#config2021 Figma-konferanse
**automatisk oversatt tekst**
For noen dager siden, 21.-22. april, fant #Config2021-konferansen av Figma sted. En virtuell begivenhet der Figmausers kommer sammen for å lære av hverandre. Her er noen tanker rett etter konferansen Config2021. Jeg har listet opp alle foredragene jeg deltok på med takeawayene mine på dem.
Helt i begynnelsen begynte Dylan Field, (administrerende direktør i Figma) med det som er nytt på Figmaverse (jeg fant opp dette ordet akkurat nå). Det var flere store kunngjøringer:
forgrening og sammenslåing for organisasjonsteam
ny Figma mobilapp
nytt produkt: FigJam (denne her er den mest spennende delen for meg)
Lydsamtaler i Figma
FigJam er en nettbasert tavle for teamsamarbeid, og jeg er spent på dette av flere grunner:
Jeg kan bruke Figma-designene mine inne i FigJam for utvidede muligheter som Figma gir
Jeg trenger ikke å bytte mellom Miro og Figma fra nå av
Jeg elsker at FigJam gjenoppfant og introduserte noen nye ideer (emojis, kommentarer på markøren og så videre)
Reisen til interaktive komponenter
Denne presentasjonen var flott på to nivåer, det ene var teknisk slik at jeg kan forstå ideen om hvordan interaktive komponenter var mulig å bygge av Figma-utviklere. For det andre ble jeg overrasket over hvor nyttige interaktive komponenter kan være i mitt daglige arbeid.
For eksempel var det situasjoner hvor jeg trengte flere radioknapper på ett sted. Alle som prøvde å få radioknapper til å fungere i en prototype, vet at det var mye arbeid.
Prototyping i Figma
Dette enkle eksemplet er bare toppen av isfjellet på hvordan komplekse avmerkingsbokser trenger flere visninger for å lage en god prototype.
Nå er alt endret med interaktive komponenter, for fra nå av er det mulig å koble til forskjellige komponentvarianter inne i dem!
Interaktive komponenter
Etter foredraget har jeg registrert meg for lukket beta, og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme (lenke for registreringsskjema: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSctELo9clvK0uP-0zDAxMqrgtCNyK0OB2hff6O7SnK9y4jo5g/viewform)
Presser Figma til sine grenser
Denne presentasjonen gikk over mine villeste forventninger. Det var stablet med tips & triks fra fire forskjellige personer som har ca. 5 min for hver presentasjon.
Her er noen hacks jeg klarte å fange:
0px hack og hvordan det kan brukes
automatisk layout for avansert bruk
Alt ble presentert i et raskt tempo, så det var vanskelig å fange alt, jeg vil vente når denne foredraget blir publisert på youtube for å dykke inn i disse hackene i fremtiden.
Alt er ikke bra (og det er greit)
Den siste onsdagsforedraget jeg deltok på handlet om psykisk helse. Dette emnet er veldig viktig for meg fordi jeg prøver å være mer oppmerksom på utbrenthetssymptomer.
Nannearl Brown, foredragsholderen i denne foredraget, kom med gode poeng, og jeg var i stand til å skrive ned noen sitater:
vi trenger ikke å ha det bra hele tiden, og det er greit
ta pauser ofte for å friske opp energi og fokus
lytte med den hensikt å forstå, ikke å svare
Disse ordene gjorde inntrykk på meg og inspirerte meg til å tenke på dette oftere enn jeg vanligvis gjør. Så her er det, mine takeaways på første dag av #config2021-konferansen av Figma, og for de som ennå er interessert er det mer å vite fra neste dag.
Bekjennelser fra en mangelfull designer
Pablo delte en historie om at han i begynnelsen av sin designreise hadde vanskelig for å beskrive hva han egentlig gjør som en jobb. Først forsvarte han arbeidet sitt og tok tilbakemeldinger på alvor fordi han trodde det var konkurranse. Han mente at godkjenning fra interessenter i møterommet var viktigere enn å løse reelle brukerproblemer.
Senere forsto han at det å gi til samfunnet og dele sin kunnskap med folk er nøkkelen til å overvinne egoet hans.
Denne foredraget minnet meg om to ting:
at ikke alle trenger å forstå hva du gjør som designer og det er greit, du trenger ikke være defensiv og sint hver gang noen generaliserer yrket ditt
ikke sammenlign deg selv med andre designere, samarbeid med dem
Low fidelity-design - en guide for å gjøre designprosessen din inkluderende
Så snakket startet om typen utvikler som føler seg maktesløs. Design er hans kilde til sannhet, og alt han kan gjøre er å få det til å se ut akkurat som i spottene.
Men det er noen måter å trekke utviklere inn i designprosessen slik at de har en innvirkning på produktet.
Det viser seg at low fidelity-konsepter og -design er veldig gode til å få folk til å designe uten å innse at de designer. De kan se at du er tidlig i prosessen, så det er mer sannsynlig at de gir tilbakemelding fordi det er tydelig at low fidelity-konseptet er klart til å endres.
Den eneste tingen designere kan gjøre for å sjekke om tilbakemeldinger fra andre er ekte, er å presentere gode og ikke-så-gode ideer. På denne måten kan andre mennesker (som utviklere) erkjenne at selv de er i stand til å gi tilbakemeldinger som er nyttige.
Ta bort:
å jobbe med lavfidelitetsdesign gir rom for ufiltrerte tilbakemeldinger som er det mest verdifulle som forsker og designer kan få from mennesker (alle slags mennesker, fra interessenter til utviklere og sluttkunder)
Bygge klistremerkeark for å skalere designsystemer
Denne foredraget var en blanding mellom presentasjon og arbeid med filer. I begynnelsen snakket Angela og Santiago om noen av de vanligste problemene som kan oppstå mens de lager og administrerer et designsystem: navnekonvensjon, ingen regler, eksterne biblioteker, prosjektomfang, ingen personlighet til klistremerkeark.
Andre del av foredraget var i Figma-filen hvor klistremerkearket og designsystemet ble presentert.
Mine tanker om denne foredraget:
Santiago gjorde et godt poeng på slutten av foredraget om at det i nær fremtid vil være yrker som "Design System Consultant" på grunn av den raske utvidelsen
Det var også hyggelig å se på de mer komplekse designsystemene jeg bruker hver dag, jeg dupliserte noen sider for å se på dem lukket senere.
Konklusjoner fra konferansen
På denne måten ble #config2021-konferansen til Figma avsluttet. Disse to dagene var flotte, jeg lærte mye av foredragene jeg deltok i. Jeg gleder meg til de neste konferansene/meetups som jeg skal være med på og anbefaler virkelig å delta til alle som ønsker å vokse som designer.
Komentarze ({{ all_count }})