Dedikerte løsninger kontra standardløsninger. Hva er de viktigste beslutningspunktene?

I dagens verden er det vanskelig å forestille seg en vellykket bedrift uten IT-verktøy. Med den pågående digitale transformasjonen har disse verktøyene forbedret nesten alle aspekter av organisatorisk drift.

**automatisk oversatt tekst**

Hver bedrift har unike programvarebehov, men det finnes generelle kategorier av støtte som forblir konsekvente. Sektor, bedriftsstørrelse og forretningsmål er de grunnleggende faktorene i valg av passende IT-verktøy. Å bli digital innebærer å bestemme seg mellom ferdiglagde systemer eller tilpassede applikasjoner utviklet gjennom IT-outsourcing.

 

Hva er dedikert programvare?

 

Dedikert programvare utvikles som respons på en bedrifts individuelle behov. Ved å starte fra bunnen av, kan du være sikker på at alle dine forretningsmål og krav blir tatt i betraktning.

Det opprettede verktøyet kan tilpasses dine unike behov gjennom pre-implementeringsanalyse.

Det samarbeidende arbeidet mellom vårt utviklingsteam og din bedrift sikrer at vi forstår nyansene i din bransje, får innsikt i bedriftsoperasjoner og justerer oss med forretningsmålene.

Dette sikrer at verktøyet er skreddersydd til perfeksjon, og leverer de best mulige resultatene for våre kunder. Analysen er en avgjørende fase i programvareutviklingsprosessen, som lar oss bedre kontrollere prosjektet og forhindre problemer under implementering.

Gjennom denne analysen får vi en fullstendig forståelse av dine forventninger og hvordan vi kan oppfylle dem. Noen ganger finner vi ut at eksisterende løsninger kan oppfylle dine behov, noe som forkorter implementeringsprosessen og reduserer kostnadene. Regler, prosedyrer og dokumentarbeidsflyt involverer ofte kjøp av flere ferdige produkter.

 bespoke_apps_or_ootb,ooSCmbGbr26SqsOFZaM.png [39.76 KB]

 


Selv om prosessen med å skape et omfattende, dedikert system kan ta flere måneder, er det en garanti for at det fullt ut svarer på kundens behov. Det som er viktig, denne løsningen tillater en mer tilgjengelig utvidelse av plattformen i fremtiden.


 

Tilpasset programvare har mange fordeler over ferdiglagde (OOTB) systemer. Kunder kan planlegge og teste alle funksjonalitetene, utelate unødvendige elementer og legge til kritiske funksjoner unike for virksomheten. Ferdige produkter kan bare møte selskapets spesifisitet i begrenset omfang.

 

Finnes det ulike typer dedikerte løsninger?

Et profesjonelt programvarehus er i stand til å utvikle ethvert tilpasset system eller applikasjon. Gjennom omfattende erfaring har vi identifisert flere populære kategorier av systemer som våre kunder ofte etterspør.

  • CMS (Content Management System) – for å administrere innhold på nettsteder eller webportaler.
  • CRM (Customer Relationship Management) – for å håndtere kontakter med mottakere, for eksempel å forbedre kontakten mellom representanten og sluttbrukeren.
  • ERP (Enterprise Resource Planning System) – for å håndtere eiendeler og prosesser i alle bedriftsområder.
  • Lojalitetsprogrammer – programmer tilpasset kundens kampanjebehov
  • B2B/B2C-plattformer
  • Mobilapper
  • WMS – lagerapplikasjon som muliggjør mange integrasjoner med ERP-systemer
  • DAM – for å støtte håndtering av digitale ressurser og samarbeid med forretningspartnere, for eksempel til forretningsformål
  • PIM – for innovativ håndtering av produktbasen.
  • Mange integrasjoner

 


Ta en titt på våre implementeringer av LOTTO Mobile App - spill online.


 

Hva er prosessen for utvikling av en dedikert løsning?

Som nevnt ovenfor, er det avgjørende å sikre en pre-implementeringsanalyse. Utviklingsteamet samarbeider med kunden for å diskutere prosjektforutsetninger og lage et funksjonelt design som omfatter alle essensielle funksjonaliteter og elementer i et dedikert system.

Vi følger Agile-metodikken, som gjør det mulig for kunden å prioritere og fase utviklingen av individuelle komponenter for testing. Dette arbeidsorganisasjonssystemet tillater tett samarbeid med kunden, og sikrer at hvert element møter deres forventninger. Effektiv kommunikasjon er avgjørende.

