DAM-plattformer – «ny» aktør i digitaliseringsspillet

Den økende trenden med digitalisering kan sees hver dag. Som et resultat blir det mer og mer snakk om DAM-plattformer. De støtter den omfattende forvaltningen av et selskaps digitale eiendeler.

**automatisk oversatt tekst**

Digitaliseringsprosessene har systematisk fått interesse de siste årene. På grunn av pandemien har gruppen av bedrifter som ønsker å utnytte potensialet i digitalisering vokst.

Markedet er fullt av verktøy som støtter digital transformasjon. En av dem er DAM-plattformer (Digital Asset Management). I 2019 estimerte Forbes verdien av DAM-plattformer til over 1 milliard dollar. Et år senere var det allerede 3,88 milliarder dollar.

I dokumentet " Predictions 2021 " spår Forrester-eksperter at innen utgangen av 2021 vil så mange som 30 % av selskapene på Global 2000-listen "ha en digital portefølje av sine produkter og tjenester". De nevner også det stadig mer vanlige fenomenet å transformere forretningsmodeller til digitale, som involverer til og med kundeforhold. Som et resultat kommer interessen for DOP (Digital Operations Platforms) til å øke.

 

dam-plattformer.jpg [162.27 KB]

 

Digitalisering "asap"

Akselerasjonen av trenden med digitalisering i bedrifter overvåkes hver dag. Den umiddelbare årsaken er spredningen av pandemien. Markedet er fullt av verktøy tilgjengelig på markedet som støtter den digitale transformasjonen til en bedrift. Dette er verktøy i  DOP-familien (Digital Operations Platform) som lar deg administrere bedriften din digitalt uavhengig av type, størrelse eller bransje.

I denne gruppen er det systemer for å håndtere både ekstremt komplekse prosesser og enkle oppgaver basert på en ukomplisert arbeidsflyt. Vi kan dele dem inn i flere grupper på grunn av formålet og virkemåten:

  • Enterprise Resource Management - ERP (Enterprise Resource Planning),
  • Organisering av dokumentflyt DMS/EMDS eller EDZ (Electronic Documentation Management),
  • Kundebaser og relasjoner med dem - CRM (Customer Relationship Management),
  • Content Management System (CMS) og Headless CMS,
  • Verktøy som støtter lagerstyring - WMS (Warehouse Management Software),
  • Administrere bestillinger og deres flyt i forsyningskjeden - Order Management Software (OMS),
  • Produktinformasjonsadministrasjon -  PIM (Product Information Management) ,
  • Salgsplattformer for e-handel basert på de nyeste teknologiene (f.eks. Magento , Shopware )
  • Systemer som støtter oppretting av kundeopplevelser DXP (Digital Experience Platform).

Ovennevnte bør gå hånd i hånd med DAM-systemet, for å støtte og integrere ulike forretningsprosesser i ett økosystem.

DAM - et sted for digitale ressurser

DAM (Digital Asset Management) plattformer systemene som vinner popularitet på markedet på grunn av den progressive digitaliseringen. De finnes også under navnet DAMS, Digital Asset Management System. For å si det enkelt er det et system for helhetlig forvaltning av selskapets digitale ressurser.

Noen mennesker som forklarer hva DAM er, forveksler det med DMS-systemet. Det er verdt å understreke at DMS er ansvarlig for å administrere dokumenter, og DAM samler alle de digitale ressursene. Så DAM bør være assosiert med en database eller bare et avansert multimediegalleri, f.eks. av bilder eller videoer. Denne forvirringen skyldes hovedsakelig en ganske feil oppfatning av digitalt innhold.

Når vi tenker på digitale ressurser, forbinder vi dem intuitivt med alle slags bilder, grafikk og multimedieinnhold. Og hvordan er det egentlig? Alle dokumenter til en bedrift er samtidig dens digitale ressurser. Tilsvarende med Excel-ark eller rapporter. Etter skikkelig utdyping, blir de plassert i PowerPoint-presentasjoner eller markedsføringsmateriell, og deretter distribuert til potensielle individuelle eller B2B-kunder.

Riktig brukte digitale ressurser er for bedrifter verdifulle eiendeler. Som en konsekvens gjør de det mulig å bygge en positiv UX, konsistent merkevarebilde på global skala, og er derfor et flott markedsføringsverktøy og driver omnikanalsalg.

I rapporten deres fremhever Forrester at for å effektivt nå kunder, er endring i dette aspektet uunngåelig. Misbruk av digital data har blitt veldig vanlig fordi bedrifter ikke alltid skjønner at de har det, eller ikke vet hva de skal gjøre med dem. Vi er av den oppfatning at problemet ikke er tilgang til informasjon, men riktig bruk. Vi vil gi eksempler for å forklare hva DAM er for.

