, er det også verdt å fokusere på analysen av de mest lønnsomme produktene. De mest kjøpte varene kan brukes til krysssalg, bunting og fremfor alt til oppsalgsstrategier. Dette vil gi flere mulighet til å kjøpe hele pakken eller det som generelt oppfattes som et godt produkt.
Informasjon om popularitet kan plasseres på undersider, og presentere hva andre kunder har kjøpt sammen med deres meninger og kommentarer. Når du velger hver av løsningene som er beskrevet, husk å bygge troverdighet, noe som er nødvendig når du skal generere salg og øke fortjenesten.
Å bruke alle slags salgsautomatiseringsverktøy vil tiltrekke seg kunder, men om de blir hos oss avhenger av hvordan de blir behandlet og hvilket rykte e-bedriften nyter godt av. Å bygge din posisjon på markedet er en langsiktig prosess som kan støttes av posisjonering. Byråer som utarbeider en effektiv innholdsmarkedsføringsstrategi og programvarehus kommer til unnsetning.
Takket være deres støtte kan nettbutikken ha en brukervennlig hjemmeside og undersider slik at kundene enkelt kan finne det de leter etter med detaljerte beskrivelser. Åpenhet om transaksjonskostnader og priser bygger tillit, og utarbeidelse av omfattende beskrivelser beriket med bilder av god kvalitet fremmer antall transaksjoner og reduserer avkastning.
Ingen av disse handlingene garanterer en umiddelbar økning i lønnsomheten til e-butikken. Den økende konkurransen som kan møtes på Internett gjør prosessen med å bygge en merkevare lengre, slik at de første utgiftene knyttet til implementering av individuelle verktøy kan være mer enn fortjenesten. Men regelmessig analyse, optimalisering og annonsering på Internett vil absolutt tiltrekke seg en gruppe kunder som vil stadig vokse.