Smarttelefonen tar over stadig mer av livet vårt. Stadig mer av for eksempel Facebook-aktiviteten vår skjer på mobilen mens vi er på farten. Men det er ikke alltid at ting fungerer optimalt. Og årsaken kan være nettsidene dine.

Tenk deg at du finner en lenke til sak på Facebook eller Twitter. Du synes at den er så interessant at du bare må se på den. Så du tomler deg til siden.

Men hva skjer? Jo, du får bare opp hovedsiden. Du går tilbake for å sjekke lenken. Men nei. Samme ting skjer igjen. Så du gir opp, og glemmer hele greia.

Slik stoppes titusener av koblinger mellom mobiler og nettsider hver eneste dag. Du går glipp av informasjon eller produkter som du kunne hatt nytte av, og bedrifter går glipp av omsetning. Og årsaken er enkel og grusom: Er ikke sidene sine mobilvennlige, senker Google SEO-rankingen (søkemotoroptimeringen) din. De degraderer ganske enkelt søkerangeringen din.

Vil prioritere mobilbrukere

Google er avhengig av å ligge i forkant, og vet derfor mer om hva som kommer til å skje i den digitale verdenen enn de fleste av oss. Og de ser at mobilen din blir et stadig viktigere verktøy. Derfor legger de nå stadig mer til rette for mobilbruk, og det skjer på bekostning av de som ikke har nettsider som er tilpasset dette.

Og nøkkelordene her er responsiv design, noe som er en utfordring for de fleste av oss – og selv for Google selv, kan det noen ganger se ut som. Men dette skjer, og det skjer nå.

En annen viktig ting de jobber med, er å straffe «mobilvennlige» nettsteder som laster langsomt til mobiler. Så dersom sidene dine er trege på smarttelefoner, synker rangeringen din. En annen ting er naturligvis at de fleste brukerne ikke tolererer å vente lenger enn fem sekunder før de drar et annet sted. Et flertall av brukerne forventer faktisk også at sidene skal lastes opp like raskt – eller raskere – på mobilen enn på pc-en.

Hjelper deg egentlig

Google har også utarbeidet en rekke retningslinjer og anbefalinger, og lister også opp de vanligste feilene som gjøres når noen utvikler nettsider for mobiler. De ønsker heller ikke at policyen deres skal oppfattes som noen straff, men snarere som en dytt i ryggen til bedrifter, slik at de er i takt med den raske utviklingen.

Slik får du opp farten

Det finnes mange metoder for å gjøre mobilsidene raskere”, sier direktør Piotr Biernacki i Ideo Solutions AS. “Det enkleste er å gjøre mobilnettet raskere ved å redusere antallet forespørsler og datamengden som overføres. – Men dette har jo åpenbare begrensninger, fortsetter han. – Du har andre faktorer som også kan endres, slik at sidene kan lastes på under ett sekund. Vanlige årsaker til forsinkelser skyldes eksterne JavaScript og CSS, og her kan det ofte gjøres mye. Man kan for eksempel utsette lastingen av Java til det er behov for programmet. Google har også verktøy hvor du kan sjekke om det er problemer med side-nedlastningen.”

Feilsendte lenker

Men hastighet er ikke det eneste problemet med nettbruk på mobilen. Mange har egne mobilservere som tar seg av denne trafikken, og dit omdirigeres trafikken fra smarttelefonene. “Dette fungerer greit når brukeren skal gå rett til hovedsiden, men dersom han prøver å komme til en lenke lengre nede i nettstedet kan det bli problemer”, forteller Biernacki. “Dette skjer også med nettsider som har en tilsvarende mobilvennlig side, og omdirigeringen ikke skjer korrekt. Ofte kan det lønne seg å la være å «lappe» på gamle løsninger, og i stedet lage et helt nytt og tidsmessig opplegg for hele nettjenesten. Det trenger ikke å være så kostbart som mange tror, og i det lange løp vil det uansett lønne seg”, mener han.

Kommer uansett

Mange bruker også tilleggssider på nettsidene sine for å promotere apper og lignende, og dette tar opp verdifull nedlastningstid. Tiden er et kritisk element når folk besøker deg via mobilen, så du ønsker ikke å miste kunder som ikke gidder å vente. Ta vare på dem hele veien.

Det er ikke uten grunn at Google gjør det de gjør. Har du ikke en velfungerende mobilversjon av nettsidene dine per i dag, er det bare å sette i gang og gjøre noe med det. For mobilbruk på nettet vil overta helt, enten vi vil det eller ikke.