Den ultimate sjekklisten for netthandel: Bygg en velstående nettbutikk i 11 trinn
**automatisk oversatt tekst**
E-handelsmarkedet dukket opp som et påfølgende økonomiområde, og sprer nå vingene. I følge Adobe Analytics (rapport fra DigitalCommerce360) brukte amerikanske forbrukere 21,7 milliarder dollar på nettet i løpet av de første «10 dagene av julehandelsesongen».
Mens kundene gikk amok, har koronaviruspandemien latt bedrifter undre seg på en Hamlet-aktig måte: Å være eller ikke være. Under dagens markedsforhold var det ikke en overdrivelse. Det betydde bokstavelig talt enten å åpne e-handelssalgskanaler eller stenge opp for godt. Det er nå åpenbart at den eneste måten å overleve på er å fokusere på konstant vekst. Ingen bevis nødvendig, siden vi selv er vitne til e-handelsboomen.
Hvis du handler etter forretningsideer, vil du mest sannsynlig vurdere nettsalg. Hva om du kommer til å angre etter noen måneder? Hvordan drive en nettbutikk, tjene penger og tiltrekke en mengde kunder – alt på samme tid?
PÅMINNELSE! Det er ikke nok å åpne opp en nettbutikk og vente på suksess.
Det er mange faktorer som bestemmer salgssuksessen på nett. Det er åpenbart tiden og arbeidet du legger ned i å forberede og drive en e-butikk. Likevel oppfordrer vi deg til å analysere det grunnleggende om e-handel. For å gjøre det enklere presenterer vi en liste over vanlige problemer. Ikke ta lett på det, men vurder dem grundig. Vær ekstra forsiktig hvis du er nybegynner. Ta deg god tid og forbered deg, gå gjennom alle stadier. Akkurat da vil du være klar til å drive virksomheten din med suksess.
Vi har fulgt for dere alle, en praktisk juksearkguide. For de som tar sine første skritt eller i e-handel eller planlegger å gjøre det. Det kan også være nyttig for de av dere som allerede har sin egen virksomhet og lurer på hva annet du kan forbedre.
Så reserver litt ledig tid og len deg tilbake. Pass på at ingen forstyrrer deg. Undersøk hvert av de følgende punktene mens du svarer på alle spørsmålene. Ikke gi tvetydige eller forenklede svar, men sett deg inn i det. Det er din forretningsfremtid som står på spill, så alt gjelder. Hvert svar er en sentral del av forretningsplanen din. Se for deg at bedriften din blomstret. Når du er i den sinnstilstanden, vil du lære om alle forretningsforviklingene. Det gir deg en sjanse til å forberede deg på det som kommer.
1. Butikkens tilbud
Å sette opp en nettbutikk i seg selv er ikke så vanskelig i disse dager, faktisk – alle kan gjøre det. Det finnes nok IT-verktøy på markedet du kan velge mellom. Du trenger en strategi hvis ideen din er å starte en lønnsom virksomhet med mye salg. Reflekter derfor over ett spørsmål: Hva skal jeg selge?
I dag er det mulig å selge nesten hva som helst på Internett. Utvalget av muligheter er nesten uendelig. IDÉEN er et nøkkelord her. Begynn med det og bestem deg for hva du skal selge og hvorfor. Og akkurat som det har du tatt ditt første skritt mot å åpne opp din egen e-butikk. Bestem deretter den potensielle målgruppen som vil være interessert i produkttilbudet ditt og hvorfor. Sett deg selv i deres sted og svar selv: Hvis jeg var den kunden, ville jeg kjøpt den og hvorfor? Når du gjør det, se på konkurrentene dine. Hvordan går det med virksomheten deres: er det noen etterspørsel i markedet, har de mange kunder? Observer alt du kan.
Ta i betraktning:
Kan du identifisere din potensielle kunde? Hva er deres behov?
Dekker tilbudet ditt dagens markedsetterspørsel?
Hvilke problemer vil løse produkter/tjenester du ønsker å selge? Tilbyr de kundene dine noen ekstra verdi eller muligheter?
Er produktet/tjenesten et engangskjøp eller et vanlig kjøp?
Hvor mye er kundene dine villige til å betale for det? Hva er kostnadene du må bære?
Hvordan presenterer konkurrentene tilbudet ditt? Hvordan kan du forbedre den og fremheve den fordelen på nettstedet ditt?
