To leverandører som nå konkurrerer i Skandinavia når det gjelder store nettsideprosjekter. Men det kan være vanskelig selv for profesjonelle å finne ut hvilket som egner seg best for akkurat din bedrift. Vi snakket derfor med en av de mest erfarne i bransjen om forskjellene mellom de to løsningene.

Drupal eller Epi? Velg riktig nettplattform

 

Den nettplattformen du velger å bruke på dine nettsider, vil du måtte leve med i flere år framover. Dermed er det viktig at du velger riktig system når du starter nye tjenester eller oppgraderer gamle. I Norge er det mange konkurrenter på dette markedet, og Drupal og EPiServer er to av disse som ligger i toppskiktet for mediebedrifter.

– Mens EPiServer er basert på Microsoft .NET., er Drupal basert på åpen kildekode der titusener av frivillige programmerere verden rundt bidrar med videre utvikling, sier prosjektleder Piotr Biernacki i Ideo Solutions AS, som leverer rimelige ”nearshore”-løsninger for nettsider med utgangspunkt i Polen. – Det finnes også andre løsninger, men disse to sterke aktørene er et godt eksempel på to ulike retninger innen denne typen programvare, forteller han. Ideo har god erfaring med begge, og har norske medieaktører som kunder.

 

Innhold og tjenester

Det er ikke enkelt for lekfolk å se forskjellene mellom de to systemene. Men i utgangspunktet er begge utstyrt med et omfattende tjenestespekter. – Drupal brukes ofte av bedrifter som har flere nettsteder, sier Piotr. – Det vanlige er at styring av innholdet skjer sentralt, og at det kreves innlogging for å få tilgang til for eksempel store databaser. Men det brukes også til skreddersydde samfunnssider og nettbutikker, og ikke minst i større mediebedrifter. Vi har for eksempel brukt Drupal for å utvikle nettstedet til Fagpressen, som har over 200 medlemmer og publiserer over 100 000 fagartikler hvert år, både på papir og nett, og kunden vil vise mangfold av innhold. Alt dette blir enkelt tilgjengelig via Drupal.

EPiServer er derimot favoritten til mange store og flerspråklige konserner med kommersiell terskel. Her er det gjerne mange bidragsytere i flere land som bruker systemet, og det krever både god strukturstyring og språkadministrasjon. Det er spesielt populært i Skandinavia, siden programmet opprinnelig ble utviklet av ElektroPost Stockholm AB (nå EPiServer AB). Kampanje.com er en av Ideos kunder som har stor fokus på kommersialisering av innhold, optimering og eksperimentering med flere inntektskilder, og EPI fungerer utmerket hos dem.

 

Ulike filosofier

Den mest grunnleggende forskjellen mellom de to programmene er filosofien de bygger på. Med Drupal kan man i utgangspunktet ikke engang redigere i WYSIWYG (What You See Is What You Get). – Du lager en pakke for hver individuelle kunde, ut fra behovene kunden har. Det finnes tusenvis av plugins, og du bruker ”byggeklosser” fra systemet for å lage en best mulig løsning, forteller Irena, prosjektleder for Fagpressenytt hos Ideo. – Og her er det mange veier til målet – det finnes ingen fast ”Drupal-metode”.

– De som benytter Drupal-systemet fokuserer gjerne mer på innhold enn på optimering og utseende, mener Irena. – Den beste effektiviteten får du dersom du har en aktiv leverandør og partner. Da er det knapt noen grenser for hva du kan få til med Drupal! Mye av dette skyldes det verdensomspennende Drupal-samfunnet som distribuerer kode, diskuterer, utvikler plattformen og arrangerer store seminarer.

Da er det annerledes med EPiServer. Her er det klare prinsipper for konstruksjonen og systemet, og du får et produkt med høy ytelse og gode muligheter for redigering av innhold – altså slik Microsoft gjerne vil ha det. Du kan kjøpe en håndfull ekstraprogrammer (noen er gratis) som kan være nyttige, men det er alt. Utviklingen skjer også jevnt og trutt, og produktet har klare retningslinjer for hvordan ulike mål skal oppnås. Men det er dessverre ikke alle it-folk som alltid vet hva som er en god metode, og hvilken som ikke er det.

– De som benytter seg av EPiServer-løsninger er ofte også redigerere som liker å optimere, se på resultater og eksperimentere, forklarer Ludomir, Ideos sertifiserte utvikler for EPI, og som jobber med Kampanje.com. – De jobber gjerne aktivt med forsider, og skaper sine spesielle systemer på egenhånd. De er dermed ikke så avhengige av å ha en aktiv partner, og trenger dem hovedsakelig for ekstra apper og skreddersydde tjenester. EPiServer har også sin egen support-organisasjon, og gir support når det trengs. Men det er sjelden nødvendig, mener Ludomir.

 

Selvbygg og ferdighus

Dersom onlinetjenester er kjernevirksomheten din, er Drupal en sterk plattform for raskt å videreutvikle seg, og er et unikt og utmerket verktøy. Det er ingen tilfeldighet at mediebedrifter er godt representert i Drupal-leiren. Drupal-modellen kan også tilpasses de mest krevende multikanalers publisering med høy ytelse.

Hvis online-tjenestene dine primært er rettet mot salg og markedsføring, vil du sette pris på egenskapene til EPiServer. Nett-team som produserer markedsføringssider på mange språk, vil spesielt se at EPiServer er et kraftig redskap. Lisensen koster en del, men en erfaren utvikler vil kunne få grepet på programmene innen noen uker, og det finnes mye kompetanse å hente fra leverandøren. Så dersom Drupal er tingen for selvbyggere, er EPiServer mer et ferdighus.

 

Få hjelp til valget

Så hvilken av de to er best? – Begge to, svarer Piotr. – Prismessig er de ganske like, selv om Drupal har åpen kildekode, så forskjellene ligger egentlig andre steder. Men hva du bør velge avhenger av en rekke faktorer. Hvilke spesifikke oppgaver skal administreres på nettet, og hvor omfattende er disse? Hvor stort it-miljø har bedriften din, og hva ønsker du å sette bort til andre? Hvor viktig er sikkerheten? I grove trekk kan man si at begge systemene kan brukes til alt, men det vil være forskjeller i betjening, administrasjon, backup, vedlikehold, endringer og videreutvikling av prosjektene. Har man bygd opp ting litt feil fra starten, kan det fort oppstå blindveier og dyrt ekstraarbeid.

– Derfor kan det være svært fornuftig å rådføre seg med leverandører som kan levere, utvikle og hoste begge produktene, og gjerne også flere. I Ideo har vi også andre plattformer som iblant kan passe enda bedre enn disse to, og alle er pålitelige og gode. Men de er det på hver sin måte, avslutter Piotr.

Vi du få råd om den optimale CMS for deg? Epi, Drupal, WordPress, Joomla, annet? Ta kontakt med Piotr i Ideo Solutions AS her!