E-handel - trender og utfordringer for 2023

Netthandelsmarkedet blir mer modent og sterkt avhengig av forbrukernes preferanser. For å kunne svare best mulig på deres behov, er det nødvendig å følge de kommende trendene i bransjen.

**automatisk oversatt tekst**

Etter hvert som forbrukernes interesse for netthandel øker, øker også interessen for å drive forretning rundt e-handel . Dette gjør at forhandlere, ivrige etter å få sin del av kaken, i økende grad trenger innovative løsninger som vil hjelpe dem å skille seg ut i markedet, skaffe kunder og øke salget.

Live shopping, omnikanal eller kunstig intelligens (AI) er bare noen få elementer som sannsynligvis vil påvirke utviklingen av e-handelsbransjen i nær fremtid. Fra artikkelen vår vil du lære hvilke trender og utfordringer som venter bransjen i 2023.

E-handel i 2023

Omnikanal – selg både online og offline

Multichannel er å få enda større betydning. COVID-19-pandemien har gitt en endring i forbrukeratferd – kunder er vant til å handle på tvers av ulike salgskanaler og fortsetter å forvente like positive handleopplevelser i hver av dem.

I 2023 opprettholdes denne innkjøpsmodellen. Omnikanalstrategien gir mange fordeler – fra høyere salgsrater til større trafikk og kundeengasjement. Det er viktig å opprettholde konsistent produktinformasjon på alle salgsområder. Jo mer data, jo større er utfordringen for e-butikkeiere.

Hvordan enkelt kontrollere konsistensen av produktdata på tvers av flere salgskanaler? Last ned gratis guide: Hvordan implementere et PIM-system? Steg for steg guidebok.

M-handel – økende rolle for mobilapper

Å gi kjøpere mulighet til å foreta kjøp gjennom enheter og mobilapplikasjoner er ikke lenger et brudd fra mønsteret – det er standardløsninger. I følge Statista står mobile enheter for 73 % av detaljtrafikken og genererer 63 % av bestillingene på nett.

Det er mer sannsynlig at forbrukere velger m-handel som en målhandelskanal. Bedrifter som ønsker å holde seg på markedet må tilpasse seg den nye, digitaliserte virkeligheten. Dette gir behov for å designe e-butikker ved å tilpasse visningen til mobile enheter.

Re-handel – brukt betyr ikke verre

Økohandel er mer og mer kraftfull. GFKs forskning viser at 52 % av forbrukerne satte pris på bedrifters innsats for å fremme bærekraftig utvikling som følge av pandemien. I tillegg er det stadig flere forbrukere som verifiserer hva bestillingen er pakket i. Selgere blir stadig oftere spurt om økologisk emballasje, og den gode reaksjonen resulterer i positive anmeldelser av selskapet på Internett.

Ettersom dette aspektet blir et av nøkkelelementene i merkevareutvelgelsen, vil re-handel spille en mye større rolle i bransjen. Denne trenden omfatter salg av brukte varer eller outletshopping. Det andre livet er gitt til klær, elektronikk, møbler og mange andre.

Det er mer sannsynlig at forbrukerne kjøper brukte produkter av god kvalitet – på den ene siden vil de betjene dem lenger, og på den andre bryr de seg om miljøaspektet og egen økonomi uten å bruke ekstra ressurser på et nytt sortiment.

Grenseoverskridende – selg utenfor landet ditt

Stadig flere e-butikkeiere går mot internasjonalt salg på grunn av mindre lokale markeder. Det er oftest mulig takket være bruken av salgsplattformer. Grensesalget er forbundet med opprettelsen av dedikert grenseoverskridende logistikk basert på optimale transportløsninger.

Når du har å gjøre med et ukjent marked, er det lett å gjøre en feil som vil påvirke funksjonen til et gitt selskap. Den grenseoverskridende funksjonen fritar dette ansvaret og gjør det mulig å fokusere direkte på å drive en virksomhet.

Beslutningen om å starte denne typen salg støttes blant annet av integrasjoner med markedsplasser, kurerer, oversettelsesselskaper – et av verktøyene for å forbedre denne typen aktivitet er BaseLinker. Å selge til utlandet gir mulighet for å øke konverteringer og bygge en sterk, allment gjenkjennelig merkevare. Hvorfor er markedsplasser fremtiden for e-handel?