Kan du overbevise kunden om å kjøpe fra deg? Hvordan vil du oppnå det?
Hvordan vil du oppmuntre dem til å komme tilbake og anbefale butikken din til vennene sine?
2. Medarbeidere – hvem hjelper deg?
Å åpne egen e-butikk har flere forpliktelser. Vær ærlig og svar: vil det være mulig å håndtere alt selv? Her kan svaret variere. Det avhenger av din erfaring, ferdigheter og praktisk e-handelskunnskap. Hvis du bestemmer deg, kan du håndtere det på egen hånd, og multitasking venter på deg. Du må ta deg av mange oppgaver hvis du vil selge på nett. Disse inkluderer kundeservice, økonomiske oppgjør, innkjøp og frakt, avgjørelse av klager eller returproblemer, etc.
Er det håndterbart å kontrollere hvert aspekt? Forbrukerne legger stor vekt på kvaliteten på kundeservicen og responshastigheten. Vil du følge med og garantere den høykvalitets kundeservicen? Å være på god fot med kundene og opprettholde det forholdet er en prioritet. Det betyr å svare på kundespørsmål i tide, ta opp eventuelle problemer de måtte ha og holde dem oppdatert med ordrestatusen. I mellomtiden må du drive og administrere kampanjearrangementer eller utvide nettbutikken din. Hvis du tenker på det store spekteret av ansvar, kan det hende du trenger litt støtte, i det minste i begynnelsen. Hvis det ikke er tilfelle, bør du planlegge hvem andre som kan være til hjelp når du har begynt.
Ta i betraktning:
Vet du hvilke oppgaver det innebærer å drive nettbutikk? Å samle bestillinger og sende dem er bare en liten del av selve arbeidet.
Har du kunnskap og ferdigheter satt f.eks. multitasking for å sjonglere mange oppgaver samtidig?
Tenk på hvordan du vil administrere det samlede butikkens tilbud. Hvem skal legge inn produktinformasjon i systemet? Vil du lage rikt multimedieinnhold: ta bilder av god kvalitet eller til og med ta opp videoer? Hvem skal skrive tiltalende produktbeskrivelser?
Hva med logistikken? Vil du bestille produkter fra leverandører og lagre dem? Hvem skal ta seg av forberedelsen av bestillinger for frakt? Hvilke leveringsmetoder vil du tilby (offentlig postkontor eller budtjenester)
Har du kompetanse til å håndtere de økonomiske oppgjørene selv? Er du selvsikker nok til å løse problemer og feil? Stoler du på dømmekraften din?
Vil du godta og oppfylle bestillinger selv? Vil noen andre håndtere klagene og returene? Hva med å opprettholde et godt forhold til kundene?
Vil du sikre og opprettholde kundeservice av høy kvalitet?
Kan du administrere andre forretningsoppgaver mens du kjører reklamebegivenheter? Og vise tilbudet ditt på sosiale mediekanaler og nettsteder?
Vil du utarbeide butikkforskriften selv? Er du sikker på at dokumentet vil korrelere med et spesifikt marked og være juridisk bindende? Hvis du har små tvil, kanskje få eksperthjelp. Sørg for at du beskytter deg mot lovbrudd og/eller økonomiske straffer.
3. eStore innkjøp og leverandører
Siden du allerede kjenner kjerneproduktet ditt, er det på tide å tenke på å skaffe rekvisita for å selge. Å finne riktig leverandør er avgjørende og påvirker suksessen til nettbutikken din. Du vil ha et selskap som gir rask levering og produkter til gunstige priser. Når du først får en, blir det enklere å drive butikken.
Velg samarbeid med kun én grossist dersom du ikke har tenkt å lagre varer noe sted. På denne måten kan du bestille kun produktene folk allerede har bestilt. Ellers, hvis du har kjøpt mye lager, må du vente på ROI (Return on Investment) og legge inn bestillinger hos en leverandør. Det ville måtte forlenge den totale gjennomføringstiden på begge sider: din og kundene.
Ta i betraktning:
Har du allerede valgt en enkelt leverandør eller har du tenkt å samarbeide med andre selskaper?
Angir grossisten ETD (estimert leveringstid) for bestilte produkter?