Sentralisering av digitale ressurser

Det blir ofte hørt at det er informasjonskaos i bedrifter. Oftest er det forårsaket av bruk av mange sameksisterende systemer som ikke er integrert med hverandre. Dette fenomenet er kjent som "informasjonssiloer".

Databasene til slike systemer sammenlignes deretter med forseglede siloer som fungerer ved siden av hverandre, og som lagrer data i mange forskjellige versjoner. Det er vanskelig å forestille seg et velstående selskap der informasjonsflyten rett og slett ikke eksisterer, og dataene vi bruker ikke er oppdatert.

Svært ofte er det så sent som ved implementeringen av Digital Asset Management-plattformen at det viser seg at selskapet har en betydelig mengde ressurser og ikke en gang var klar over det. I et slikt tilfelle blir de støttet av skyløsninger, blant annet på grunn av deres ubegrensede skalerbarhet.

Nedenfor finner du eksempler på bare noen få av sentraliseringene og samlingene av digitale eiendeler:

  • digitalisering av ressurser fra tradisjonelle kilder og deres inkorporering i databasen over digitale ressurser (f.eks. museer, biblioteker, arkiver),
  • tilkobling av databaser fra flere systemer og/eller avdelinger i samme selskap,
  • opprette et datalager i form av publikasjoner eller multimedia (f.eks. TV eller presse)
  • selskapsfusjon eller overtakelse (f.eks. sammenkobling av banksystemer, overføring av bankkontoer, sammenkobling av CRM-systemdatabaser).

Effektivt datasøk

Etter sentraliseringsprosessen møter vi kaoset blant digitale ressurser. I et slikt tilfelle letter DAM bestilling i hele databasen. Det er på grunn av den indre  dra-og-slipp-filbehandlingen , som er til stor hjelp for å navigere mellom katalogene. Den har også en multi-tab-mekanisme  som åpner flere faner som for eksempel i nettlesere. Den lar deg raskt flytte fra en fane til en annen. En standard filbehandler som er basert på navn, filutvidelser og mapper ville ikke være nok. I dette tilfellet anbefales det å utvide taksonomien med mindre åpenbare verdier for å organisere ressursene og raskt kunne finne dem.

Til dette formålet bruker vi metadataene  , de såkalte digitale aktivabeskrivelsene.  For eksempel, ved siden av filnavnet og størrelsen, kan vi legge til verdier som farge, eller informasjon om det er personer på en gitt ressurs (bilde, film), og lagre dem som tagger (digitale etiketter). Mulighetene deres er uendelige, avhengig av spesifikasjonen av ressurser, måten de brukes på eller de individuelle behovene til selskapet. Nøkkelord eller beskrivelser brukes også veldig ofte. Måten databasen er organisert på er ekstremt viktig siden den har en direkte innvirkning på søk etter data, ikke bare av sluttbrukere av DAM-systemet, men også av kunder. Det er imidlertid mulig å dele disse ovennevnte opp og gi dem spesifikke spørreregler.

Mekanismer som  tale- eller bildesøk er også tilgjengelig på DAM-plattformer. Den ligner på «Bilder»-søkemotoren som vi kjenner fra Google. Vanlig praksis er også bruk av moderne teknologier,  som kunstig intelligens, for eksempel Google Assistant, Siri eller Alexa.

Kontroll over ressurser

Når det gjelder DAM-plattformer er det verdt å nevne det ofte brukte begrepet SSOT (Single Source of Truth). I design av informasjonssystemer er en enkelt kilde til sannhet (SSOT) et verktøy som lar deg bygge struktur og koblinger mellom innhold/filer. På grunn av det blir hver data plassert (eller redigert) på bare ett sted. Alle mulige koblinger av dataelementer eller områder er kun ved referanse, og refererer tilbake til den primære plasseringen av "sannhetens kilde".

Etter datasentralisering bestemmer vi SSOT for hver ressurs. Dette forhindrer duplisering av de samme dataene på andre databaseplasseringer. I tillegg, for å sikre enda bedre kontroll over ressursene,  brukes et versjonskontrollsystem  . Disse mekanismene er spesielt nyttige når selskapet fungerer via omnikanal. I et slikt tilfelle må innholdet være skreddersydd strengt for en gitt kanal, og samtidig kompatibelt med kildekoden.

Hvor kan SSOT finnes? For eksempel på markedsplassportaler som gir brukere bilder i ulike formater. Kjøperen kan velge mellom mange filformater og kan til og med være uvitende om at filen blir konvertert fra den opprinnelige filen ved nedlasting.