 

grenseoverskridende-salgsplattformer.png [143.12 KB]

 

AR/VR-automatisering

I lang tid har virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) spilt en betydelig rolle innen e-handel. Det er instruksjons- eller demonstrasjonsvideoer som hjelper kunden til å bedre forstå essensen av produktet. AR gir mulighet for å visualisere produkter i 3D, men nå krever e-handelsbransjen at du tar et skritt fremover.

Et Metaverse, der alle mulige realiteter (fysisk, utvidet og virtuell) kombineres for å skape en unik, personlig kundeopplevelse, dukker opp. Ifølge Retail Brew blir kjøpere involvert i 3D-produktvisualiseringer nesten 50 % oftere enn med tradisjonelle statiske bilder.

Eksempler på VR/AR finnes for eksempel blant møbelmerker ved funksjonen av forhåndsvisning av produkter hjemme hos kundene, eller moteselskaper som gir mulighet for å prøve klær og tilbehør ved bruk av telefonkamera.

Filtre som brukes av kosmetikkmerker blir mer og mer populære, noe som lar kundene se om en gitt hårfarge eller leppestift passer dem eller ikke. Foreløpig er bruken av Metaverse ganske eksperimentell. Men med tanke på markedspotensialet, vil det bli standard i de kommende årene.

 

vr-handel.jpg [47.51 KB]

 

Utsatt betaling – betal når du vil

Forbrukere ønsker å ha valg av betalingsmåte når de handler på nettet, så selgere bør oppfylle forventningene deres. Kjøp nå, betal senere er en metode som har vunnet popularitet under pandemien. Det er en form for utsatt eller avdragsbetaling, slik at du kan foreta en betaling på et senere tidspunkt.

Kjøpere velger oftest denne modellen når de handler i elektroniske butikker eller klesbutikker på grunn av raske transaksjoner, bekvemmelighet og fleksibilitet – de kan betale for produktet opptil 30 dager eller tidligere. Kunder i 2023 ønsker å betale for kjøp enda raskere enn før – uten å måtte registrere seg eller endre plattform, og helst innen ett klikk.

Selgere bør vurdere å implementere ulike betalingsløsninger for å oppmuntre forbrukere til å handle på nett i butikken deres. Et eksempel på det polske markedet er Blik-betalinger , som i flere år har vært et av de raskeste betalingsalternativene – polske kunder krever det i økende grad.

Live handel – kjøp «her og nå»

Selv om den såkalte «live-salg»-metoden har eksistert på markedet i lang tid, har den blitt enda mer populær under pandemien. Når man scroller sosiale medier, tar også en stor del av forbrukerne kjøpsbeslutninger. Noen av dem kjøper direkte gjennom Instagram, Facebook eller TikTok, for eksempel under direktesendinger utført av selgere.

I mange tilfeller er tilgang til dette alternativet avhengig av å bli med i et månedlig, betalt abonnement – ​​uten det kan det være umulig å kjøpe. Denne formen for salg påvirker rask fortjeneste og skaper et positivt bilde på nettverket. Den brukes både av små butikker og av store merker.

Live-handel vil fortsette å vokse ettersom det er en praktisk og alternativ måte å handle hjemmefra. Kjøperen er i stand til å se klær på farten og på en interessant måte administrere fritiden sin på nettet. Uansett om selskapet selger direkte gjennom sosiale medier, bør du ikke utelate disse kanalene i din e-handelsstrategi.

 

live-handel.jpg [48.78 KB]

 

Abonnementer – en måte å øke inntektene på

Trender innen e-handel indikerer at abonnementsmodellen vil bli en av de viktigste elementene på dette feltet. Målet for hvert selskap er kunderelasjoner. Å skaffe nye kunder tar tid og penger, så måten å opprettholde kontakter og ta vare på de riktige relasjonene på er den sykliske, abonnementssalgsmodellen. Det brukes oftest av VOD-tjenester.

Abonnementssalg er forbundet med bekvemmelighet når de handler – som et resultat har forbrukerne umiddelbart tilgjengelige produkter eller tjenester som de bruker regelmessig.  Tatt i betraktning de økende forventningene til kundene når det gjelder bekvemmelighet, hastighet på tjenestelevering - trenden med abonnementshandel vil stadig vokse.

Chatbots større rolle

Populariteten til denne formen for samtale med en potensiell kunde vokser hvert år. Nettbutikker er tilgjengelige 24 timer i døgnet, 7 dager i uken – og det samme bør deres kundeservice.

