Med stadig mer komplekse inntektsmodeller og produkter ble det vanskelig å holde tritt. Helt til de fant et nytt salgs- og ordresystem.

Teknisk Ukeblad Media har hatt en eventyrlig digitalisering. Historisk har mediehuset vært sentrert rundt papirmagasinet. I 2011 satt de for alvor inn giret på nett, og fire år senere hadde nettstedet vokst fra 50 000 til 250 000 ukentlige brukere. Kort tid senere kjøpte de opp både Digi.no og Mediehuset Tek.

Over en periode fra på seks år gikk selskapet å levere et papirmagasin, til å levere digital journalistikk til en million nordmenn hver eneste uke. For å finansiere denne journalistikken har selskapet også stablet på beina en rekke forskjellige, nye inntektsmodeller.

En stor utfordring har vært at salgs- og ordresystemet ikke holdt takt med mengden av nye inntektsmodellene som vokste frem. Det var mange manuelle prosesser og tunge regneark-løsninger, samtidig som det var krevevende å holde oversikt for både salgskorpset selv, og avdelingslederne.

Etter å ha saumfart markedet etter et godt salgs- og ordresystem som tilfredsstilte alle de nye behovene på en god måte, uten hell, valgte Teknisk Ukeblad å heller være med på å utvikle et selv – kalt Sales Ledger. Målet var å skape et system som kunne håndtere kompleksiteten i dagens mediehverdag, samtidig som det effektiviserte organisasjonen. De kalte det Sales Ledger, og systemet fungerte så godt at det nå er tilgjengelig for resten av Medie-Norge.

Vi hadde ikke klart den digitale veksten uten dette systemet. Det hadde vært håpløst å gjøre alt det vi gjør i dag med systemet vi brukte fra før, og det vi så ellers på markedet, sier Eirik Solheim, salgsdirektør i TU Media.

Eirik Solheim fra Teknisk Ukeblad
Eirik Solheim fra Teknisk Ukeblad
TUs salgssjef er fornøyd med utviklingslinje som ble valgt for salastyring.

 

Fjerner kompleksiteten og gir oversikt

Sales Ledger ble utviklet med bakgrunn i de to store trendene som har feid over mediebransjen: digitalisering og fall i annonseinntekter. Med eksisterende systemer var det ressurskrevende å holde kontroll, rapportere og følge opp nye salg. Sales Ledger løste helt og fullt disse utfordringene, og har nå vært i aktiv bruk og videreutviklet gjennom to fulle driftsår.

Systemet operer med en oppbygning som gjør at vi enkelt kan knytte inntektsområder sammen, føre salg og med få klikk få oversiktlige rapporter på alt som rører seg i virksomheten. Det var ikke så effektivt eller brukervennlig i noen av de systemen vi først så på markedet, sier han.

Sales Ledger er bygget for å tilfredsstille alle regnskapstekniske regler, samtidig som det enkelt for selgerne med kundekontakten å selv kreditere eller endre en ordre, og fjerne eller legge til nye produkter.

 

«Ingen» administrasjon

For TU Media var det også vesentlig at systemet fjernet så mange manuelle oppgaver som mulig, og kun krevde et minimum av administrasjon.

Hver selger legger enkelt inn alle sine salg i systemet, som så kommuniserer direkte med for eksempel regnskap, CRM og annonsestyringen. Da trenger vi ikke administrasjon av systemet i seg selv. Annonsestyrerne får da automatisk beskjed om at faktura er registrert før de kjører kampanjen, som allerede er spesifisert av selgeren, på lufta, forteller Solheim.

Samtidig som jeg hele tiden får se akkurat de rapportene jeg ønsker for å gjøre jobben min som salgsdirektør best mulig.

Sales Ledger er et nettbasert system som støtter alle plattformer, inkludert mobil og nettbrett. Det betyr at det er enkelt å nå systemet for å legge inn salg uansett hvor i verden man er. Samtidig som Solheim selv, ikke IT-avdelingen, kan opprette nye tilganger, regulere provisjonssystemer og lignende.

 

Laget for den nye mediehverdagen

Solheim er overbevisst om at det ville vært vanskelig for TU Media å få inntektene og kostnadene til å holde tritt med den eventyrlige redaksjonelle veksten, hadde de ikke gått over til det nye salgs- og ordresystemet.

Etter to år i drift har det allerede endret seg mye fra den første iterasjonen de var med på å sette rammene for. Nye funksjoner, både etterspurt av TU Media og andre kunder, kommer hele tiden til for samtlige brukere av systemet.

Dette er det eneste systemet vi fant som faktisk løser utfordringene en mediebedrift har i 2016. Det har spart oss for betydelige kostnader, samtidig som det lar oss fokusere på å vokse, avslutter Solheim.

Systemet Teknisk Ukeblad har vært med å utvikle er nå tilgjengelig for resten av den norske bransjen, via utviklingspartneren Ideo Solutions:
Les mer og få en kostnadsfri kartlegging av din mediebedrift »