 Vil du vite mer om oss?

Sikker deling av ressurser

DAM-plattformer har  et innebygd system med roller og tillatelser , noe som er spesielt viktig mens de deler ressurser direkte av plattformbrukere og også for sluttkunder. Selv på nivået til et en-avdelingsselskap kan du se behovet for å dele ressurser ikke bare med delene, men også med partnere eller leverandører, avhengig av om vi tilbyr fysiske produkter eller tjenester. Konfigurasjonen av systemet med roller og tillatelser vil avgjøre personene i selskapet som kan endre og autorisere materialer som er ferdiglagde for publisering. Samtidig vil ikke andre brukere ha tilgang til dem, eller vil bare kunne se innholdet og for eksempel legge til en kommentar eller et forslag. Dermed er ressursene våre trygge.

DAM påvirker samarbeidet  mellom grupper som er satt til å arbeide med en gitt ressurs positivt. Ved å dele ressurser kan hele teamet ditt utveksle ideer som resulterer i å fullføre prosjektet raskere. En annen fordel med DAM er å dele ressurser med leverandører eller produsenter, noe som løser problemer som kan dukke opp i B2B forretningskommunikasjon. Under slike omstendigheter sørger systemet for at de delte filene er basert på en verifisert datakilde og at vi bruker deres oppdaterte versjoner. Når det gjelder salg av produkter og tjenester, bør vi også fokusere på kunden, for hvem våre digitale ressurser er av en viss verdi. Dette er tjenester hvor kunden får muligheten til å bruke dem, laste ned eller konfigurere etter egne behov.

Noen eksempler på deling av ressurser med klienter uten å gi dem mulighet for endringer:

  • e-læringsplattformer (med mulighet for å tilpasse innstillinger),
  • tilgang til bransjespesifikt multimediamateriale (månedsmagasiner),
  • grafiske eller arkitektoniske design og maler,
  • nedlasting av installasjonsfiler for programmer, applikasjoner eller spill fra servere, markedsplasssystemer.

Noen få eksempler på å gi ressurser til klienter med mulighet for modifikasjon og konfigurasjon:

  • kunder i nettbutikker, der et gitt produkt eller en tjeneste kan designes av seg selv (valg av farge, størrelse eller personalisering)
  • utviklerplattformer, med mulighet for å laste opp filer,
  • publiseringsplattformer som tilbyr abonnenter en nettbasert tilgang til magasinene deres, hvor de velger riktig format, f.eks. en standard PDF, DOC, filer for e-boklesere, eller ulike typer lydbøker.

Ubegrenset rekkevidde av omnikanalstrategi

Distribusjon av digitale ressurser er forbundet med mye arbeid for mange avdelinger. Utfordringen de står overfor er tiden for å behandle ressursene for å tilpasse dem til en gitt distribusjonskanal. Det tar tid og øker følgelig kostnadene ved å implementere en markedsføringsstrategi, og forsinker derfor inntreden i mange markeder samtidig. Et annet problem er å holde merkevarebildet konsistent. Rollen til dette systemet er å administrere, skape og spre alle digitale ressurser til selskapet i  omnikanal- konseptet. Dette betyr at vi kan starte alle markedsføringskampanjer samtidig og de vil bli skreddersydd til den gitte salgskanalen spontant. Dessuten   gjør  datasynkronisering enendring i en gitt ressurs, synlig i sanntid uansett hvor  vi har publisert innhold som refererer til denne ressursen.

Hvorfor er dette så viktig? Kunder bruker mange enheter for å "møte" selskapet vårt på nettet. Hvis vi sørger for at vi er tilstede og synlige for kundene på alle kanaler på samme måte, vil vi øke sjansen for salg betraktelig. Dette skjer på grunn av det faktum at kunder bytter mellom forskjellige enheter i løpet av kjøpsveien og forventer at banen vil "fortsettes" på en konsistent måte.

Digital kommunikasjon med merverdi

Avhengig av funksjonene som er tilgjengelige i Digital Asset Management-plattformer, vil vi finne en rekke alternativer for å transformere dataene til en mer interessant form for målgruppen av kunder. Ofte, ved siden av visuelt attraktivt innhold, har de såkalte merverdier. Det er mye lettere å tiltrekke seg kunder ved å tilby dem noe som er annerledes enn det konkurrentene gir. Derfor gir kombinasjonen av interessante, interaktive elementer, f.eks. med kunnskap om produktet og bruken av det, mye bedre resultater enn å investere i betalte annonser. En slik strategi er også mye mer attraktiv enn bare statisk tekst.

