Har du lagt merke til en grønn hengelås oppe til venstre foran adressen til steder du besøker på nettet? Dette innebærer i korte trekk at adressen er bedre sikret mot hacking, og at informasjon som brukeren legger igjen på sidene er tryggere.

Nå må du oppgradere nettsidene dine: HTTPS = sikkerhet og synlighet

Har du lagt merke til en grønn hengelås oppe til venstre foran adressen til steder du besøker på nettet? Ser du nøyere på adressen, vil du oppdage at den ikke er en «vanlig» HTTP-adresse, men i stedet heter HTTPS. Dette innebærer i korte trekk at adressen er bedre sikret mot hacking, og at informasjon som brukeren legger igjen på sidene er tryggere. Denne sikringen skjer via et SSL-sertifikat som er lastet opp til nettsidene.

Bedre for kundene – bedre for deg

Stadig flere brukere av nettsider er skeptiske til å gå inn på sider som ikke har et SSL-sertifikat. Også Google har tatt konsekvensen av dette, og sier åpent at de favoriserer nettsteder som har SSL-sikring når folk søker etter informasjon hos dem. Googles nettleser Chrome vil i oktober i år vise en advarsel når du går inn på sider som ikke er sikret, og andre nettlesere vil sannsynligvis følge etter.

Konklusjonen blir dermed åpenbar: Nettsteder uten SSL-sikring blir taperne, og vil sakke akterut i konkurransen om brukerne, mens nettsteder med SSL-sertifikat vil vinne. Årsaken er naturligvis at brukerne kan føle seg mye tryggere når de ser den grønne hengelåsen, og kvie seg for å besøke steder som har en rød advarsel om at stedet kanskje ikke er trygt å besøke.

 

Bruk proffer til å legge inn SSL

– Det er som regel ingen stor jobb å legge inn et SSL-sertifikat på nettsidene, forteller direktør Piotr Biernacki hos Ideo Solutions AS, som er en profesjonell leverandør av de fleste typer nettsider til både mindre og større bedrifter i Norge. – Men det er viktig at oppgraderingen foretas av kyndige folk, slik at blant annet rangeringen hos Google blir best mulig ivaretatt. Spesielt bedrifter med nettbutikker bør passe på at overgangen fra http til HTTPS gjøres på en måte som er mest mulig sømløs, og slik at rangeringen hos Google øker.

– Men det aller viktigste er å få det gjort, og gjøre det nå, oppfordrer Biernacki. – Den som nøler, vil uunngåelig bli hengende etter.

 

IT-service i en fleksibel og optimalisert kostnadsmodell nearshore.