Chatbot-teknologien utvikler seg raskt - når man vurderer trenden basert på personalisering av opplevelser, bør forbrukeren ikke ha lyst til å snakke med en bot, men med en ekte person som er i stand til å løse alle problemer og svare på spørsmål.

Et eksempel er Chat GPT – et system basert på kunstig intelligens, som har fått betydning ved å generere tekster som ligner på menneskelig tale. Selv om den for øyeblikket er i testfasen og har flere begrensninger, er det ingen tvil om at den vil revolusjonere markedskommunikasjon.

For å møte kravene til selv de vanskeligste kundene, er det verdt å dra nytte av nye funksjoner og gradvis forbedre online kundeservice. Derfor er en moderne samtale med en kunde ved hjelp av chatbots en av utfordringene til e-selgere i 2023.

Hva er utfordringene for e-handel i 2023?

2023 vil absolutt bringe både nye muligheter og utfordringer. Hva vil gründere i e-handelsbransjen slite mest med?

Levering til rett tid som nøkkelen til å beholde en kunde

Tiden for produktpakking og ventetid på forsendelse i to uker er borte. I digitaliseringens verden forventer kundene rask og fremfor alt rettidig levering med informasjon om fullføringsstadiet. Derfor er tid, kommunikasjon og personalisering de mest avgjørende elementene for å møte forventningene til moderne forbrukere.

Generasjon Z når du handler

Det nye året betyr også nye kundegrupper. For e-handel gir dette utfordringer og behov for å tilpasse seg stadig endrede behov og forventninger. Gruppen som allerede er i ferd med å bli en del av denne prosessen er generasjon Z. Forskning viser at deres kjøpsatferd er klart forskjellig fra millennials vaner:

  • 55 % av Gen Z bruker smarttelefonene sine i mer enn fem timer om dagen og 26 % bruker telefonene sine i mer enn 10 timer om dagen
  • Mer enn 40 % av generasjon Z vil heller miste lommeboken enn smarttelefonene
  • Nesten to av tre barn mellom 8 og 11 år har tilgang til en smarttelefon
  • 97 % av Gen Z bruker sosiale medier som sin primære kilde til shoppinginspirasjon

Stemmehandel – må ha for ulike forbrukere

Flere og flere bruker stemmesøkeløsninger – for eksempel for å søke etter sanger på YouTube eller videoer på Netflix. Denne typen løsninger endrer forbrukernes preferanser – de blir mer og mer krevende.

Den største utfordringen for e-handelsbransjen er imidlertid ikke bare unge kjøpere – stemmesøk- funksjonen kan også muliggjøre netthandel for eldre mennesker som blir flinkere til det.

For seniorer er de viktige faktorene kontrast og store skrifttyper som gjør at eldre finner seg selv bedre under en naturlig stemmeinteraksjon med nettbutikken. Takket være bruken av stemmeassistenter har selgere en sjanse til å få nye mottakere og engasjere sine nåværende.

 

Stemmehandel.jpg [53.70 KB]

 

Fleksibilitet i handling

Den høyeste inflasjonen de siste årene påvirker allerede kundenes kjøpsatferd. I 2023 vil situasjonen helt sikkert fortsette, og dermed påvirke e-handelsbrukere sterkt. Kjøpsbeslutningen vil i enda større grad avhenge av grundige undersøkelser, en enkel kjøpsvei og fleksibilitet når det gjelder tilgjengelige betalingsalternativer, returer og rettidig levering.

Året for lovendringer i e-handel

I år må gründere ikke bare møte nye teknologiske muligheter eller behov fra ulike forbrukergrupper. Fra 1. januar er e-handelssektoren i EU forpliktet til å forberede seg på ulike endringer vedrørende blant annet omnibusdirektivet.

Konklusjon

E-handelsmarkedet er i stadig utvikling og er svært utsatt for stadige endringer i forbrukeratferd. Netthandel anses å være like raskt og praktisk, og gir deg flere valgmuligheter til mer attraktive priser, som er tilgjengelig 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.

For å best mulig svare på de stadig mer krevende forventningene til kundene, er det nødvendig å følge markedstrender løpende og behandle utfordringer som en mulighet og en faktor som gjør det mulig å skille seg ut fra konkurrentene.

  Vil du vite mer om oss?