For å støtte teamene som er ansvarlige for å lage digitale ressurser og behandle ferdige elementer,  har DAM-systemet ofte verktøy for fotoredigering, videobehandling eller til og med å lage infografikk med bruk av tilgjengelig materiale.

For å gjøre multimediemateriale mer engasjerende eller til og med interaktivt, kan du velge integrasjon med grafisk programvare, multimediadatabaser og andre lignende systemer. En av de mest interessante funksjonene knyttet til bilderedigering er lysbildefremvisninger . Slike presentasjoner kan utsettes for flere redigeringer basert på å kutte og sette sammen spesifikke rammer for presentasjonen. For å kontrollere filversjonsnummeret eller tilordne en fil til en samling, bruker vi versjons- og merkemekanismer, som ble nevnt tidligere.

Det er mulig å  bruke mange filutvidelser , fra de mest populære som .jpg, gjennom punktgrafikk, vektorer, til filer med .cad-utvidelsen som brukes til avanserte prosjekter. Vi kan  konvertere og optimalisere alle fra DAM-plattformen. Det fungerer på samme måte med alt multimediamateriale. Både bilder eller videoer kan tilordnes med en bestemt fargemal.

I DAM-panelet er det også mulig å  vannmerke bilder eller videoer for å bevare opphavsretten. Hvis vi for eksempel har kjøpt multimedia fra eksterne leverandører, er det en mulighet for å kontrollere utløpsdatoen for lisensen for disse materialene.

Brukeren kan se en automatisk forhåndsvisning av et gitt element, uten å måtte åpne eller laste det ned. Dessuten lar interaktive miniatyrbilder deg raskt verifisere om vi har oppnådd den tiltenkte redigeringseffekten til en gitt ressurs. Plattformen lar deg også lage visualiseringer av 3D-produkter.

En utrolig nyttig funksjon er  OCR (Optical Character Recognition) , som lar deg trekke ut tekst fra grafikkfiler eller bilder. Et slikt alternativ sparer tiden som trengs for å omskrive innhold som er plassert på «statiske» digitale ressurser.

En interessant funksjonalitet som ikke bare støtter oppretting av digitale ressurser, er muligheten  for å gjøre "ressursplassen" tilgjengelig på serveren via www-adressen . Etter å ha mottatt tilgang, kan personer eller enheter som samarbeider med oss ​​jobbe med de delte ressursene. Som et resultat vil vi avslutte arbeidet med et gitt prosjekt på mye kortere tid. Det er også en enklere og raskere metode for å dele individuelle ressurser enn å sette opp nye kontoer dedikert til en gitt ressurs.

Å lage digitale ressurser inkluderer også  utskrift av forskjellig innhold, f.eks. e-bøker.  Virtuell skriver er en innebygd funksjon i DAM som gjør det mye enklere å lage for eksempel PDF-filer. På grunn av det faktum at ressursbasen er sentralisert, kan vi enkelt legge til bilder, og til og med korte videoer i slike genererte filer.

Dette er bare noen få eksempler på funksjonaliteten som Digital Asset Management-plattformen tilbyr. Bruken av kunstig intelligens blir ekstremt populær i denne typen plattformer, for eksempel med autotagging-mekanismen,  dvs. automatisk merking basert på elementer på en gitt digital ressurs. Vi refererer til integrasjoner med verktøy som Google Tensor Flow og Amazon Recognition.

Unike UX-opplevelser

Den nåværende situasjonen har fratatt kundene en viss frihet til å kommunisere med vårt merke og tilbud. Derfor må vi gjøre alt for å kompensere for disse problemene på nett. Vi bør ikke bare gi korrekt informasjon om et produkt eller en tjeneste, men også verifisere kvaliteten på digitale ressurser som tilbys nettkunder. DAM bidrar til å gi kundene digitale opplevelser som ligner de før globale restriksjoner.

Kunder tror på det de ser på nettsiden, nettbutikken eller på andre tjenester. Digitale ressurser er for dem den eneste kilden de nå kan lære om et produkt eller en tjeneste fra. Vi har utarbeidet noen eksempler på bruk av de digitale eiendelene for salg av produkter eller tjenester.