Har du et alternativt scenario i tilfelle leverandøren ikke kan oppfylle bestillingen og levere den til rett tid? Hvordan får du disse produktene på et blunk og aktiverer kjøpet deres?
Hvordan vil du gjøre opp regnskapet med leverandøren din? Hvilke betalingsmåter (f.eks. forskudd eller andre) og tidsramme vil du bli enige om (etter salg)? Vil leverandøren la deg returnere de gjenværende usolgte varene?
Hvilke leveringskrav er akseptable for deg? Vil leverandøren klare leveransen, eller vil du heller hente den selv?
Er det noen begrensninger på transport av produktene til butikken (størrelse, vekt)?
Trenger du å oppbevare produktene under kontrollerte lagringsforhold (f.eks. spesielle FMCG-produkter krever en spesifikk temperatur)?
Klarer du å videresende varene med en gang til kundene dine? Hva er bedriftens ETD for å fullføre bestillingen?
Hvilke forsendelsesmetoder foretrekker du? Har du beregnet standard transportkostnad? Er det garantert et fast gebyrbeløp, eller det kan endres når som helst?
Tilbyr leverandøren frakt enkeltordrer direkte til dine kjøpere?
4. Budsjett for å starte
Internett er det beste stedet å teste forretningsideen din uten å pådra deg en høy økonomisk risiko. Du bør anslå et innledende budsjett og bestemme hvilke elementer som er avgjørende for å starte virksomheten din og hvilke du kan introdusere senere. Her er en enkel strategi, siden å sette opp nettbutikken kommer i etapper, gjør det samme med budsjettet ditt. Velg først de faktorene du må ha som gjør at du kan drive butikken. Bryt ned kostnadene for hver og bestem den rimelige kostnaden. Sammenlign det med dine økonomiske evner.
Ta i betraktning:
Vet du de faktiske kostnadene ved å etablere og vedlikeholde en nettbutikkplattform? Hvilket budsjett trenger du i begynnelsen? Hva med de faste og variable kostnadene du må legge til senere?
Hvordan får du midler til å lansere nettbutikken?
Inkluderte du typiske IT-aspekter i ligningen? For eksempel administrert hosting, kjøp av domene og SSL-sertifikater, etc.
Hvor mye koster det å utarbeide butikkreglementet eller berike produktinnholdet (fotografier, beskrivelser, utforming av reklamemateriell osv.)?
Hvor mye kommer du til å bruke på promotering og innledende markedsføringsaktiviteter? For eksempel SEO, plassering av produktene dine på prissammenligningsnettsteder, bruk av sponsede lenker eller lansering av reklamekampanjer. Du trenger disse verktøyene for å markedsføre butikken din, slik at kunden kan finne deg.
Har du vurdert å inkludere sosiale medier og bransjenettsteder i budsjettet ditt? Hvis ikke, gjør det. Dette er ekstra salgskanaler som igjen vil øke tilstedeværelsen på nettet og hjelpe kundene med å finne deg.
Tid er også en ressurs du må inkludere i dine beregninger. Sett en tidsramme for samarbeid og diskusjon av ordninger med programvareleverandøren og leverandører. Sørg for å forberede alt markedsføringsmateriell, nettsidelansering og produktinnhold osv. Hvor lang tid vil det ta deg å få alt klart?
Hva er din første investering i varen? Det kan hende at pengene dine blir sittende fast i beholdningen, har du en plan for hvordan du kan unngå det? Hvis du er usikker, bør du vurdere å bruke mindre på varer og mer på butikkpromotering?
5. Produktpresentasjon
På dette stadiet bestemmer du hvordan du skal vise produkter på nettstedet. Hvordan du gjør det har en enorm innvirkning på hvordan kundene dine vil oppfatte butikken og dens produkter. Produktinfo må derfor være omfattende, inkludere tekniske parametere, tilgjengelige varevarianter, priser eller leveringsbetingelser.
Gjennomtenkt og tiltalende produktpresentasjon har betydelig innvirkning på den endelige kjøpsbeslutningen. I løpet av prosessen er det ofte følelsene som styrer kundene våre. Tanken er å formidle og oppmuntre følelsene du vil at kundene dine skal oppleve. Kan du oppnå det resultatet? Tilpass den til målbransjen og -gruppen og sørg for at produktbeskrivelsen din er forståelig. Hvis du gjør det, vil du få større kundetillit.
