5 velprøvde måter å øke trafikken på selskapets nettside
**automatisk oversatt tekst**
Ta vare på arkitekturen til vennlige opplevelser
Før du begynner å tiltrekke folk til nettstedet ditt, bør du ta vare på det. Det viktigste er bekvemmeligheten til Internett-brukere som potensielt kan bli dine kunder. Å navigere på siden og finne informasjon må være enkelt og intuitivt, og oppsettet av innholdet må være oversiktlig. Det interessante innholdet på nettstedet er ubrukelig, hvis mottakeren ikke vil kunne nå det. Det bør også huskes at moderne Internett-brukere er komfortable mennesker som raskt mister tålmodigheten og interessen for produktet. Du kan ikke sette dem på prøve, fordi du vil miste den.
I dette tilfellet kommer UX-spesialister (brukeropplevelse) som kjenner vanene til Internett-brukere og de rådende standardene for nettsteddesign, til unnsetning. De kan forberede nettstedet på en slik måte at de øker effektiviteten betydelig. Hvis siden allerede eksisterer, er heller ingenting tapt. Du kan utføre en profesjonell revisjon og identifisere kritiske elementer som må endres for å gjøre nettstedet mer effektivt.
Det er verdt å ta vare på elementene som trekker mottakerens oppmerksomhet. Oftest fører de til innholdet du vil at brukeren skal lese. De kan også oppmuntre til spesifikke handlinger, for eksempel å abonnere på et nyhetsbrev. De kan ha ulike former - en glidebryter på hjemmesiden, et reklamebanner, en pop-up eller en e-post. De kombinerer vanligvis attraktiv grafikk, en informativ rolle og en oppfordring til handling. Spesielt sistnevnte er en viktig faktor som gjør at brukeren kan veilede nettsiden. De tilrettelegger, oppmuntrer og forkorter som oftest konverteringsveier: «Se tilbud!», «Kontakt oss!», «Kjøp nå!».
Vær synlig når som helst, hvor som helst
Å tilpasse nettsiden til de rådende trendene og forventningene til brukerne bør være et viktig element i markedsføringsstrategien din. Det er verdt å sjekke hastigheten og responsen til nettstedet, men også effektiviteten av å nå målene dine. I denne sammenheng er det verdt å eksperimentere hele tiden og sjekke alle ideer, for eksempel med A/B-tester.
Det er en generell oppfatning at vi lever raskere, jobber mer og har mindre fritid. Av denne grunn er hastigheten på å laste et nettsted viktigere enn du kanskje tror. For øyeblikket er det mer sannsynlig at en potensiell mottaker ser etter et konkurransedyktig tilbud enn å vente på at en for treg side skal lastes.
I følge rapporten «We Are Social» økte antallet mobile enheter og aktive brukere av mobilt internett i Polen alene i 2016 til 46 % (med en gjennomsnittlig daglig brukstid på ca. 1,5 timer). Dessuten vises så mange som 51 % av nettsidene i mobilversjonen. Disse verdiene vokser stadig, så det er vanskelig å late som om de ikke gjelder oss. Noe som var valgfritt inntil nylig, er nå i ferd med å bli standard. Bedrifter må tilby høyest mulig komfort ved å bruke nettsiden deres, forberede mobilversjonen og hele tiden optimalisere med tanke på lastehastighet.
Når de kommer til deg...
Mottakeren som kommer til nettsiden må finne innholdet som vil interessere dem. Uansett om vi snakker om produktbeskrivelser, kommersielt tilbud, rådgivende innhold eller annet.
Hver form for innholdspresentasjon (artikler, produktbeskrivelser, bilder, infografikk osv.) bør være gjennomtenkte og unike. Innholdsmarkedsføring handler om mer enn bare estetikk. Attraktivt innhold publisert både på og utenfor selskapets nettside er designet for å tiltrekke og opprettholde brukerinteresse. Regelmessig påfyll av materialer oppfordrer eksisterende kunder til å gå tilbake til nettsiden – ofte selv uten et klart kjøpsbehov.
Dermed øker du sjansen for at kunden forblir lojal og vil kjøpe igjen fra deg i fremtiden. Ved kun å stole på salgsrelasjoner risikerer du å miste en kunde, fordi konkurrentene lett kan friste ham, for eksempel med en mer attraktiv pris, rabattkoder eller rett og slett godt innhold. For å forhindre at dette skjer, er det verdt å bygge verdifulle relasjoner basert på tillit og gjensidig kommunikasjon.
