Norske nyhetsmedier sliter. På papir og nett. Samtidig som opplagstallene stuper og ingen lenger kjøper plassering på papir, fyker en voksende andel annonsekroner fra nettvirksomheten sporløst avgårde til Facebook og Google. Det er imidlertid én ting som ikke stagnerer: Behovet for å utvikle «produktet.» Et kresent publikum krever sitt og konkurrentene er bare ett lite, fristende muse-klikk unna.

Fagpressen fant smart grep for å henge med på utviklings-karusellen

 

– Mediebransjen er i en konstant skvis. Samtidig som kostnader må kuttes er et høyt tempo innen utvikling påkrevd. Å klekke ut gode idéer og omsette dem i kode og gode, fremtidsrettede nettsteder, er dyrt i Norge. Av den grunn er det bedre å strømme de norske ressursene til innovasjon og konseptutvikling mens utførelse kan jo gå land hvor dette kan gjøres langt rimeligere. Vi kaller det «nearshoring,» sier Piotr Biernacki i Ideo Solutions AS, ett norsk IT-utviklingsbyrå med et stort produksjonsmiljø i Polen. Selskapet har per i dag 160 høyt kvalifiserte ansatte med over 1000 gjennomførte prosjekter bak seg, og en egen norsk prosjektstab.

 

Sikrer innovasjon og nyskaping

Nearshoring er outsourcing av arbeid til land i nærheten. Geografisk nærhet gir flere fordeler. Ikke bare er avstanden kort og tidsonene nogenlunde i takt, også når det kommer til arbeidskultur og fagnormer er nærliggende land i samme sfære som oss. Det er bare to timer med fly, slik at prosjektmøter, relasjonsbygging og arbeid ute hos kundene ikke er en utfordring for programerings-miljøet.

– Fagpressen ønsket å bidra til økt bevissthet og synlighet rundt det store mangfoldet av dybde- og nyhetsjournalistikk i fagmediene. Årlig publiseres det mer enn 100 000 artikler og reportasjer om ulike emner og nisjer. Ved å samarbeide med Ideo har vi fått en proff løsning til en god pris uten å gå på akkord med kvaliteten, sier Elin Floberghagen, administrerende direktør i Fagpressen. Det er en norsk interesseorganisasjon for fag- og nisjemedier.

 

Nøkkelen er solid prosjektledelse

Ved å nearshore utviklingsarbeidet har Fagpressen spart seg for store penger, og ikke minst mye bry. Hemmeligheten bak suksessen er dypt, samstemt idé-arbeid med representanter for utviklerne og lokal prosjektledelse i Norge.

Fagpressen fant smart grep for å henge med på utviklings-karusellen

 

– Det var egentlig tilfeldig at vi kom i kontakt med det polske miljøet. Samarbeidet startet med en samtale med Piotr Biernacki om idéutvikling. Dette fungerte så godt at vi etter hvert også valgte Ideo Solutions til å utvikle nettportalen fagpressenytt. De har levert en brukervennlig nettportal med journalistikk fra ca 90 fag- og nisjemedier, kategorisert innenfor hele 17 stoffområder. Leserne lager sine egne nyhetsbrev, innenfor de stoffområdene de er interessert i og løsningen er laget slik at hver enkelt redaktør kan definere sine egne publiseringsregler, sier Floberghagen.

 

Gode verktøy smører prosessen

Gjennom lang erfaring og mange gjennomførte prosjekter har Ideo opparbeidet seg en teft og innsikt for hvilke verktøy som til enhver tid fungerer best i forhold til utfordringene man står ovenfor. Riktige – og skarpe – redskaper gir velsmurte prosesser og god kommunikasjon på tvers av landegrenser og prosjektets mange faser.

Fagpressenytt.no har vært vårt store prosjekt i et år nå. Vi er fornøyde med resultatet og med det gode samarbeidet vi har hatt hele veien med Ideo og nearshoring, avslutter Floberghagen.
Les flere av Ideo Solutions sine caser her.