Ta i betraktning:
Visste du at de fleste kunder "kjøper med øynene"? Hva kan du gjøre for å overbevise dem om at de bør velge ditt produkt?
Hvilke skritt bør du ta for å vise at produktet ditt er bedre enn konkurrentenes?
Vil du tilby kundene dine et verktøy for sammenligning av flere produkter på nettstedet til butikken din?
Hvilken produktinformasjon vil du inkludere i et enkelt tilbud? Eventuelt ytterligere informasjon kundene dine trenger?
Har du omfattende kunnskap om produktene du selger? Er det noen spesielle funksjoner?
Hva skiller produktene dine fra til andre? Har du noen ideer om hvordan du kan vise den kontrasten?
Hvor detaljerte vil produktbeskrivelsene dine være? På hvilken måte vil du fremheve ekstrafunksjonene deres?
Hva med produktbeskrivelser? Vil du få dem fra en leverandør eller kanskje lage dem selv? Har du vurdert å sette ut disse beskrivelsene til en tekstforfatter og/eller en korrekturleser?
Hvem skal ta produktbilder? Vil du gjøre det selv eller ansette en profesjonell?
Har du vurdert å bruke videopresentasjoner eller produktenes interaktive 3D-modeller?
Har du all nødvendig produktsertifiseringsdokumentasjon, inkludert produktsikkerhetsdatablad (PSDS)? Er du sikker på at kunnskapen din om disse produktene er tilstrekkelig?
Vil du gjøre det mulig for kundene dine å legge ut produktanmeldelser?
Har du bestemt deg for om du vil bruke funksjonen "Du kan også like ..." for å foreslå brukere andre produkter som kan interessere dem?
Har du vurdert å gruppere aksjene dine i flere kategorier? Vil de potensielle kundene finne dem åpenbare og intuitive?
Vet du hva som er kundenes vei til å finne produktene dine? Vil du gi dem et grunnleggende eller mer avansert produktsøk? Hvordan vil du bygge et kjøpervennlig søk med brukervennlige filtre?
6. Valg av programvare for e-handel
Å velge riktig e-handelsplattform er en viktig faktor som gjør det mye enklere å drive en vellykket virksomhet. Hvis du ser på markedet for e-handelsprogramvare, er det et bredt utvalg av "ut av boksen" programvarealternativer. Disse ferdige pakkene ser for seg å åpne en nettbutikk på kort tid. En alternativ måte å gå på er å finne et selskap som gir teknisk støtte hele veien, det vil si fra å åpne en plattform til å lansere salget. Noen fokuserer på å skape omfattende og dedikerte salgsplattformer for å møte forventningene til butikkeiere og kjøpere. Vi anbefaler dem til alle merker som har sterk posisjon på markedet og som har et rikt og omfattende produkttilbud.
Å velge en e-handelsprogramvare bør være gjennomtenkt. Best hvis plattformen ville inkludere og følge nøkkelkonseptene dine i forretningsplanen. Siden det ikke er noe perfekt eller allsidig verktøy, må du røntgenbilde dine behov og analysere dem gjennom og gjennom. Mens du gjør det, bør du vurdere følgende faktorer: forretningsskala, tid til overs, ferdigheter, produktutvalg og type, nødvendige funksjoner og budsjettet for den første implementeringen. Kast inn i miksen, programvarens videreutvikling. Du kan lære mer ved å observere din direkte konkurranse. Det kan være nyttig å se hva de andre gjør som fungerer og hva som ikke gjør det. Ved å se på disse selskapene kan du allerede implementere de beste løsningene og implementere dem med lavere risiko.
Ta i betraktning:
Er du oppdatert med de populære og aktuelle IT-løsningene på markedet? Vet du hvordan de alle er forskjellige (f.eks. når det gjelder funksjoner)?
Har du allerede valgt programvaren for nettbutikken din for e-handel? I så fall, hvorfor er den beste?
Tenk litt over produktenes presentasjon til kundene. Vil det kreve at du tar en standard tilnærming eller viser produktet med en liten gnist? For eksempel fremheve en unik funksjon ved å øke den visuelle appellen?
I hvilken grad vil de utvalgte e-handelsplattformene møte og tilpasse seg dine faktiske forretningsforventninger? Vil de tillate deg å endre strukturen og funksjonene? Vil det være nok til å skille butikken din fra konkurrentene? Støtter de og er kompatible med alle mobile enheter?