Den skreddersydde løsningen gjør det mulig å reflektere prosessene innenfor en bedrift ved å integrere med eksterne programmer som allerede eksisterer i kundens organisasjon. Integrasjon er en integrert del av arbeidet med programvarehuset, noe som betyr at kunden ikke trenger noen IT-bakgrunn.

 

Hvilke integrasjoner implementerer vi oftest?

  • produktkatalogintegreringer (PIM – Product Information Management)
  • logistikk – med leverandører, betalingssystemer eller avbetalingssystemer
  • kommunikasjon – denne typen integrering lar deg kontakte internettbrukere i sanntid, og informere dem om statusen på bestillingen,
  • lager – integrasjoner med produktbasen
  • salgstøtte – integrasjoner med markedsplasssystemer, prissammenligningsmotorer osv.
  • forretning – med integrering med CMS-systemer

 

Ferdige løsninger

Disse inkluderer WordPress-bloggmotoren og handlekurvmotorer som Magento og Prestashop. Men hva er egentlig en ferdig løsning?

Dette er ferdiglagde systemer som du kan kjøpe som et abonnement eller en engangspakke, som lar deg begynne å bruke dem med en gang. Å installere og konfigurere verktøyet umiddelbart etter kjøp er utvilsomt en stor fordel.

Men selv om vi kan forvente regelmessige oppgraderinger, er de kanskje ikke alltid inkludert i kjøps-/abonnementsprisen. Det skjer ofte at det er ekstra betalt.

Når du velger en ferdig løsning, kan du velge mellom flere pakker i henhold til pris og funksjonalitet. For bedrifter som nettopp har startet sin e-forretningsreise, kan grunnleggende funksjonaliteter være tilstrekkelige til en mer attraktiv pris.

På den annen side kan mer avanserte funksjoner kreve høyere pakker eller kjøp av plug-ins for å utvide programvarens kapasiteter.

Selv om disse løsningene har mange fordeler, er det også mindre attraktive funksjoner. En stor bekymring er sårbarhet for hackerangrep, spesielt for løsninger der programvaren ikke har blitt oppdatert. Å ikke oppdatere plug-ins eller programvare er som å la en dør stå åpen for hackere som kanskje ønsker å skade bedriftens image.

 

 

Disse inkluderer WordPress-bloggmotoren og handlekurvmotorer som Magento og Prestashop. Men hva er egentlig en ferdig løsning?

Dette er ferdiglagde systemer som du kan kjøpe som et abonnement eller en engangspakke, som lar deg begynne å bruke dem med en gang. Å installere og konfigurere verktøyet umiddelbart etter kjøp er utvilsomt en stor fordel.

Men selv om vi kan forvente regelmessige oppgraderinger, er de kanskje ikke alltid inkludert i kjøps-/abonnementsprisen. Det skjer ofte at det er ekstra betalt.

Når du velger en ferdig løsning, kan du velge mellom flere pakker i henhold til pris og funksjonalitet. For bedrifter som nettopp har startet sin e-forretningsreise, kan grunnleggende funksjonaliteter være tilstrekkelige til en mer attraktiv pris.

På den annen side kan mer avanserte funksjoner kreve høyere pakker eller kjøp av plug-ins for å utvide programvarens kapasiteter.

 out_of_the_box.png [16.00 KB]

Selv om disse løsningene har mange fordeler, er det også mindre attraktive funksjoner. En stor bekymring er sårbarhet for hackerangrep, spesielt for løsninger der programvaren ikke har blitt oppdatert. Å ikke oppdatere plug-ins eller programvare er som å la en dør stå åpen for hackere som kanskje ønsker å skade bedriftens image.

 


Samlet sett kan ferdige løsninger være et perfekt utgangspunkt for bedrifter som trenger et verktøy for å fungere i nettverket og starte sin virksomhet.


 

Når er det bedre å ha en dedikert applikasjon i stedet for en ferdig løsning?

Å bestemme når en dedikert applikasjon er mer egnet enn en ferdig løsning er et spørsmål om individuell preferanse. Faktorer som et selskaps forventninger og målgruppe kan påvirke valget av programvarefunksjonaliteter og -kapasiteter. Det er imidlertid spesifikke trender; for eksempel blir ERP-klasse systemer ofte valgt som ferdige løsninger. Dette er under bruk når kunder forstår at slik programvare ikke fullt ut møter deres behov.

 

Hva er forskjellen mellom en ferdig og en skreddersydd løsning?

Når du velger programvare, er det avgjørende å bestemme budsjettet ditt og identifisere de essensielle funksjonalitetene som er nødvendige for å oppnå dine forretningsmål.