  • veldig god kvalitet på bildene med Zoom inn/Zoom ut-funksjonen,
  • Presentasjon av et produkt eller en tjeneste i en spesifikk kontekst ved hjelp av bilder eller video, 2D- eller 3D-produktvisualiseringer,
  • Eksempler på arrangementer eller anvendelse av et produkt i form av bilder, kortfilmer,
  • Lysbildefremvisninger av produkter eller tjenester,
  • Produkttesting i form av direktesendinger på sosiale medier (streaming),
  • Mulighet for å skrive ut den viste nettsiden i PDF-format,
  • Liste de nøyaktige dimensjonene til produktet på produktvisualiseringen,
  • Sammenligning av 2 produkter eller tjenester med hverandre,
  • Produkt- eller tjenestekonfiguratorer med forhåndsvisning av parametrene valgt av kunden,
  • Mulighet for å laste ned eller laste opp eksterne ressurser og tilpasse tjenester eller produkter,
  • Stemmesøk,
  • Mulighet for å lage konfigurerbare digitale gavekort,
  • Dele rabatter,
  • Midlertidig tilgang til materialer eller tjenester (prøve),
  • VR-teknologi, Virtual walk, Parallax-effekt (presentasjon av prosjekter eller treninger),
  • gi en tekstleser på nettstedet,
  • Lage infografikk og animasjoner,
  • Tildeling av pins, digitale poeng for deltakelse i konkurranser eller lojalitetsprogrammer,
  • Kampanje- og informasjonsmateriell (e-bøker, nyhetsbrev, lydopptak, infografikk, spørrekonkurranser, interaktive øvelser, utdrag fra bøker, diagrammer),
  • Ressurser som plugins (tillegg), spilltillegg, muligheten til å laste ned programvare for en prøveperiode,
  • Muligheten til å se multimediemateriale, for eksempel på YouTube, direkte fra siden som vises av brukeren,
  • Online prissammenligningstjenester som konfigurerer et produkt eller en tjeneste ved å bruke allerede tilgjengelige filtre,
  • Mulighet for å dele/anbefale et produkt eller en tjeneste til andre brukere,

Implementeringen av hver av disse digitale eiendelene tar tid, men selv et enkelt JA/NEI spørreskjema kan også betraktes som en ressurs som har som formål å gi oss informasjon om kunden. Derfor er det nødvendig med et bredere perspektiv på hva en gitt ressurs skal gjøre. Implementering av digitale gavekort oppmuntrer for eksempel kundene til å kjøpe dem til seg selv eller til en nær person, samtidig som det bygger merkevarelojaliteten.

Jo flere ferdige digitale ressurser vi har implementert, desto oftere og enklere kan vi gjenbruke det samme innholdet ved å eksperimentere med formen på layouten og analysere salgseffektiviteten til hvert skjema. På grunn av det er det en stor sjanse for mer effektivt å gi en unik brukeropplevelse og få et konkurransefortrinn på et stadig vanskeligere marked.

For å utnytte mulighetene DAM gir best mulig,  er det verdt å velge et verktøy som møter de individuelle behovene til en gitt bedrift. Les artikkelen: Pre-implementeringsanalyse og prosjektets suksess.

DAM - et obligatorisk sett med strategier for fremtiden

Etter å ha analysert funksjonene til DAM, må du godta at det ikke bare er et avansert multimediagalleri. Denne komprimerte plattformen inkluderer verktøy for å administrere, redigere og dele digitale eiendeler.

Det er også et nytt ansikt for markedsføring, der digitale ressurser fortsatt har merverdi. Kombinasjonen av disse elementene er en effektivt brukt digital kommunikasjonsform som vil glede kundene dine. På den annen side gir nye teknologier, inkludert AI, unike og personlig tilpassede opplevelser for kundene, når de for eksempel lager produkter eller tjenester i henhold til deres preferanser.

Dessuten, på grunn av en realistisk visning av produkter eller tjenester, synker KPI for avkastning eller prosentandelen misfornøyde kunder, mens avkastningen øker. Selskapet kan være stolt av et moderne image som er fokusert på behovene til kunder i den digitale verden.

Dette er imidlertid ikke slutten på endringene fordi DAM-plattformen for tiden utvikler seg mot CML (Content Management Lifecycle). Denne ideen fokuserer på å administrere innholdets livssyklus, samtidig som produksjonskostnadene til en gitt ressurs optimaliseres.

Dessuten vil vi snart være vitne til et scenario der digitale ressurser vil bli hovedelementet i moderne virksomhet. Hvorfor? Årsaken er det dannede konseptet Sales Enablement. Den er basert på tett samarbeid mellom salgs-, markedsførings- og analyseavdelingene. Det er riktig tidspunkt å begynne å bygge en forretningsstrategi basert på digitale ressurser distribuert i omnikanal, fordi denne trenden vil sette den videre retningen for utviklingen av moderne og digitale selskaper.

 Vil du vite mer om oss?

DAM

DAM-plattformer