Hva er den faktiske implementeringskostnaden for programvaren din nå og i løpet av de neste årene?
Gir e-handelsplattformen deg rom for ytterligere forbedringer og å legge til nye funksjoner?
Har du allerede bestemt deg for hvilken systemintegrasjon du trenger? Det er flere alternativer til din disposisjon, f.eks. betalingsoperatører, budfirmaer, leverandørers lagersystemer, CRM- eller markedsføringsstøttesystemer osv. Vet du hvilke som vil være nyttige for deg?
Når ønsker du å selge produktene dine (dvs. lanseringsfrist)?
7. Lager- og logistikktjenester: levering
Nå er det på tide å vurdere slike aspekter ved e-handel som logistikk og lagring av varer på et lager. Allerede når du starter din egen nettbutikk, utvikle en metode for å holde orden på alle produktene. Det er best å velge en metode som passer bransjen og bedriftens forretningsprofil. For de som nettopp har gått inn i e-handel, kan drop-shipping passe godt. Leverandøren sender varene direkte til kjøperen.
En annen strategi er cross-docking. I scenariet reiser varene til lageret, man laster om og sender dem videre i en forsyningskjede. Selskapets utvikling kombinert med en enorm produktutvidelse følger etter å få et lager eller investere mer i lagringsplass. Da tjener selskapet mye på å bli enda mer lønnsomt. Feilfri og effektiv ordreoppfyllingsprosess er grunnleggende for e-handelsuksess. En vesentlig del av det er effektiv lagerstyring.
Ta i betraktning:
Hvor stort utvalg av produkter vil du tilby i butikken din?
Hvor har du tenkt å oppbevare varene (f.eks. hjemme, på leverandørens lager)?
Hvem skal oppfylle og sende ut bestillingene til kundene? Du, deg selv eller din leverandør? For eksempel, hvis du tar på deg dette, har du nok lagringsplass og vil levere pakker til budposter.
Kan du anslå et bestillingsbeløp per uke? Med det i tankene, har du nok lagringsplass til å beholde alle de kommende bestillingspakkene?
Trenger du spesielle lagringsforhold for produktene dine (f.eks. FMCG-produkter krever et kjølelager)?
Hva har du tenkt å gjøre hvis ordrebeløpet vil øke uventet mange ganger?
Eller bare motsatt, når det ikke kommer inn bestillinger på flere måneder?
8. Fakturerings- og betalingsalternativer
I dag er det ikke nok med bankoverføring. Dine kunder bør ha fritt valg av betalingsmåter. Inkluder derfor et alternativ for flere betalinger i e-handelsbutikken din. Det garanterer dine kunder sikkerhet, fleksibilitet og brukervennlighet. Det vil øke kundenes engasjement betydelig i det lange løp.
På markedet finner du mange forskjellige betalingsmåter. Det er viktig å tilby betalingsalternativer som passer til kundens preferanser og vaner. For eksempel kan noen kunder ønske å velge COD (kontant ved levering), mens andre ønsker å betale via PayPal eller en annen e-lommebok. Fra tid til annen, observer også populariteten til betalingstyper på ulike markeder og eventuelle nye som dukker opp i Fintech-sektoren.
Ta i betraktning:
Hvordan skal du gjøre opp kontoer med kundene dine? Kan du aktivere internettbaserte betalinger til dem?
Kan du tilby ett eller flere betalingsalternativer?
Er det mulig å tilby kundene en avbetalingsplan? Spesielt når du kjøper mange eller dyrere produkter? Har du beregnet den omtrentlige kostnaden for å lansere en slik betaling?
Hvor mye er transaksjonsgebyrene for operatører av avbetalingssystemer?
Kontantbetaling er tilfredsstillende for kundene. For deg forsinker det å motta betalingen for bestillinger. Vet du, hva er den estimerte leverings- og betalingstidsrammen for COD-alternativet?
Vil du utstede fakturaer (papir, elektronisk) eller kvitteringer? Vet du når det er best å velge et spesifikt finansielt dokument? Hvor mye vil hver av disse alternativene koste?
Vil du inkludere automatisk returalternativ i nettbutikken din for kundenes komfort?
