E-handelstrender for 2018

Hvis jeg måtte oppsummere e-handelsmarkedet i 2017 med bare ett ord, ville det vært «en økning». Det som har vært spesielt merkbart er gründernes intensjon om å åpne flere nettbutikker. Det viktige aspektet var også økningen i betydningen av mobilkanalen i e-handel. La oss se hvilke trender som vil påvirke e-handel i 2018.

**automatisk oversatt tekst**

En kort oppsummering av 2017

I fjor oversteg e-handel i 5 hovedproduktkategorier detaljomsetningen med 10 %. Det er et tydelig signal og bevis på at det er en økende bevissthet rundt nettbutikker blant kundene. Flere og flere nettbutikker og franchiser tilbyr Click + Collect-tjenester. I Polen er dette alternativet tilgjengelig i Rossmann eller Black Red White-butikker. Det beviser at e-handel er i ferd med å bli en viktig del av virksomheten.

I tillegg øker de utenlandske markedenes ekspansjon på polsk e-handel. Hvis polske gründere ønsker å forbli relevante, må de følge gjeldende verdensomspennende trender - fokus på den individuelle tilnærmingen for å forstå og tilfredsstille kundens behov. Det har vært en merkbar forbedring i butikk-kundekommunikasjonen i fjor. Det er mer sannsynlig at det blir dypere i fremtiden.

2018 – kundens år

Dessverre er prosessen med å finne ut kundenes intensjoner og forventninger en vanskelig oppgave for mange e-handelsledere. Hvis du er en av dem, er det på tide å gjøre opp for det. Kommende tider kan sammenlignes med ordtaket «Kunden har alltid rett». Prosessen med å bestemme kundenes behov og forstå intensjonene deres vil bidra til å justere det riktige språket, dets dynamikk, lengde og de riktige verktøyene.

Merkevarer vil prøve hardere å knytte kundene følelsesmessig til tilbudet deres. Produkter som er avbildet som varer som løser kundenes problemer, vil bidra til å kvitte seg med tvil om kjøpet.

Tilgjengelige verktøy gjør det mulig å endre tilbudet ved å ta hensyn til kundens individuelle kriterier. Personlige tilbud og individuelle kampanjer vil sannsynligvis øke salget når det gjelder frekvens og fortjeneste.

Det som blir mer viktig i e-handelsverdenen er abonnements- og lojalitetsprogrammers salgsmodeller. Et av eksemplene er Unilevers oppkjøp av Dollar Shave Club for 1 milliard dollar. Denne situasjonen viser at store selskaper har store forhåpninger til ikke bare den digitale kanalen, men også den nye salgsmodellen.

Når det gjelder planleggingen for å overvåke kundenes oppførsel og tilpasse innholdet, må man huske å lage meldinger som ikke er for påtrengende. Flere og flere kunder er følsomme for slik praksis.

Fremtiden er mobil

I følge Gemius-rapporten handlet 54 % av internettbrukerne i Polen på nett i 2017. Globale data sier imidlertid at mobile enheter utgjorde over 50 % av nettsidevisningene over hele verden. Denne situasjonen vil bare utvikle seg, og det er derfor det er avgjørende å være forberedt på kommende trender.

Nettstedet som ikke oppfyller standarder for RWD lider tap i mange aspekter. Tapet av merkevarebildet eller salgsprospektet er den ene tingen. Den mer langvarige konsekvensen er imidlertid en lavere plassering i søkemotorresultatene. Google har allerede annonsert at RWD-nettsteder vil ha en fordel fremfor de som ikke er mobilvennlige.

Video som et salgsverktøy

16 av 20 innlegg som oppnådde høyest rekkevidde på Facebook var videoer! Videoformen dominerer også sosiale nettverkssider som Instagram eller Snapchat. Facebook legger til og med vekt på å promotere videoinnhold og begrenser rekkevidden til YouTube-videoer. Videoen blir et av de grunnleggende verktøyene for å bygge en veloverveid markedsføringsstrategi. Potensialet kan ikke ignoreres.

Produktbeskrivelser er en uvanlig type innhold fordi de leses relativt ofte, sammenlignet med andre tekster. Imidlertid kan video eller interaktive 360-spinn forbedre måten å presentere informasjon på på nettet.

Originalt innhold

Mens du fortsetter diskusjonen om videoen, er det også verdt å nevne dens rolle i innholdsmarkedsføring. Videoer får større rekkevidde enn noen annen type innhold. Derfor tilbyr PR- og reklamebyråer komplekse videotjenester. Dessuten innebærer originalt innhold større budsjetter – tidene med å kopiere produktbeskrivelser er forbi!

Dens omfang, så vel som forventningen og etterspørselen etter innhold, vokser for hvert år. Derfor kreves det en godt utarbeidet strategi. Innholdsmarkedsføring er et alternativ til den tradisjonelle formen for annonsering som unge generasjoner kan "motstå" mot. En annen fordel med innholdsmarkedsføring er muligheten til å generere engasjement til en lavere kostnad enn tradisjonelle annonsekampanjer. I 2018 vil denne formen for kommunikasjon med kundene øke dynamisk.

Flere nettbutikker!

Det er anslått at det for tiden er 15-20 tusen nettbutikker i Polen; innen 2020 kan antallet nå 30 tusen. Selve e-handelsmarkedet er verdt rundt 40 milliarder PLN. Interessant er også et faktum at etter lanseringen av nettbutikken sin i 2017, økte et polsk klesselskap LPP salget med 93 % i løpet av de første månedene. Det beviser at netthandel blir mer og mer populært i Polen.

E-handelsmarkedet vil definitivt utvide seg gitt det annonserte handelsforbudet på søndag. Forbudet omfatter ikke steder som bakerier, restauranter og nettbutikker. Det kan forventes at i stedet for å gå til kjøpesentre, vil folk hengi seg til det jeg handler på nett.

Kortere leveringstid

Når de velger en nettbutikk, vurderer kundene ikke bare tilbudet, men også leveringsalternativene. Kunder bekrefter ganske raskt informasjon gitt av selgere angående produkttilgjengelighet og leveringstid.

Hvis nettbutikker ønsker å holde et konkurransedyktig nivå, må de holde tritt med den mer krevende kunden. Det er anslått at alternativet Sammedagslevering vil bli mer tilgjengelig.

Sammendrag
Det er fortsatt usikkert om alle oppførte spådommer vil være nøyaktige, men 2018 bør bli et veldig godt år for e-handel.


Komentarze ({{ all_count }})