 

Første forskjell – prisen

Selv om dedikert programvare kan kreve en høyere innledende investering, kan den ofte være mer økonomisk på lang sikt, da den kommer med skreddersydd støtte og teknologisk bakgrunn som ikke er tilgjengelig i ferdiglagd programvare. Det skjer ofte at ferdige løsninger har betalte lisenser avhengig av stillingen og utviklingen av selskapet.

I tillegg kan ferdige løsninger i utgangspunktet virke mindre kostbare på grunn av deres lave innledende kostnad. Imidlertid kan det over tid dukke opp tilleggs lisensavgifter, som høyere nettrafikk eller flere brukere.

 

Funksjoner

Dedikerte løsninger tillater tilpasset funksjonalitet skreddersydd til et selskaps spesifikke behov. I motsetning til dette tilbyr ferdige løsninger grunnleggende funksjonalitet designet for å møte behovene til mange selskaper innen en bransje. Dette kan resultere i mangel på funksjonalitet og begrenset bruk for mellomstore eller store selskaper.

 

Tredje forskjell er i støtten og den teknologiske bakgrunnen

Dedikerte løsninger kommer alltid med garantert støtte fra leverandøren, og støtteregler blir vanligvis avtalt individuelt med kunder. Ferdige løsninger tilbyr et visst nivå av støtte avhengig av pakken som er kjøpt - jo høyere pakken, desto større tilgjengelighet av IT-teamet.

 

Kompatibilitet

Ferdige løsninger kommer med garantert kompatibilitet. Dette kan imidlertid ikke virke sant med eldre systemer som er i bruk i bedriften din. Dedikerte løsninger er designet med integrasjon i tankene, slik at de kan integreres sømløst med en klients systemer både under design og i fremtiden.

 

Konkurransefordel

OOTB gir samme funksjonalitet til mange selskaper i en gitt bransje, noe som gjør den populær og velkjent. Den tilbyr ikke unikheten til en e-forretning. Ved å velge en dedikert løsning, kan et selskap tilpasse programvaren til sine behov, strømlinjeforme utførelsen av ulike prosesser og introdusere innovative løsninger som appellerer til kundene sine.

Ved å forstå de grunnleggende forskjellene mellom ferdige og skreddersydde programvareløsninger, blir det tydelig at førstnevnte er best egnet for å håndtere grunnleggende forretningsoperasjoner. På den annen side presenterer sistnevnte et mer allsidig alternativ som kan skreddersys for å møte de utviklende behovene til e-forretningskunder over tid.

 

Her er noen tips for å hjelpe deg med å velge mellom løsninger

 

OOTB-løsningen kommer til å fungere:

  • når bedriften din nettopp har startet,
  • når mange gratis eller relativt rimelige løsninger møter dine forretningsbehov,
  • når budsjettet til bedriften din er begrenset,
  • og når tid er avgjørende, og du ønsker å komme på markedet med verktøyet så snart som mulig.

 

En dedikert løsning bør vurderes:

  • hvis bedriften din går bra, men du ønsker å forbedre visse aktiviteter eller utvide virksomhetens omfang,
  • når du har tid og budsjett for et omfattende verktøy som direkte påvirker din bedrift og dens utvikling.

 

Konklusjon

Bedrifter drar nytte av ulike typer programvare. Mindre bedrifter som søker grunnleggende funksjonalitet, bruker vanligvis ferdiglagde systemer for å etablere seg i sin bransje.

 

Samtidig velger større foretak med mer spesifikke behov ofte dedikerte løsninger, ettersom ferdiglagde alternativer kan være for begrensede og ikke tilstrekkelig tilpassbare for en større gruppe mottakere. Den dedikerte løsningen støtter:

  • automatisering av kundeservice
  • i tilfelle for mange forespørsler sammenlignet med tilgjengelighet av ansatte
  • datamaskinbasert rekrutteringsprosess
  • hvis du kjører flere rekrutteringer og du trenger et verktøy som samler all informasjon og dokumenter på ett sted,
  • e-læring
  • eller et annet verktøy som vil støtte håndteringen av et stort antall bestillinger.

 


Sjekk hvordan e-læringsplattformene vi implementerer påvirker utviklingen av ansattes kompetanser.


 

Før du bestemmer deg for en dedikert løsning, spør deg selv, "Vil jeg finne en ferdiglagd løsning som møter mine forventninger og behov?”

For å svare på dette spørsmålet, er det verdt å delta i en forhåndsimplementeringsanalyse som vil hjelpe deg med å velge løsningen som best møter din bedrifts forventninger.