Mange brukere føler seg tvunget til å dele sin personlige informasjon og huske kontopassordene sine. Vil du gjøre det mulig for kundene dine å kjøpe varer som gjester (ingen registrering eller konto nødvendig)?
9. Leveringsmuligheter
Kunder har mange motivasjoner for å kjøpe på nett. Leveringen er rask, og de kan enkelt returnere bestilte varer. Her kan du få et konkurransefortrinn, f.eks. ved å holde seg til leveringstid og fraktkostnad og følge dem gjennom. Du kan segmentere kunder i ulike grupper og utarbeide spesielle kjøpsordninger. For eksempel kan en gruppe kreve en fast leveringsdato på et bestemt tidspunkt, så vil du sørge for at de får det i tide. Noen kunder vil velge en fleksibel ordrehenting. I mellomtiden vil leveringsprisen være en prioritet for andre.
Vurder gratis frakt, siden den er veldig populær og kunder ønsker den velkommen hver gang. Det har et potensial til å øke salget ditt på grunn av en psykologisk teknikk, dvs. positiv forsterkning.
Ta i betraktning:
Hvilke forsendelsesmetoder gjelder for å levere bestillingene? Vil du tilby ett hovedleveringsalternativ eller en rekke valg?
Vil disse metodene tillate å spore forsendelsesstatus? Hva vil du gjøre når en forsendelse ikke har nådd kunden? Hvordan vil du håndtere situasjonen hvis du går glipp av den fristen?
Visste du at du må inkludere et returalternativ på en plattform? Det kan generere betydelige tap, derfor hvilken strategi vil du bruke for å minimere skaden? Er returpolicyen tydelig formulert, slik at alle kunder vil forstå betingelsene? Plasserte du retningslinjene på nettstedet ditt og inkluderte i butikkens regelverk?
Vil du sende varer til utlandet eller like utenfor EUs grenser? Vet du hvilke leveringsmetoder du skal bruke? Vet du hva landkostnaden er (alle ting knyttet til internasjonal handel: skatter, avgifter osv.)? Forsikret du deg om hvordan en landsspesifikk juridisk forskrift påvirker den faktiske landet kostnaden?
Hvilke hentingsalternativer vil du tilby kundene dine (f.eks. henting ved forkant, ved henting eller servicepunkter?)
Hvilke transportører vil levere bestillingene til kundene dine? Har du sjekket om de kan transportere gjenstander i alle former og størrelser (f.eks. marmorplater)?
Har du råd til å tilby gratis frakt (f.eks. massebestillinger, lojale kunder)? Hvilken pris vil passe deg best og til og med la deg tjene penger?
Hvordan vil du vise alle leveringsalternativer og kostnader (f.eks. en standardtabell, popup-vinduer, feltvalg osv.)? Vil det hjelpe kundene dine med å se og forstå klart alle bruddkostnadene (f.eks. avgifter, skatter osv.)?
10. Reklame og nettbutikkkampanje
Noen ganger er det ikke nok å drive en nettbutikk med en rekke produkter til rimelige priser for å snakke om en genuin suksess. Selvfølgelig kan du måle det ved høye salgstall og kakediagrammer. Men husk alltid at bak disse tallene er faktiske mennesker, dine kunder. Når du åpner nettbutikken din, må du engasjere deg og appellere til dem. Jo større gruppe potensielle kunder du når ut til, jo større sjanse har du for å selge og lykkes.
Til å begynne med, kunngjør kampanjer og spesialtilbud. Se hvilke annonseringsverktøy og hvordan du kan bruke i en situasjon. Analyser kundedataene og gå videre med markedsføringsstrategier og IT-verktøy. Disse to faktorene kan bare være det du trenger for å lykkes med e-handel.
Ta i betraktning:
Hvordan skal du fortelle potensielle kunder at du nettopp har åpnet en nettbutikk?
Noen ideer om hvordan man kan overtale dem til å komme og besøke butikken din? Hva er sjansene for at det vil fungere?
Har du vurdert å øke din tilstedeværelse på nettet (f.eks. søkemotorer, nettsteder for prissammenligning)? Hvilke metoder å bruke for å tiltrekke oppmerksomhet?
Hva med SEO og promoteringsaktiviteter? Vil du gjøre det selv eller outsource?