At det var enda flere av dem
Markedsføringsbyråer over hele verden prøver å overgå hverandre i deres innsats og kreative ideer i kampen for å tiltrekke den høyeste prosentandelen av Internett-brukere til et gitt nettsted. Bortsett fra dedikerte handlinger, finnes det en rekke universelle verktøy som vil hjelpe deg med å effektivt øke trafikken til nettstedet.
En av dem er posisjonering, som har som mål å bringe nettsiden til de høyeste plasseringene i søkeresultatene. Dette er langsiktige og tidkrevende aktiviteter. Søkemotoroptimalisering blir mer og mer
vanskeligere (fordi det er mer og mer konkurranse i det virtuelle markedet), men fortsatt lønnsomt. Statistikk viser at de fem beste resultatene får 88 % av all trafikk fra søkemotorer (med topprangering over 50 %).
Når det gjelder plassering av sidene dine, vær forsiktig. Å prøve å bryte ut i veldig generelle eller populære fraser kan vise seg å være for tidkrevende. Det er verdt å se etter flere nisjefraser som tilsvarer de virkelige spørringene som brukere skriver inn i søkemotoren. Dette er en praksis som fungerer spesielt godt når det gjelder e-handel. Det er mange verktøy på nettet som vil hjelpe til med grunnleggende SEO-analyse av nettstedet - for eksempel www.seokitten.pl eller www.seoptimer.com. Vi kan se konkurransen, for eksempel takket være www.semstorm.com.
Google AdWords er et annet verktøy du bør vurdere. Betalte annonser lar deg nå en bestemt gruppe mottakere, noe som kan være et effektivt supplement til posisjonering. Disse annonsene er strukturert på en slik måte at de kun vises for den som leter etter akkurat det du har å tilby dem.
Ulike former for markedsføring er tilgjengelig i Googles annonseringsnettverk. Bannerannonsering i partnernettverket lar deg bygge merkekjennskap og tiltrekker oppmerksomheten deres gjennom en visuelt attraktiv form. GSP, eller Gmail Sponsored Promotions, er en slags e-posterstatning som vises på Gmail. På sin side er GMC, eller Google Merchant Center, et verktøy som lar nettbutikker presentere tilbudet sitt og oppmuntre til å handle på nivå med søkeresultater.
Muligheten for optimalisering, høy fleksibilitet og frihet til budsjettstyring gjør AdWords til et meget konkurransedyktig og relativt enkelt å bruke markedsføringsverktøy.
I kategorien sosiale medier er det verdt å interessere seg for Facebook og LinkedIn. Bedrifter som kan levere videoinnhold kan også smile til YouTube – den nest mest populære søkemotoren i verden. Etter å ha mestret Google og YouTube og tatt vare på å bygge bildet ditt gjennom sosiale medier, vil du være i stand til å konkurrere realistisk om nye brukere.
Bygg opp tillit hele tiden
Tillit er mer enn et produkt av salgsfremmende aktiviteter og merkevarepopularitet. Dette er elementet som hvert merke bør ta spesielt vare på. Tillit og tilfredshet med kvaliteten på kontakt og service på alle kontaktpunkter, fra annonsering, gjennom en nettside, en samtale med en konsulent eller en pakke produktet kommer inn i, påvirker utformingen av kundelojalitet.
"Mange aktiviteter bidrar til å få tillit. Det er nødvendig å skape en hensiktsmessig dialog, være tilstede der mottakerne er og forstå og innfri deres forventninger."
Humanisering av merkevaren og å bygge bildet av en spesialist som er villig til å hjelpe, er nå mer vanlig praksis. Til dette formålet brukes innholdsmarkedsføring og mulighetene som tilbys av sosiale medier, inkludert overvåking av aktiviteten til brukere – dine potensielle kunder. Å bygge et engasjert fellesskap betyr ikke bare trafikk på nettsiden, men også - og i utgangspunktet fremfor alt - til interesse for selve merkevaren og produktene.
Sammendrag
Jeg er klar over at problemene diskutert ovenfor bare er toppen av isfjellet. Imidlertid vil de bidra til å sette retninger for handling. I forbindelse med artikkelen har jeg gruppert individuelle aktiviteter i klare kategorier. Faktisk kan de dessverre ikke skilles så lett. Vi kan ikke velge ett element og hoppe over resten. For høy effektivitet er det nødvendig å handle helhetlig - gradvis og helst i henhold til en gjennomtenkt plan. Det er i internettmarkedsføring at man best ser en viss synergieffekt, som kan oppnås ved å ta vare på mange elementer.
Komentarze ({{ all_count }})