Nå lanserer Facebook en plattform der du kan sette opp nettbutikken din raskt og enkelt. Og det er gratis!

Det mest populære sosiale nettstedet henvender seg nå til små og mellomstore bedrifter ved å tilby en ny løsning: Facebook Shops. Denne handelsplattformen lar deg presentere produkter og ta imot bestillinger. Her kan bedrifter sette opp en nettbutikk raskt og enkelt, og kanskje viktigst av alt: Det koster ingen ting.

Den globale krisen forårsaket av COVID-19 har fått entreprenører til å lete etter nye og effektive metoder for å nå ut til nye kunder. For mange er online-verdenen blitt den eneste muligheten for å overleve. Dette har naturligvis Facebook forstått, og nå har de gjort det mulig å selge produkter gjennom sitt sosiale nettverk. Dermed kan selgere nå flere potensielle kunder med tilbudene sine. Med Facebook Shops kan brukerne lage en nettbutikk som omfatter både Facebook og Instagram.

Flere funksjoner i butikkdelen

Selgere kan presentere produktene sine via annonsering, venner eller på bedriftsprofilen sin. Det er ingen restriksjoner for størrelsen på vareutvalget. For å gjøre ting enklere, kan selgerne dele opp produktene i ulike kategorier, slik at det bli enklere for kundene å søke i butikken. I tillegg kan kundene legge produkter til en favorittliste, eller sende en direkte forespørsel til bedriften via Messenger, Whatsapp eller Instagram.

Facebook Shops vil påvirke netthandelen

Med en ny aktør og nye muligheter på netthandel-markedet, er det mange som lurer på hvordan dette vil endre bransjen. Kan Facebook Stores konkurrere med andre uavhengige plattformer. Vi spurte noen eksperter:

Tom Jarvis, grunnlegger av Wilderness Agency
«Dette er den største nyheten fra Facebook siden 2012, da de kjøpte opp Instagram. De så at forholdene i markedet var dårlige, og klarte å utnytte det ved å tilby bedrifter som gikk dårlig en mulighet til å vokse. Personlig tror jeg at dette er det første virkelige skrittet mot starten på sosial handel (social commerce). Fram til nå har dette området blitt ganske dårlig utnyttet.
Mange entreprenører ser på denne nye muligheten fra Facebook som et enormt viktig verktøy i en vanskelig tid. En slik «gest» vil garantert bli satt pris på av forretninger, og vil resultere i en økt lojalitet fra butikkenes side.
Noen vil si at denne nye funksjonen er en trussel mot Amazon. Men jeg ville også vært bekymret på vegne av Etsy-, Uber Eats-, ASOS-, Boots- eller Deliveroo-plattformer av flere ulike grunner; samt for tradisjonelle butikker.»
Zoë Stephenson hos The Social Shepherd Agency
«Det å støtte små og mellomstore bedrifter er ekstremt viktig. Og på grunn av at det nå er mulig å sette opp en nettbutikk raskt og enkelt, trenger ikke gründere å bekymre seg over å implementere kompliserte løsninger for netthandel.
Jeg vil også spesielt fremheve rollen til Facebook Pay, som påvirket den videre utviklingen på området da den kom. Muligheten til å foreta betalinger fra applikasjonen er veldig lettvint for forbrukerne. Dette vil i sin tur sterkt påvirke andre betalingstjenester som ikke ønsker å sakke akterut, og som må optimere tjenestene sine.»
Saradha Sethuraman hos OMG Transact
«Stadig flere forbrukere forventer seg en problemfri og veldig spesialisert reise gjennom ulike online-kanaler og rom. Varemerkene må kontinuerlig legge inn diverse innhold og grafikk som skreddersys til kundenes behov. Men det aller viktigste er å tilby kundene en forbrukerportal som de enkelt kan forholde seg til og gjerne vil returnere til. Mens Facebook fokuserer på små bedrifter, bør også de større foretakene jobbe mer for å nå fram til markedene sine, og ikke bli hengende etter.
Facebook og Instagram har alltid hatt sterke og engasjerte plattformer som opprinnelig ble brukt av varemerker eller foretak for å fokusere på aktiviteter i de øvre eller mellomste delene av salgsprosessen. De bygger opp en produktkjennskap, og deler deretter kunnskap om varemerket med mottakerne sine. Nå gir Facebook Shops en stor mulighet til å komme til enden av prosessen – altså en positiv kjøpsbeslutning – og alt sammen innenfor en og samme plattform. Jeg mener at merkevarer burde bli inspirert og motivert til å jobbe med alle nivåer av salgsprosessen, i enhver mulig kanal.»
Chloe Cox hos Wunderman Thompson Commerce
«Facebook har skapt en handelsplattform som gir en svært spesialisert handelsopplevelse. På grunn av dette samler den et økende antall brukere som bruker Facebook til noe mer enn bare et sosialt medium.
Nettsteder for sosiale nettverk har alltid vært en flott metode for å skape interesse hos store grupper. Men når brukerne ønsker å gjøre dem til noe mer – for eksempel et handelssted – blir et slikt nettsted et forretningsmedium.»
Eric Shih hos Global SVP Business Development
«Kunngjøringen av åpningen av seksjonen Facebook Shops er et nytt skritt i deres kommersielle strategi, og noe som faktisk startet for noen år siden. Hensikten er å styrke annonseringen bedrifter foretar på Facebook, ved å oppmuntre ulike merkevarer til å promotere butikkene sine i den nye handelsseksjonen, og øke verdien til plattformen. Dette vil sannsynligvis hjelpe dem med å konkurrere med Amazon. Vi må også huske at ethvert slikt prosjekt vil påvirke hvordan markedet fungerer, og at dette på sikt kan gjøre markedet til et duopol (Facebook og Google).»

 

Det vil helt sikkert bli mange støttespillere og motstandere til det nye Facebook-prosjektet. Noen ser det som en mulighet for videre utvikling, mens andre ser det som en trussel og en konkurrent.

Muligheten til å åpne en butikk på Facebook er ennå ikke tilgjengelig i Norge**?, men det tar nok bare noen måneder før norske gründere også kan prøve seg med denne nye løsningen. Facebook opplyser også om at det ganske snart vil finnes lojalitetsløsninger der selgere vil kunne designe og implementere selv.

Lurer du på hva annet du kan gjøre for å øke salget i nettbutikken din? Skriv til oss