Kan du beregne en kampanjekostnad? Vil disse annonsebaserte metodene garantere at butikken din er synlig for potensielle kunder eller til og med besøke og kjøpe en vare i butikken din? Har du en plan B, i tilfelle det ikke går?
Har du tenkt på å tilby attraktive rabatter for en venneanbefaling?
Vil du la kundene dine bruke spesielle funksjoner og verktøy som vil annonsere produktene dine og gjøre det mulig å dele dem med andre?
Har du hørt om verktøy for publikumsinteraksjon? Noter deg og ta dem med i markedsføringsplanene dine.
Sosiale mediekanaler gir store muligheter for å komme i kontakt med forbrukere. Visste du at du kan bruke dem til å bygge merkevarens bevissthet og støtte nettsalg? Noen ideer om hvordan de kan brukes ellers? Bruker dere konkurrenter dem også? Hvis ja, på en skala fra én til 10 – er de effektive?
11. Følelse av sikkerhet
Som nettbutikkeier er det din jobb å sørge for at nettbutikken din skaper tillit. Siden det første besøket på nettstedet ditt, mens du skriver inn personlige og økonomiske detaljer, frem til selve salget. Sikkerhet har her en enorm innvirkning. Kundene som føler seg trygge og trygge er mer villige til å foreta et kjøp. Hvis du forbedrer det aspektet, kan du øke butikkens troverdighet og bokstavelig talt føle salgsrushet.
Det er flere måter å gjøre det på. Fra et juridisk perspektiv i mange land, må du gi bedriftsinformasjon. De inkluderer f.eks. adressen til hovedkontoret, eller et direkte kontaktpunkt til kundene. Sørg for at eventuelle dokumenter knyttet til kjøpsvilkår inneholder all nødvendig informasjon og skrevet på en forståelig måte, slik at kundene vet hva de kan forvente. Hvis bedriften din er transparent og lovlig i samsvar med regelverket, vil flere kunder kjøpe det du selger.
Hva annet kan du gjøre? På nettsiden inkludere så mange eksterne kommunikasjonskanaler som mulig og synliggjøre dem. Vær aktiv i sosiale medier og engasjer kunder på alle måter du kan. En annen måte er å sende en takkemelding til kunder for at de har valgt butikken din. Den viser stor takknemlighet, samtidig som den ber beskjedent om å anbefale butikken din eller varen de kjøpte. Det er en liten tjeneste å spørre om, men noen kunder kan til og med dele det med vennene sine. Disse eller lignende handlinger du tar, bygger merkevarens positive image og et langsiktig forhold til kundene.
Ta i betraktning:
Kan du fortelle om kundene dine stoler på deg? Har du sikret nettbutikken din med oppdaterte SSL-sertifikater?
Hva annet kan du gjøre for å øke butikkens sikkerhet?
Er du kjent med GDPR og overholder disse reglene? Hvordan vil du informere kundene dine om overholdelse av GDPR?
Når kunder besøker butikken din, kan de fortelle hvem som skal være ansvarlig og hvem som tar vare på kvaliteten og kundeservicen?
Hvilken stemning gir butikken din (et stort kjøpesenter eller en liten butikk)? Inspirerer det kundene gjennom sitt utseende og høye kvalitet?
Kan kunder enkelt finne informasjon om returpolicy, sende inn en klage eller rapportere problemer med varer de har kjøpt?
Har du informert kundene om lovbestemmelser på et forståelig språk? Dobbeltsjekket du det? Pass på at du ikke har gått glipp av noe? Inkluderte du alternativer som betaling, levering, returer og klager?
Kan du gi kundene dine produktgarantier? Hvis ja, hvordan har du tenkt å håndtere eventuelle fremtidige klager eller garantikrav?
Vil du la kundene dine sende forespørsler om butikkens drift, produkttilbud, forsendelsesmetoder eller deres leveringstid? Hvor raskt kan du svare og gi disse svarene? Det kan kreve aktivering av sanntidskommunikasjonskanal. Har du vurdert det alternativet? I så fall, på hvilke tidspunkter kan kundene dine nå deg eller kundeservicekonsulenter?
Vil du gjøre det mulig for kunder å uttrykke sine meninger om butikken din via produktanmeldelser, skjemaer for å sende forespørsler og rapportere forslag eller problemer?
Er du sikker på at du kan tilby en kundeserviceopplevelse av høy kvalitet? Og innen en akseptabel frist? Hvordan vil du gjøre det? Vil du bruke maler (f.eks. bekreftelser, ordrestatus, fakturaer) eller for å kategorisere innkommende henvendelser?
Gjennomgå, utvikle og overvåke
Hvil aldri på laurbærene mens du driver en netthandelsbedrift. Behovsanalyse lar deg samle et sett med verktøy som kreves for å sette opp en velfungerende nettbutikk. Dette er imidlertid et glimt inn i e-handelen, et minimum for å starte en nettbedrift.
For å få et bredere perspektiv, må du tenke på fremtiden og planlegge tidligere. For hånden er det mange problemer å vurdere. Her er en god idé - prøv å gruppere dem etter deres kompleksitet. Du kan bruke en skala fra 1 (som er den enkleste) til 10 (som er den vanskeligste). Noen aspekter kan være mer utfordrende enn andre, kom tilbake og undersøk dem på nytt. Mens du undersøker på nytt, vil nye tanker flyte og hjelpe deg å spesifisere hvilke andre ting som krever handling og din udelte oppmerksomhet. Du vil også oppdage de du kan optimalisere selv og hvordan. For noen må du ansette en ekspert.
Før du velger det selskapet, finn ut hva som er deres omfang av tjenester. Vær mest oppmerksom på tilgjengelig IT-programvare for e-handel, men husk å velge de som inkluderer tjenester etter implementering, teknisk støtte av høy kvalitet og ytterligere samarbeidsmuligheter. Det er viktig å bestemme alle aspekter før lanseringen og ha garantiavtalen selve plattformen vil fungere godt og være pålitelig til enhver tid.
Husk at alle disse separate handlingene er en del av hele forretningsplanen. De bidrar også til dine langsiktige fordeler. Når du vurderer støttetiltak, bør du være spesielt oppmerksom på:
Overvåking: Mål mot konstant kontroll. Det gir beskyttelse mot driftsfeil og deres enorme konsekvenser. Butikken er så å si ikke «uødeleggelig» og motstandsdyktig mot feil. Derfor må du være sikker på at hvis noe går galt, vil reaksjonen være øyeblikkelig for å fikse disse problemene. Et av slike eksempler er håndtering av stor nettstedtrafikk. Du skal føle deg trygg på at butikken vil drive og behandle bestillinger godt selv i rushtiden. Poenget er å få noe for pengene dine. Den du allerede har betalt for butikkpromotering og andre tjenester.
Utvikling: Nettbutikken din krever konstant optimalisering og å legge til ekstra funksjoner og løsninger. Siden e-handel er et produktivt miljø, endres trender og brukerforventninger hele tiden. Du må følge dem og tilpasse deg plattformen din. Heldigvis er det uendelige muligheter for å forbedre plattformens driftsaspekter og kundekjøpsopplevelse. Du finner ut at det er sant når du multipliserer katalogvarene dine betydelig i løpet av en kort periode.
Løse problemer: Vi har allerede nevnt at IT-støtte er avgjørende når du velger et programvareselskap for å beskytte e-handelsvirksomheten din (med mindre du velger noe annet). Å fjerne eksisterende feil i faktisk tid er deres hovedansvar. Her kan kundeinvolvering og innspill være vesentlig. Du kan bruke en enkel løsning, lage et skjema for å rapportere eventuelle feil og avvik. På denne måten får du data som gjør deg i stand til å forbedre nettbutikken din til lavest mulig pris. Gi tilbake tjenesten, belønn kundene dine med en spesiell rabatt for varer i butikken din.
Å drive din egen nettbutikk er et stort ansvar for butikkplattformen, produktene og kundenes tilfredshet. For å triumfere, trenger du bare å være kundebesatt. Det er korrekt. Unn kundenes alle innfall, få dem til å føle seg spesielle, og gi eksepsjonell service. Siden de allerede har en enorm innvirkning på virksomheten din, hvorfor ikke bruke til din fordel? Engasjer dem til å sende inn ideer, forslag og forbedre virksomheten din.
Som et tegn på takknemlighet vil de kjøpe mer og bli butikkens ambassadører som anbefaler butikken din til andre langt utenfor cyberspace. Og husk at kundene dine bokstavelig talt er bedriften din.
Komentarze ({{ all_count }})